1906: Fødsel i St. Jyndevad pr. Tinglev?

Startet af Rune Stjernholm, 21 Jul 2011 - 23:14

Forrige emne - Næste emne

Rune Stjernholm

AO, Bur sogn, 1924-1949, opslag 14, fødsel no. 4 angiver barnets far, Ejner Jepsen, født i St. Jyndevad pr. Tinglev d. 27. august 1906.

St. Jyndevad bør -hvis jeg forstår tingene ret- ligge i Burkal sogn. Men hverken dér eller i Tinglev finder jeg Ejner Jepsens fødsel.

Hvad gør jeg galt?

Tak for enhver hjælp!

Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Anne Mortensen

Du får en vielsesdato oplyst - hvad står der af oplysninger om faderen.
Jeg kan ikke læse vielses sognet ?
----------------

Husk at oplyse amtet til sognet - her var der tale om Ringkøbing - hvad skulle vi gøre uden Krabsen
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Rune Stjernholm

Hej Anne

For lige at starte med det sidste: Ved søgning på AO finder jeg umiddelbart kun ét 'Bur sogn', så at det ligger i Ringkøbing amt er vel i grunden ikke så afgørende i opslagssammenhæng, eller...?

Jeg læser vielseshenvisningen som '24. april 1932 i Sdr. Gørding kirke', men finder kirkebogen derfra tilgængelig kun indtil 1925.

Tak for din interesse.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Anne Mortensen

For lige at starte med det sidste: Ved søgning på AO finder jeg umiddelbart kun ét 'Bur sogn', så at det ligger i Ringkøbing amt er vel i grunden ikke så afgørende i opslagssammenhæng, eller...?

Hvorfor skal jeg eller en anden bruge "kræfter" på at finde Bur sogns amt - det er dig der ønsker hjælp og da du kender amtet hvorfor så ikke oplyse det  ???
-------------------------

Jeg læser vielses henvisningen som '24. april 1932 i Sdr. Gørding kirke', men finder kirkebogen derfra tilgængelig kun indtil 1925.

Ja, det er ærgerligt, men kirkebogen er vel på arkiv.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Rune Stjernholm

Anne, du har tidligere hjulpet mig frem i mit arbejde, og dét er jeg dig meget taknemmelig for!

Jeg forstår imidlertid ikke, hvorfor du den her gang tager sådan på vej, og hvad det er for 'kræfter', du mener, det uden amtsangivelse skulle kræve at finde kirkebøgerne fra Bur på AO... når der nu kun findes ét Bur sogn.

Jeg går ikke ud fra, du ved hver søgning på AO bruger tid og kræfter på at angive både amt, herred og sogn, når du nu faktisk kun behøver aktivere det tredje 'rullegardin' og angive sognet, du søger? I dette tilfælde 'Bur'.

Jeg takker endnu en gang for din hjælp.   
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Inger Buchard

Du skriver:
AO, Bur sogn, 1924-1949, opslag 14, fødsel no. 4 angiver barnets far, Ejner Jepsen, født i St. Jyndevad pr. Tinglev d. 27. august 1906. - men du kan ikke finde nogen dåb i Burkal sogn.

Præsterne i Preussen var ikke som i Danmark personregisterførere, så det er kun døbte børn, du finder i kirkebogen. Alle fødsler blev registreret på Standesamt, og disse protokoller er tilgængelige på LA Aabenraa. Hvis du ikke bor i nærheden, så bed om opslag i personregisteret/fødte

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Buchard

Løsningen fandt jeg i FT 1921 Burkal opslag 171.
Her er faderen grænsegendarm - og altså tilflyttet ved genforeningen.
I FT er Ejner ikke nævnt, men der er et hul mellem næstyngste og yngste barn med plads til en fødsel i 1906. Alle disse Jepsenbørn er født i Føvling - logisk nok, da grænsen jo lå ved Kongeåen før 1920.
I Føvling KB 1892-1922 finder du Ejners fødsel på opslag 26 i 1905.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Rune Stjernholm

Tusind tak, Inger, for din hjælp!

At Folding 1905 i kirkebogen fra Bur udlægges som St. Jyndevad 1906 kan man da kalde alt andet end retvisende...

Takket var din hjælp er jeg blevet en smule klogere på grænselandets kirkebøger.

Endnu en gang tak.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro