Hvor finder jeg ud af om en Husmand i Østrup 1814 er i lægsrullen og kan jeg så

Startet af svenn chr. trønning, 29 Jun 2021 - 16:55

Forrige emne - Næste emne

svenn chr. trønning

Jeg har en husmand i Østrup på fyn hvis hustru dør 26 maj 1814 og som er blevet gift med hende 20 nov 1813 i Østrup Kirke, Østrup Sogn i Lunde Herred, Odense Amt.

Det stå kun: " Ungkarl Lars Hansen fra Aaasum og enken Karen Pedersdatter af
Østrup "

Da hun dør 26 maj 1814 sammen med sit dødsfødet datter står der intet om han og jeg vil nu forsøge at finde ham i Lægsrullen.

Hvordan gør jeg det?

På forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning

Inger Sørensen

Hej Svenn

Du går ind på hjemmesiden lægdsruller.dk

Så klikker du på punktet Lægdsruller
Herefter indtaster du Østrup under vælg sogn eller købstad, og så indtaster du året, du vil søge i.

For 1814 er der ingen hovedrulle, men kun en tilgangsrulle, dvs nyankomne til sognet.
Hvis ikke han er i tilgangsrullen, så vælg i stedet år 1813 og kig efter ham i hovedrullen der.

Så får du at vide, at Østrup har lægd 38, så du kan stater med at lede i hovedrullen under lægd 38.
Hvis ikke du kan finde ham der, så prøv at søge ham i hovedrullen 1816 i stedet for.

Men da hans navn er meget almindeligt, kan der være mange med samme navn, så du har nok brug for at vide hans alder eller hvor han var født - disse ting fremgår nemlig af lægdsrullen.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

svenn chr. trønning

Til Inger Sørensen

Du skal have mange tak for din hjælp til mig.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning


svenn chr. trønning

Til Egon Hansen.

Det ved jeg ikke desvære.

Jeg har heller ikke kunde finde hendes mand Lars Hansen i  lægsrullen selv om jeg har søgt i 1815 og 1816 uden held.

Hed venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Britta Hansen

Her er skiftet efter Karen Pedersdatter
Hun har en datter fra et tidligere forhold.

En mulig kandidat:
Der er en Lars Hansen, der dør i Østrup 13. april 1833 47 år gammel.
Her er Skiftet efter ham

Det er også godt at få udelukket mulige emner: Der er en Lars Hansen født i nabosognet Skeby - han har været i Lunde, Allesø men ikke i Åsum eller Østrup, ser det ud til. Han ender tilsyneladende i Frue og derefter Sankt Hans:
1816_33_58/47 til 18_G262 (Frue)
1822_18_G262 - rejser til 52_J163 1823 til Sankt Hans
1823_52_J163
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

svenn chr. trønning

Til Britta Hansen.

Først tak for din store hjælp til mig.

Jeg må sige at jeg er forviret. Da hun dør står der at hun er 35 år. Hun har oplevet meget, 2 ægtemænd hvoraf den ene er død Land-Dragon Hans Hansen  med hvem hun får et dødsfødt  drengebarn 21 marts 1811 og hun dør af et Dødsfødt Pigebarn den 26 maj 1814, med Lars Hansen.

Foruden en Dreng der er min direkte slægtning på min mors side Peder Jeppesen født 13 april 1802 uden at blive gift med hans fader som han heller ikke havde kontagt med. Og nu bringer du en ny datter ind i billed.

Du skal have mange tak for de nye oplysninger. Dem vil jeg se på.

Gud ved hvor hun er


Mange tak for din store hjælp.

Hav en god dag og med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning