Gamle billeder af ens aner på Landsarkivet? findes de?

Startet af heine petersen, 23 Jun 2021 - 13:09

Forrige emne - Næste emne

heine petersen

hej

Ved ikke rigtig om mit emne høre til her i denne gruppe - men nu prøver jeg....

det handler om gamle billeder/fotoes af ens aner....

Jeg mangler som den sidste,  et billede af min tipoldefar (en af dem) - så er jeg så heldig at havde et portrætbillede af alle mine aner tilbage til mine tipoldeforældre....

Jeg har (helt sikkert som så mange andre) set de fantastiske TV-programmer,  bl.a "forsvundne arvinger"... set hvordan arkiverne er guldgrupper af bl.a billeder og andet information på vores forfædre.....

Nu er spørgsmålet så fra mig.. Kan man være så heldig at Landsarkivet i Viborg (måske) ligger inde med et billede? og i så fald hvis... hvordan og hvorledes gør jeg så i min søgning hos arkivet? hvem kan kontaktes, hvem kan lede, osv?

Kan jeg evt. få hjælp til at undersøge for mig? penge har ingen betydning hvis det skulle komme der til... betaler gerne for hjælp... :-)


Jeg har søgt på Arkiv.dk og andre steder på nette, som jeg nu har adgang til... men uden held, desværre


Ønsket og spændingen ved gamle billeder af ens aner er jo bare fantastisk.. :-)

Navn og data på min tipoldefar har jeg.....


Er der nogen her i gruppen der evt. ved hvordan jeg gør? og ..eller kan hjælpe......



På forhånd tak for hjælpe

Venlig hilsen
Heine







Grethe Elten Mortensen

Hej

Nogle lokalarkiver har billeder, så jeg vil anbefale dig at spørge på det lokalarkiv der dækker området hvor din tipolde har boet.

Venligst
Grethe Elten Mortensen

heine petersen

hej Grethe

tak for svar.. ja det var da en begyndelse :-)

det vil jeg forsøge..

vh Heine

Mikkel Eide Eriksen

Hej Heine

Prøv at søge forskellige kombinationer af navn og sted på https://arkiv.dk/

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Peter Kristiansen

Jeg tror ikke, at Landsarkivet/ Rigsarkivet har samlinger af fotografier.

Det Kgl. Bibliotek har en stor samling af portrætfotografier - som kan findes her:
https://www.kb.dk/find-materiale/samlinger/billedsamlingen
M.v.h. Peter Kristiansen

heine petersen

hej igen
Mikkel, Peter

tak for svar

jeg har forsøgt alle mulighed måder med navn på Arkiv.dk.. intet kommer frem

men.. måske andre kan grave noget frem :-) :-)

Rasmus Carl Christian Hansen f. 17. Februar 1868 - Sødal Mark, Rødding Sogn, Nørlyng Herred, Viborg Amt
gift d. 26. November 1895 - Byrum Sogn, Læsø Herred, Hjørring Amt
dør d. 17. August 1927 - Frederikshavn Sygehus, Frederikshavn Sogn, Horns Herred, Hjørring Amt

venlig hilsen
Heine

Poul G. Michelsen

Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg tænker også, at man med lidt held via Family Search kunne finde en anden, der har samme person på sit slægtstræ, og som måske har et portrætfoto. Jeg har været heldig engang. Ud for de resultater der kommer frem ude til højre, når man søger en person, kan der været et ikon eller figur der er formet som en anetavle. Det kunne være en mulighed.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

heine petersen

hej

takker for de gode indlæg

har forsøgt en del på nettet.. og ingen held endnu

nu Rasmus Carl Christian Hansen

jo et navn med mange kombinationer og søge muligheder.....

jeg har fundet - for ikke ret lang tide siden - et barnebarn til Rasmus, faktisk.... Hun er født i 1950, men Rasmus døde jo i 1927.. så hun har aldrig mødt ham jo....og så vil skæbnen at, da et familiemedlem tæt på Rasmus dør bliver der smidt rigtig mange billeder ud ... et af de væreste mareridt det kan overgå os der har interesse i ens slægt.... og hun var helt sikker på at hendes familie ikke havde et billede af ham.....øv øv øv...

men.. jeg krydser fingre for at det lykkes :-)

venlig hilsen
Heine

Mikkel Eide Eriksen

#9
Hej igen

Det er aldrig til at vide hvor eventuelle billeder er endt, det kan godt være langt ude i slægten.

Jeg har selv fået billedkopier fra et oldebarn af min oldemors bror, og andre fra min tipoldefars brors oldebarn. Begge således på helt andre grene end min egen.

For at blære mig lidt, har jeg billeder af 13/16 af mine tipoldeforældre og 12/32 af mine tiptip-oldeforældre cool)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aase Madsen

Du er vel nok heldig Mikkel.
Tænk at have så mange billeder af sine aner. Et billede giver mere liv til familiens historie.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

Nu er jeg også ret ung (kun 40!), så mine "tipper" svarer jo for mange andre til olde- eller bedste- :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

heine petersen

hej

Aase og Mikkel

ja .. det er billederne der mange gang giver ens slægt liv.. ikke så meget data... billeder er guld

Mikkel.. flot at have billeder af ens 2x tip.. jeg bliver 54 i dag :-) og du, "kun" 40, så har du masser af tid og mulighed for at få tilføjet meget i og på dit træ... fantastisk...

jeg har selv været heldig at finde billeder længere ude i slægten, hvor man ikke lige havde regnet at at der var nogen.. så heldig - ja - det kan man godt være.....

og jeg er da også sikker på at et billede af Rasmus nok skal dukke op....

fandt et billede af Rasmus' mor faktisk, for noget tid siden, på Myheritage..... men kunne ikke se eller hente billedet .. havde kun den gratis udgave med DNA... blev derfor nød til at købe mig ind i Myheritage så jeg kunne få billedet....

heller ikke der var der et billede af Rasmus...

vh Heine

Mikkel Eide Eriksen

Tillykke med dagen :D

Har du fundet ud af, hvem der lagde billedet af Rasmus' mor op? Så vidt jeg husker kan et billede vandre ret langt igennem "smartmatches". Måske den oprindelige profil har billede af Rasmus, evt. i form af et familiebillede med moderen og hendes nærmeste.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

#14
Forresten, ang. de mange fornavne:

Du kan se hvilket fornavn han benyttede ved at kigge i FT 1925 (og i 1930/40 hvis han levede). Her er fx. min tipoldefar der var døbt Peter Christian Eriksen, men som hele livet blev kaldt Christian (understreget, jf. udfyldningsinstruksen for navnekolonnen):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=93883#93883,15576327

Det kan måske præcisere søgningen.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aase Madsen

Vedrørenden billeder.
Jeg har slægtsforsket for en bekendt, hvis familie har været meget på Grønland.
Via Arktisk Institut har jeg fundet en del billeder af hendes slægt.
Prøv at se på væggen til hø. for Bugge på kontoret og så det andet billede jeg fandt. Netop af det på væggen.
Disse billeder giver liv til min bekendts slægt.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

#16
Det af børnene.
Den lille pige, er min bekendts mormor.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

heine petersen

hej

Mikkel.. takker :-) .. ja ved godt hvem der har lagt billedet op.. men kan se at hun kom på Myheritage i 2015.. og i dag, på myheritage står der at hun er 80år... og der har ikke være aktivitet på hendes siden siden 2015.. og næste intet har hun lagt op.. desværre....

Rasmus står kun som Karl Hansen i FT 1925. to år inden hans død.... ved de andre ft'er står han med fuld navn, men 2 ft er det Carl med med K og Christian ligeledes er med K.


Aase.. ja man kan være heldig.. gjorde samme fantastiske billede fund, for  et stykke tid siden, på Arkiv.dk.. at mine tipoldeforældre (et andet hold end Rasmus).. fra Kvissel i Hjørring Amt... de sad i deres stue og på væggen hænger der et billede af en søn med kone og børn foran deres hus i Elling, Hjørring... det billede havde jeg selv.. så derigennem fik jeg bekræftet at manden og konen på billedet var mine tipoldeforældre .-)


vh Heine

Aase Madsen


Ja, det er dejligt når man snubler over en oplysning i forbindelse med sin slægtssøgning.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Egon Hansen

Mange lokalarkiver er rene guldgruber for slægtsforskere.
På "Bjergstedarkivet" (kalundborg kommunes lokalarkiver)som forår tilbage have til huse på Ellebo i Bregninge, men nu err flyttet til Svebølle) lå (forhåbventlig stadig ligger!) er bog om efterkommmere af fæstebonden Velum Torbensen i Rugtved, Viskinge sogn.
Han nævnes i de gamle matrikler o døde i 1698.
Der ligger også billeder af een af hans efterkommmere, bonden Niels Niersen som havde Tuegården i Bjergsted til sin død i 1898, o hans kone Nille Nikoline. samtflere andre.
NB Oplysningerne om prsoner i bogen me flere tilføjjelser er blevet (Mis!)brugt i My Heretage, men jeg har ikke adgang til at rette!
mvh Egon

heine petersen

hej

Egon.. tak for indlæg...

ja... lokal arkiverne kan være guldgruber... jeg har skrevet til Bangsbo lokalhistorisk i Frederikshavn... så nu venter jeg bare på tilbagemelding.. :-)

ja Myheritage skal man man ikke tage for 100% rigtig .. der skal egne opslag til... og ja der er sikkert mange fejl derpå .....


vh Heine

Egon Hansen

Tqk for mailen. Jeg besøgte Bangsboarkivet i 2006, pragtfulde mennesker.
Jeg var hendig at være der den dag de holdr "arbejdsmøde" om afrenen og blec inviteret til at deltag.
Jeg er selv ud af "gassi-slægten", en tipoldefar sejlede og gik i land hos en pige i Kalundborg !
Deres datter blev gift m3d en fæstebonde i Bjergsted og min kone har aner ide fleste sogne omkring Frederikshavn, men den sidete flyttede til Thyregod i 1890.
mvh Egon