Søger Aage Christian Vilhelm Hansen f. 30/10-1898 Kr. Stillinge Sogn, Slagelse H

Startet af Niels Erik Strandholm, 26 Jul 2021 - 17:44

Forrige emne - Næste emne

Niels Erik Strandholm

Hej kære slægtsforskere i Forum.
Jeg har brug for hjælp til at finde ovenstående grandonkel.
Jeg er gået fuldstændig i stå med ham. Jeg har søgt i alle de programmer, der er tilgængelige for mig
uden resultat. Herunder amerikanske.
Den korte historie er, at Aage (som han kaldtes) fødtes i en fattig meget omkringrejsende arbejderfamilie
med 8 søskende. Som den næstældste kom han hurtigt hjemmefra og ernærede sig ved arbejde i landbruget, som tjener og kok. Han stak hurtigt til søs og jeg ved, at han blev på søen til hans død, ved en en faldulykke ned i lasten på et skib i en amerikansk havn engang i formentlig 1950'erne. Min mormor, som er hans søster, modtog dengang et brev fra Aages "kone" i Amerika om dødsfaldet. Jeg har vel selv været en halv snes år dengang, så det er, hvad jeg husker. Brevet er gået tabt – desværre.
Jeg vedhæfter de data jeg har på Aage:
Far: Carl Christian Hansen f. 3. feb. 1873 i Roholte sogn, Præstø A og død s.s 30. dec 1914.
Mor: Kristine Vilhelmine Magdalene Sohrbech f. 9 feb. 1876 i Ringsted, Sorø Amt, død den 28. feb. 1914
Roholte sogn, Præstø Amt.
Søskende:
Carl August Hansen (1896- ) dåb Frørup Kirke
Gerda Helene Augusta Hansen (1900-1973) dåb Roholte kirke – død Højdevang sogn
Gudrun Alfrida Hansen (1903-1993) dåb Sct Nikolaj kirke Køge – død Roholte kirke
Hans Peter Hansen (Larril) (1905-1973) dåb Sct Nikolaj kirke Køge – død Sundby Kirkegård, Sokkelund H
Frida Sofie Magdalene Hansen (1907-1994) dåb Sct Nikolaj kirke Køge – død København
Inger Katrine Hansen (1909-1984) dåb Ølby kirke, Højelse sogn - Roskilde
Ernst Villy Ejler Hansen (1910-1911) dåb Faxe kirke – død Faxe kirke
Ernst Villy Ejler Hansen (1911-1986) dåb Faxe kirke – død Maria kirke, København
Aages bopæl i DK:
Indtil 1915 boede han hos forældrene i Øster Stillinge, Køge, Faxe og Roholte sogne
02-11-1915   Fra Fensmark, til Holmbladsgade 74, 4. sal, hos Larsen
01-05-1916   Frameldt
01-11-1916   Holmbladsgade 34, 4. sal
01-11-1917   Frameldt
19-04-1918   Fra Søen, til Holmbladsgade 74, 4. sal, hos Larsen
12-07-1918   Meinungsgade 14, 4. sal, hos Bødtker
30-07-1918   Holmbladsgade 56, 4. sal, hos Jespersen
01-11-1918   Frameldt
01-05-1920   Skipper Clements Allé 5, 1. sal, hos Hjemmet
01-11-1920   Frameldt
12-08-1919          Værnepligt
12-02-1920         Hjemsendt
01-02-1921         Skt Jørgensgården, Ålborg, hjemkommet fra Finland
08-04-1921         Borgergade 37,2 hos Gruhl
29-06-1935         Matros på SS Lifland, crew list ank. New York
Her slipper jeg forbindelsen til ham.
Med venlig hilsen
Niels Erik Strandholm
Medlem af Danske Slægtsforskere og bestyrelsesmedlem i Danske Slægtsforskere Slagelse-Sorø

Mette Lund

Hej Svend Erik

Måske ham her:


Detailoplysninger om afdøde
Fornavn
AAG C V
Efternavn
HANSEN
Køn
Mand
Sidste bopæl
Københavns Kommune
Fødselsdag
30. okt 1898
Dødsdag
21. okt 1943
Død i en alder af
44 år
Civilstand
Ugift
Død hvor
Københavns Kommune
Dødsårsag
Tuberculosis pulmonum
HyperLink
Dødsattest
Medicolegal

Det afslører selvfølgelig ikke, hvor i København, han er død. Måske på ét af hospitalerne?

Mvh.
Mette

Mette Lund

Ups - beklager, at jeg kom til at kalde dig Svend Erik, når du retteligt hedder Niels Erik.

Mvh.
Mette

Mette R Francke

Hei

Her i FT 1940 (myheritage)


Navn   Aage Chr Vilh Hansen
Kjønn   Mann
Født   30. okt 1898
  Stillinge
Bosted   5. nov 1940
  Dannebrogsgade, København, Denmark
Alder   42

Død her
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148103#148103,24462225
Mette R Francke


Niels Erik Strandholm

Tak for oplysningerne til Mette Lund, Mette Francke og Inger Toudal.
Det er jo en ganske anden historie end den, jeg har fået fortalt og mener at kunne huske. Måske forveksler jeg ham med hans storebror. Ham savner jeg også nogle oplysninger på.
Det ser tilsyneladende ud til, at det er den rigtige I har fundet. Dog er der nogle væsentlige fejl i Apostelkirkens kirkebog: Hans far står som Chr. Vilhelm Hansen - skulle retteligen være Carl Christian Hansen og moderen står som Christine Vilhelmine f. Hansen - skule retteligen være født Sohrbeck.
Det har givet stof til eftertanke.
Tak skal I have.  :)
Med venlig hilsen
Niels Erik Strandholm
Medlem af Danske Slægtsforskere og bestyrelsesmedlem i Danske Slægtsforskere Slagelse-Sorø

Niels Erik Strandholm

Hej igen.
Jeg tillader mig at løfte strengen op, da jeg, som jeg skriver, i mit svar til Mette, Mette F og Inger også mangler oplysninger om Aages storebror Carl August Hansen f. 14/11-1896 i Kongshøj Hammerværk, Frørup sogn, Vindinge H.
Samme levnedsforløb som broderen indtil konfirmation i Store Heddinge Kirke 2/10-1910, hvor har er tjenestekarl hos en gdr. i Bjælkerup.
Drager til søs, bliver styrmand, registreres 1917-18 Baltimore City, Maryland, United States, fra skibet Brynhilde.
28/4-1917 kommer han fra søen til Holmbladsgade 74,4. Hans adr. i København, når han ikke er på søen
kan ses I dette link: https://kbharkiv.dk/brug-samlingerne/soeg-i-indtastede-kilder/post/17-117897.
Bliver 30/4-1923 borgerligt viet til Helga Marie Kirstine Petersen (f. 4/12-1895 i København).
Får 17/4-1924 sønnen Carl August Hansen født på Rigshospitalet. Sønnen tager senere navneforandring til Charles Olback.
Det er hvad jeg ved om ham. – Sønnen ved jeg en del om.
Håber, der er nogle, der har lyst til at grave lidt idet.
Med venlig hilsen
Niels Erik Strandholm
Medlem af Danske Slægtsforskere og bestyrelsesmedlem i Danske Slægtsforskere Slagelse-Sorø

Mette R Francke

Hei


Fra ancestry

Name:   Carl August Hansen
Petition Age:   34
Record Type:   Petition
Birth Date:   14 Nov 1896
Birth Place:   Frorup, Denmark
Arrival Date:   17 Dec 1923
Arrival Place:   Baltimore, Maryland
Petition Date:   16 Dec 1930
Petition Place:   San Francisco, California, USA

Han opplyser at han er fraskilt

Opplyser at han kommer med skpet (??) fra Rio
Mette R Francke



Niels Erik Strandholm

Tak til Mette Francke og Gitte Johansen.
Jeres oplysninger satte sammenhæng i tingene for mig. Nu har jeg fået vished om, hvem af de to brødre, der tog til Amerika. Nemlig Carl August.
Til Mette: Har jeg forstået det ret, at Carl August kom til Amerika 17. dec 1923, og at han søgte opholdstilladelse/statsborgerskab den 16. dec 1930, samt at han indstilles til den britiske medalje, som engelske søfolk fik for sejlads under 2. verdenskrig. Har du mulighed for på Ancestry at søge oplysninger om evt. ægteskab for ham i Amerika og oplysninger om hans ulykke, hvor han faldt ned i lasten og slog sig ihjel. ( Sandsynligvis i begyndelsen af 1950'erne). Jeg har ikke selv Ancestry.
Med venlig hilsen
Niels Erik Strandholm
Medlem af Danske Slægtsforskere og bestyrelsesmedlem i Danske Slægtsforskere Slagelse-Sorø