Hvor og hvornår døde Maria(e) Kristine Johansen (Johansdatter)

Startet af Jørgen Chr., 16 Mar 2021 - 15:57

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Venligst hjælp mig med at finde oplysninger om Maria Kristine Johansens død.  Det, jeg, efter lang tids søgen har fundet, er:

Maria døbt i Svendborg amt, Humble sogn, person nr. 35. 
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137735#179560,30451649

Maria's uægte søn i Svendborg amt, Humble sogn, Johan Jørgen Juhler Hansen junior, med Johan Jørgen Juhler Hansen senior, person nr. 1b.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137739#179562,30452152

Maria's  uægte datter i Svendborg amt, Fodslette sogn, Juliane Christiane Hansen, med Hans Peter Madsen, person nr. 7.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137543#179151,30383970

Maria's uægte datter i Svendborg amt, Lindelse sogn, Caroline Christiansen, med Christian Rasmussen, person nr. 25 .
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137931#179986,30523187   

Marie viet til Hans Larsen Nielsen, Svendborg amt, Lindelse sogn, person nr. 16.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137931#179991,30524080

Marie og Hans skal ,efter hvad jeg har fået oplyst, have fået fire børn.

Hans døde i 1855 i Svendborg amt, Lindelse sogn, person nr. 3.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/?epid=17137931#179992,30524143
billedviser
Marie og den yngste søn, Niels Hansen, er angivet at bo i Svendborg amt, Lindelse sogn, ifølge FT-1860 og FT-1870.  Altså må Marie være død efter 1870.  Marie findes ikke på "dødelisterne" hos det lokalhistoriske arkiv i Rudkøbing, så hun kan måske være flyttet fra Langeland.

Jeg glæder mig til at se, om nogen af jer  kan hjælpe mig.

De allervenligste hilsener.

Jørgen.





Bente Wanning

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Marie Kirstine Johansen   Køn:   K
Alder:   51   Civilstand:   G
Stilling i husstanden:   Hans Kone   Fødested:   Humble
Kildehenvisning:   Optegnelse 182 side 2   trossamfund:   Lutheran
Handicaps:   -
Kommentarer:   -      Kildekommentarer:   - - -   
Kilde:   FT-1855   Husstands-/familienr:   21 F2
Matrnr/adresse:   1 Huus
Sogn:   Lindelse   Herred:   Langelands Sønder
Amt:   Svendborg   Stednavn:   Hennetved Skoledistrikt
Indtastningsnr:   E0830   Løbenr.:   132
Samtlige personer i husstanden
Svendborg, Langelands Sønder, Lindelse, Hennetved Skoledistrikt, 1 Huus, 21 F2, FT-1855, E0830
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen Nielsen     51     G     Indsidder. Pjaltekræmmer          Lindelse. S A 
Marie Kirstine Johansen     51     G     Hans Kone          Humble 
Caroline Christensen     13     U     Deres Børn          Lindelse. S A 
Niels Hansen     10     U     Deres Børn          Lindelse. S A 
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Jørgen Chr.

Kære Bente.

Tusind tak for de omfattende oplysninger.  Jeg har sådan set alle de af dig nævnte oplysninger men i småbidder, så det er da rart at få dem bekræftet.  Jeg synes, du har gjort det flot.  Men det, der er mit stooooooore dilemma, er, som jeg skriver i mit indlæg her, at jeg ikke kan finde ud af, hvor og hvornår Marie døde.  Jeg er i forbindelse med et par stykker, som har det samme "besvær" og meget gerne vil have de søgte oplysninger.

Det nærmeste, jeg er kommet til, er, at Marie må være død efter 1870, idet hun jo "optræder" i en folketælling nemlig i FT-1870 for Svendborg amt, Lindelse sogn, opslag 77, person nummer 51.  I øvrigt er hun dér angivet som værende 65 år.  Den af dig nævnte datter, Caroline Christensen, er, som jeg også har angivet i mit oplæg, Marie's uægte datter fra et tidligere bekendtskab.

Jeg må fortsat håbe, at der er en derude, der er dygtigere end mig og kan finde, hvad jeg leder efter.

Endnu en gang skal du have så inderlig tak for din udviste interesse i at prøve at hjælpe mig og for din venlighed ved at bruge din tid på denne min "sag".

De allervenligste hilsener.

Jørgen

Christian Nielsen

hej

du skriver at Marie og Hans fik 4 børn.
men burde de så ikke have været i FT 1855?

Niels er der og han dør i 1899 i Nykøbing Falster - øverst
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117485#154142,25705964

men hvor er Niels i FT 1870 og FT 1880?

har du mere som kan hjælpe os til at hjælpe dig?

mvh
Christian Nielsen


Britta Hansen

#5
Kære Jørgen

Jer tror, at hun er rejst med/til datteren til USA og ses her i
Census 1880 Monroe, Shelby, Iowa, United States #2
Bladr en side tilbage, og fra linje 44 ser du Henrik/Henry Nielsen, Julie Ann, Julie og en hel stribe børn.

Henrikdine Margrethe Julie Nielsen *20. marts 1866 Lindelse - datter af Juliane Christiane Hansen og Henrik Nielsen.

Udvandrerdatabasen 1869:

Navn:   Hansen, Henriette Margrethe Nielsen   Stilling:   Datter
Alder:   04   Bestemmelsessted:   New York
Kontrakt nr.:   660000   Forevisningsdato:   10/14/1869
Sidste oph.sogn:   Lindelse (Langeland)   Sidste oph. amt:   Svendborg
Sidste oph.sted:   Lindelse, Svendborg Amt   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   New York City   Bestemmelses stat:   New York State
Skibsnavn:   Indirekte      
IDkode:   I6971H1114      
________________________________________
Navn:   Hansen, Juliane   Stilling:   Madam
Alder:   29   Bestemmelsessted:   New York
Kontrakt nr.:   660000   Forevisningsdato:   10/14/1869
Sidste oph.sogn:   Lindelse (Langeland)   Sidste oph. amt:   Svendborg
Sidste oph.sted:   Lindelse, Svendborg Amt   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   New York City   Bestemmelses stat:   New York State
Skibsnavn:   Indirekte      
IDkode:   I6971H1113      
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Chr.

Kære Christian.

Lad mig svare dig først.  Jeg er virkelig glad for din interesse for at hjælpe mig, så jeg vil takke dig mange gange for dit svar.  Tusind, tusind tak.

Med hensyn til at finde familien i folketællingerne, så har jeg fundet dem her:

Hos ddd.dda.dk er de fire børn nævnt i FT-1850.  Men læg mærke til, at det er kun det sidste barn, Niels Hansen, der er  deres fælles barn.  De øvrige tre er uægte altså med fælles mor men forskellige fædre.  Moderen var længe om at finde ud af, hvem hun ville giftes med.

Jeg må indrømme at med hensyn til FT-1855, så har jeg ikke undersøgt noget dér, for det var jo det år hvor Marie's mand, Hans Larsen Nielsen døde.  Jeg har dog fra Bente's opslag her fået oplyst, at Hans Larsen Nielsen (far), Marie Kirstine Johansen (mor), hendes uægte datter, Caroline, og deres fælles søn, Niels, er registreret i denne folketælling.

For FT-1860 finder du moderen (Marie) og sønnen (Niels) i opslag 4, og øvrige personer som nummer 6.  De øvrige børn er flyttet hjemmefra og bor altså højst sandsynligt ikke i Lindelse.

I 1869 rejser datteren Juliane til USA medbringende hendes uægte datter, Henriette, hvor hun bliver gift med en Henry Nielsen (dansker) og de får 4 fælles børn, alle født i Iowa.

I FT-1870 finder du kun moderen, Marie, i Lindelse, opslag 77, personnummer 51.  Sønnen, Niels, er, som du selv har fundet ud af, flyttet til Nykøbing Falster, Idestrup, i 1868.

FT-1880 for Nyborg angiver, at Caroline er gift og har to børn.

Marie er rejst over til Juliane i Amerika et sted i tidsrummet mellem 1870-1880, som Britta så venligt har angivet her efterfølgende, idet FT-1880 for Monroe, Shelby, Iowa, angiver, at hun bor sammen med denne familie.

Jeg går derfor ud fra, at Marie døde i Amerika.  Jeg kan eventuelt få en, jeg kender derovre, til at prøve at finde nyt herom.

Endnu en gang tak for din venlighed og hjælpsomhed og jeg ønsker dig en rigtig god weekend.

Jørgen.


Jørgen Chr.

Kære, kære Britta.

Hvad skulle jeg dog gøre uden din store ekspertise, du er altid oppe på dupperne, ubeskrivelig dygtig, men især venlig og hjælpsom.  Og så det allerbedste, du kommer altid med et svar, når vi spørger (ja, jeg tager alle de andre med, ha, ha).  Se nu denne "sag" af min, udover alle de muligheder jeg kender til, så tænker/ved du andre, så selv om det må ulejlige dig enormt, så klør du alligevel på med at lede for os.

Kære Britta, jeg vil endnu en gang takke dig for det store arbejde du har lagt for dagen med mit problem, et problem som jeg har beskæftiget mig med i laaaaaaaaang tid.  Tusind, tusind tak.  Jeg troede, at jeg måtte henlægge sagen som uløst eller gå ud fra, at Marie (hende det her drejer sig om) var den første i hele verdenen, der var udødelig, ha, ha.

Jeg vil ikke skrive mere her, for resultatet af sagen, og mere til, har du selv så flot fortalt om her.

Jeg er dybt taknemmelig for din hjælp og sender dig de allervenligste hilsener samt ønsker dig en rigtig god weekend.

Jørgen  (en stor beundrer)


Jørgen Chr.

Kære alle der har interesseret sig for min "sag".

Jeg vil blot takke alle jer, der har været inde at læse mit indlæg og måske arbejdet med at finde den af mig ønskede løsning.

Gennembruddet kom, da Britta Hansen kom med sine kommentarer nemlig, at hun mente, Marie var emigreret til USA, og senere førte bevis for, at Marie virkelig var rejst til Amerika til en af hendes døtre, Julianna.  Juliana havde giftet sig derovre og stiftet familie med hendes uægte barn og fået fire fælles børn i Iowa.

Sideløbende med Britta, men uafhængig af hende, udførte Kirsten på det Lokalhistoriske arkiv i Rudkøbing ligeledes et kæmpe arbejde med at følge familien her i Danmark.

Jeg har selv en kontakt i Amerika, i Iowa, hvor familien nu boede.  Ved hjælp af ham og et Dansk Museum for slægtsforskning, som han kender, fandt museet et billede af en gravsten for Marie, hendes datter og sikkert en baby (søn af datteren ?).

Resultatet er, at Marie døde 25. januar 1896 (91 år gammel) i Iowa og ligger begravet på noget, der hedder Cuppys Grove Cemetery.

Jeg takker her jer alle for jeres hjælp.

De venligste hilsener

Jørgen

Jørgen Chr.

Kære alle derude.

Jeg er stadig duperet over det kæmpe arbejde, der er lagt i denne sag og over alle de oplysninger, jeg har fået foræret.  Derfor er jeg lidt genert, om jeg kan være bekendt at stille endnu et spørgsmål.  Men jeg gør det nu alligevel.

Som det fremgår af nedennævnte, så fik Juliane Christine Hansen en uægte pige med en ungkarl, der hed Henrik Nielsen.  Jeg har søgt og søgt i forsøg på at finde ud af, om han er den samme Henrik Nielsen, som Juliane blev gift med i USA.  Juliane tog nemlig til USA sammen med hendes uægte datter i 1869.

Jeg må ærlig indrømme, at jeg har intet at gå ud fra, andet end hans navn.  Joh, så har jeg fundet under "findagrave", at han skal være født 17.11.1844.  Da han jo fik barn i Danmark, må han altså være dansk og sikkert født her.  Det, jeg startede med, var, om jeg kunne finde ham på ddd.dda.dk's Udvandrede.  Jeg fandt kun to, der var udrejst i 1870, ingen tidligere.  Den ene var udrejst 06.05.1870, var farmer og 26 år, samt hans sidste opholdssted var Hallenslev i Holbæk amt, og den anden var udrejst 16.06.1870, (Arbejder ?) og 22 år, samt hans sidste opholdssted var Glumsø pr. Næstved i Præstø amt.  Den første lyder mest spændende men, jeg kan ikke finde nogen yderligere oplysninger om ham.  Det er derfor, jeg henvender mig til jer og beder venligst om hjælp.

Undskyld alt dette besvær men, hvad skal en "stakkels" mand ellers gøre.

De venligste hilsener.

Jørgen.

Britta Hansen

#10
Kære Jørgen

Umiddelbart er ham, der er udrejst fra Glumsø, Næstved, det bedste bud. På Henrikdines dåbsrecord står der jo, at han er 'af Nestved'

Nåh .. min forbindelse var lige nede... Jeg prøvet at lede efter ham (eller undersøge begge du har fundet for en sikkerheds skyld)
De to kandidater burde også kunne findes i FT1870 (pr. 1. februar)

Tilføjet:
Alderen passer bedre på den 26-årige - Henry er 35 år i US Census 1800.

Findagrave recorden på Henrik A. Nielsen
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Chr.

Kære, kære Britta.

Tusind tak for dit svar.  Jeg kan kun sige. at jeg altid nyder i fulde drag din store hjælp, din viden og altid megen venlighed.   Tak for dig.

De allervenligste hilsener og så ønsker jeg dig en rigtig god og solrig weekend samt sender dig et stoooooort knus.

Jørgen.