Arkivering - mappestruktur

Startet af Lena Carlsson, 19 Jul 2011 - 19:18

Forrige emne - Næste emne

Lena Carlsson

Hvordan gemmer andre data på deres disk? Jeg taler ikke om opbevaring af data i et program, men om arkivering af øvrige data, fx gemte sider fra ArkivalierOnline det være sig kirkebøger og folketællinger. Eller billeder fra skifter til senere tydning. Eller hvad det nu kan være som er interessant at gemme om en person.

Jeg kan selvfølgelig gemme klippene fra AO i mit slægtsprogram. Men det gør jeg ikke. Det er gemt i en mappestruktur på disken.

Tidligere opdelte jeg mine mapper i far / mor = øverste niveau 2 mapper.
Efterfulgt af mapper med personer. Det løb jeg sur i for var det nu en far-ane eller en mor-ane jeg søgte.

Nu har jeg i lang tid opdelt i områder, fx Holbæk, Sundby, Værløse og derunder have mapper for de personer, som er født i de enkelte områder.
Jeg gemmer personer hos deres forældre indtil de bliver gift, så får de deres egen mappen med egne børn osv.

Det system kører sådan nogenlunde og så alligevel ikke helt.  :-\
Jeg har nogle personer som er lidt uden for den direkte slægt og de har fået en mappe med deres navn på i stedet for at være i et område.

Det får mig til at stille spørgsmålet: hvordan har I andre strukturet jeres arkiverede data på disken?

Eksempel på mit arkiveringssystem er vedfhæftet.

Mange hilsner
Lena Carlsson


[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Lis B. Jensen

Hej

Jeg har valgt at bruge denne metode:
Mappen slægt:
Undermapper efter dette system
0001 mit navn
0002 min fars navn
0003 minmors navn
0004 Min farfars navn
osv
Altså bruger jeg de tal som er gængse for nummerering af slægt

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Vibeke Thillemann

Jeg har givet alle mine aner numre efter Soza-Stradonitz-systemet:
Faderen findes ved at gange probandens nr. med 2
Moderen findes ved at lægge yderligere 1 til faderens nr.

Jeg har så lavet en mappe, der hedder ane-kilder. I denne mappe har jeg lavet mapper, der hedder ane1, ane2, ane3, ane4 osv.

Hvis fx min oldefar, ane8, har flere børn end min farfar, får disse børn hver en mappe i ane8-mappen, som kommer til at hedde ane8.1 (ældste barn), ane 8.2 (næstældste barn) osv.

Hvis ane8.1 har 2 børn, får de hver en mappe i deres fars mappe, og kommer til at hedde ane8.1.1 og ane8.1.2.

Alle aner har alle oplysninger – fødsel, dåb, konfirmation, vielse, folketællinger, død mm. – i deres egen mappe.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lena Carlsson

Hej Lis

Tak for dit input. Det er jo en mulighed. Men giver det ikke rigtig mange mapper?
Gemmer du alt om din farfar i 004 - født, konf, gift, død, soldateroplysninger, folketællinger ?
Også selv om der er er overlap til 008 farfars far?

Hilsen
Lena
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Lis B. Jensen

Hej

Jo det gør det. Men for mig virker det fint.
Jeg gemmer alle de oplsyninger jeg finder relevante for den pågældende person - også selv om det overlapper til næste generation.
f.eks ved Lægdsruller er det jo ham det handler om
Skifte efter faderen gemmes under faderen
Fæstebrev med overdragelse fra far til søn - under sønnen da han jo er den nye fæster

Håber dette er forklaring du kan bruge
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Ulla Nielsen

Hej
Jeg har lavet en Mappe som jeg kalder Slægt og i den mappe, har jeg en fil for hver person med
angivelse af FT år. Filens navn fortæller hvad den indeholder. Det giver kun en Mappe, men selvfølgelig megen data i den. Ellers kan man jo dele det op med en Mappe til f.eks. Københavnerslægt og til andre områder.
Bare forslag, det er jo meget individuelt, hvad man synes er bedst.
mvh.
Ulla Nielsen
2000 Frederiksberg ;) :)

Lena Carlsson

Hej Vibeke og Ulla

Tak for jeres input.

Det kan godt være at jeg skal overveje at benytte anenumre på mine mapper.
Det jeg godt kunne lide ved at organisere i områder var at så havde jeg alle fra Grandløse i samme mappe og kunne hurtigt hoppe mellem familierne i forbindelse med søgninger på AO.
Men det betyder også, at jeg skal huske, hvem der er søn/datter af hvem og hvilken slægtsside de stammer fra.

Det med et langt dokument kan jeg ikke gennemskue. Jeg har organiseret data i et slægtsforskerprogram, hvor FT står opført med informationer.

Det jeg har behov for at gemme i mapper er dokumentationen i form af download fra AO.

Godt at høre hvordan andre organisere deres materiale.

Hilsen
Lena
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Hans Rosendal

Ved at benytte anenummeret som nøgle i mappestrukturen indfører I, efter min opfattelse, en væsentlig indskrænkning i den flexibilitet, som de moderne slægtsprogrammer giver os - at man valgfrit kan fremstille anetavler med en "vilkårlig" person som proband fx. jer selv - jeres børn - svigerbørn - børnebørn - eller en helt "tilfældig" person.

Må jeg foreslå, at I i stedet anvender Jeres slægtsprograms løbenummer som nøgle til Jeres mappestruktur (jeg går ud fra, at alle de forskellige slægtsprogrammer tildeler hver person et løbenummer - (for at være helt sikker på altid at bevare dette nummer har jeg i BK overført samme løbenummer til feltet "reference" - så undgår jeg, at en ændring af løbenummeret ved overførsel/sammenlægning/extrahering via GEDCOM i fremtiden kan ødelægge mappestrukturen).

Fordelen ved dette system er umiddelbart letforståeligt:

1) Alle personer i slægtsprogrammet (også de der intet anenummer har) kan tildeles en personlig mappe, hvor alt materiale kan samles.

2) Det er umiddelbart muligt at fremstille ane- og efterslægtstavler med en vilkårlig proband og stadig have sporbarhed til de personlige mapper (i hvert fald i BK's "bogform").

Mvh. Hans Rosendal


Lis B. Jensen

Hej

Du må foreslå lige hvad dy selv synes  ;) - men den struktur du beskriver vil give problemer, hvis man på et eller andet tidpunkt har fået oprettet en person to gange og er nødt til at flette.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Ivar Kjærgaard

Hej Lena

Jeg ved jo ikke, hvor meget du spreder dig i din forskning, men inden du laver for mange mapper, og laver for meget om, så prøv at vurdere lidt på, hvor meget materiale du egentligt har - eller forventer at få. Der er jo ingen grund til at lave en mappe for en enkelt eller to scanninger, når det er muligt at lave ganske beskrivende filnavne.

Jeg holder mig til nogenlunde samme mønster som du har illustreret, folk var jo heldigvis ikke så omkringfarende, så jeg har en mappe for hver af mine oldeforældre benævnt efter det sted de boede det meste af deres liv, det rækker så rigeligt til mit behov for dokumentation også selvom jeg tager mine bedsteforældres søskende med i de mapper. Ovenpå det har jeg mine bedsteforældre og ovenpå det igen mine forældre.

Til at styre på tværs bruger jeg så Windows fotogalleri, hvor det er muligt at sætte etiketter på hvert enkelt billede/scanning, og sortere efter disse etiketter, det er ganske effektivt, når man lige vænner sig til at bruge det og tænker sig lidt om med etiketterne.

Som tidligere professionel inden for administrativ databehandling ved jeg, at data helst ikke skal ligge længere væk end 3 til 4 klik før det virker uoverskueligt for de fleste gennemsnitlige brugere.

Jeg kan fint forstå, at nogle bruger anenumre og løbenumre til at bygge strukturen op på, men jeg synes selv, det er lidt farligt, for det første er det let at fare vild, for det andet er der intet i denne verden, der er statisk - heller ikke slægtsprogrammer.