Hjælp til matrikelnr.

Startet af Anne Messmann, 26 Maj 2021 - 17:18

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Hej
Jeg søger oplysninger om Matrikelnr. 41, Lyndby By, Lyndby (Voldborg Herred), men er på Herrens mark mht. hvilke arkivalier, jeg skal søge i.

Jeg har fundet ejendommen/gården i Brandforsikring optil den seneste, der ligger på nettet, nemlig 1858-1872 (se denne tråd:  https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,172987.0.html).

Gården er da fæstegård under Ledreborg Gods, og beboet af min ane Peder Pedersen. Jeg vil nu gerne følge denne gård og dens beboere op i tiden, for at se, hvor længe slægten boede der.

Er der nogen, der kan guide mig videre?

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Britta Hansen

#1
Generelt:
Personer, der har boet på ejendommen, skal du finde i folketællingerne.
Du kan være heldig, at de har lånt penge, og så kan du se dette i Realregistret.
Derudover skal du nærlæse fæsteprotokollerne, hvis de er bevaret.
- - - - -

For den pågældende ejendom kan du f.eks. starte i 

Lejre Herred
Realregister: Hovedregister

Sidste kolonne Lyndby sogn
Matr.nr. 41 Pedersen, Peder  ............ folio 102

Ejendommens blad i Realregistret
Her kan vi se, at Peder Pedersen købte ejendommen 13. december 1875 – læst 6. marts 1876 – læs i Skøde- og panteprotokollen for at se detaljer om handlen.
Skøde- og panteprotokollen - venstre side
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anne Messmann

Tusind tak, Britta! - Lejre Herred, ja det havde jeg ikke tænkt på (de gamle brandforsikringsprotokoller var fra Voldborg Herred, så det er dér, jeg har set).

Nu har jeg jo det hele :)
Bagud i tid har jeg været: gården har gået i arv helt fra Peder Pedersens tipoldefar (blev udflyttet i 1820erne).

Stor tak og hilsen
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann