Jødisk afstamning - hjælper en DNA test?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 18 Maj 2021 - 10:17

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

I min slægtsforskning i fædrene slægten, på faderens mors side, har jeg haft et vågent øje på, om der skulle vise sig en forbindelse til jødisk afstamning, men der har ikke på noget tidspunkt vist sig noget i den retning
Det har dog forlydt gennem årene, at faderens mor (alm. dansker) på et tidspunkt udtale, at hun var af jødisk slægt, så nysgerrigheden er naturligvis til stede for at få opklaret om der er noget om snakken

På internettet ses flere DNA-selskaber der tilbyder at spore anerne, den mest alm. nævner blot landeområder (Europa)

Kan der anbefales et seriøst firma til ovenstående spørgsmål, hvis det da overhovedet er muligt at indkredse et jødiske match?

Mvh.
Karl-Peter

Anne Marie Holck

Den almindelige FamilyFinder-test fra FamilyTreeDNA.com kan fortælle dig, om du er azkenatisk eller sefardisk jøde, og hvor mange % dette udgør af dit DNA.

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak for et godt svar!

Mvh.
Karl-Peter

Anders M. Petersen

#3
Hej Karl-Peter!

Som Anne Marie siger, så vil FamilyTreeDNA's Family Finder test vise om du har målbare andele azkenatisk eller sefardisk DNA i årene.
Målbare skal forstås som over 2-5%, så det jødiske islet skal helst ikke være mere end 5 generationer væk, før der er en risiko for at det ikke kan spores.

Jeg vil dog også anbefale dig at prøve at se, om ikke den traditionelle slægtsforskning kan kaste lys over sagen - det vil jo give mere information end blot at vide at du har 4% jødisk DNA i årene.

Vedhæftet et testsvar fra Family Finder fra en person, der netop har azkenati DNA - bare så du véd, hvad du eventuelt vil få ud af det.

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Karl-Peter Dammeyer

Til Anders

Mange tak for din information, som rækker fint i denne sammenhæng, for som nævnt har min traditionelle slægtsjagt ikke vist noget jødisk, men som der drilagtigt siges:
det kan jo være, "at postbuddet har været forbi" på vejen hjem!

Mvh.
Karl-Peter