Erik Pedersen Ulførn født 1530 til Stubbendrup, Salling

Startet af Jørgen Christiansen, 17 Maj 2021 - 17:03

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Christiansen

Søger Erik Pedersen Ulførn eller Ulfsax, Ulfeldt.Født 1530 til Stubbendrup. Hvad er det rigtige navn. ?
Hvem var far og mor ?
Ifølge oplysninger på nettet er der mange mulighedder at vælge mellem, men hvilken er den rigtige.

Jeg håber der nogen der kan give mig det rigtige svar.
Venlig hilsen
Jørgen Christiansen
Med venlig hilsen
Jørgen Christiansen

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Jørgen Christiansen!
Hvorfor skriver du "Stubbendrup, Salling?"
Det lille fynske gods Stubbendrup lå i Søllinge sogn/Fyn. Den første ejer var væbner Peder Eriksen-nævnes 1496.
Om hans søn er identisk med "din" Erik Pedersen (våben: i lodret delt skjold en halv ørn/ulvehoved) skal jeg ikke
kunne sige. Erik nævnes 1535 + 1536 til Stubbendrup. Slægten betegnes som fynsk uradel.

Erik havde 2 sønner: Hans og Peder Eriksøn, og sidstnævnte solgte Stubbendrup mellem 1588-91 til Jacob Ulfeldt.
Den første Peder Eriksøn kunne egentlig godt være farfar til sidstnævnte Peder Eriksøn, tre generationer på et århundred
er sandsynligt. Våbenskjoldet med halv ørn/ulvehoved el.ulvekrop føres også af slægten Mule.

Mener ikke "din" slægt har noget at gøre med slægten Ulfsax, da det er et helt andet våben, men også en slægt fra Sjælland.
Jeg tror heller ikke, at slægten har noget at gøre med Ulfeldt slægten. Den havde godt nok flere generationer på Fyn, men
jeg har gået stamtavlen fra DAÅ igennem, men kan intet finde.

På nettet har flere ført Erik Pedersøn (1536) tilbage til Ulfeldt, men det har jeg ikke fundet belæg for, ja de har også udstyret ham
med Ulfeldt-navnet.


Litteratur:
"Danske adelsvåbener-en heraldisk nøgle," (1973), s.323 (Mule) og s.325 (Stubberupgård-slægten.
Trap Danmark (1957), bd.13/Svendborg Amt/Søllinge sogn, s.919.
A.Thiset: "Nyt dansk Adelslexicon," s.284.
Danmarks Adels Aarbog 1923, s.499-541.

Med genealogisk hilsen
Arne Lago von Kappelgaard

Jørgen Christiansen

Tak for dit svar, det er rigtigt Stubbendrup lå i Søllinge sogn.
V.h.
Jørgen Christiansen

Med venlig hilsen
Jørgen Christiansen

Arne Lago von Kappelgaard

Hej igen, jeg har været inde på "http://www.niby.dk" for at se hans slægtsrække. Den ser således ud:

Jacob Absalonsen Ulfeldt - 1308-1346, søn:
Anders Jakobsen Ulfeldt - 1344-1383, søn:
Erik Andersen Ulfeldt - 1374-1420, søn:
Hans Eriksen Ulfeldt, søn:
Christen Hansen Ulfeldt, søn:
Henrik Christensen Ulfeldt-1483-til Stubbendrup i Salling sogn?, søn:
Peder Henriksen Ulfeldt, søn:
ERIK PEDERSØN ULFELDT - det er ham du omtaler.

De tre første generationer er ok, resten er fiktion og ønsketænkning, for nu at kalde
en skovl for en skovl og en spade for en spade.

Så gik jeg ind på "https://www.geni.com", hvor vedkommende startede med:

Peder Eriksen (Ulfeldt) til Vejstrup, søn:
Erik Pedersen (væbner) til Stubbendrup også kaldet "Ulførn", søn:
Peder Eriksøn (Ulførn), han skulle føre Ulfeldt-våbenet, søn:
Christen Pedersen Humble, f.1560 Stubendrup/Sollinge sogn, d.1624 Humble/Langeland, søn:
Christen Christensen Humble, f.1593, d.1660 Langeland, søn:
Christen Christensen Humble, f.1627, d.1707 Sønder Stenderup sogn.

Jeg vil ikke bruge mere tid på det. jeg fatter ikke, at man bringer noget sådant til torvs?

Med genealogisk hilsen
Arne Lago von Kappelgaard



Jørgen Christiansen

Tak for dine besvarelser.
Hvorfor skrev jeg dette indlæg, det var jo nok fordi jeg selv blev i tvivl om rigtigheden af de på nettet indtastede svar på, Væbner Erik Pedersen Ulførn til Stubbendrup i Søllinge sogn, Odense amt.
Tro mig jeg har fundet utroligt meget om ham. Men det er ikke det hele der passer. Og jeg er stadig i tvivl om hans ophav.
Dine svar havde jeg selv fundet i flere slægtstræer og hjemmesider, men med  forskelligt ophav af far og mor. 

Med venlig hilsen
Jørgen Christiansen 
Med venlig hilsen
Jørgen Christiansen