Hans Hansen Buchwald, Hindsgavl

Startet af Hanne Lymark Nielsen, 18 Jul 2011 - 23:20

Forrige emne - Næste emne

Hanne Lymark Nielsen

Hans Hansen Buchwald, skovfoged på Hindsgavl.
f. 3. sept. 1719 i Middelfart, opslag 46.
Hjælp til tydning af opslaget, især faders navne - kan se der står Hans Hansen, men der er vist et navn mere ?
er det de samme, der copulerer samme år og sted, opslag 149? Her har jeg brug for oversættelse.
På forhånd tak.
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Lars Jensen

Hej Hanne

Jeg læser:

" +O den 3 Septembr: Hans Hansen felbereder, og Maren
Hansdaatter deris B: Hans. Mad. Magdalena Jacobs
daatter Provsten hr: Christen Krags kiereste bar det.
Oluf Muurmester. Hans Reebslaar. Hendrich Jesper Skoe
magers søn. Anne Clausdaatter Hans Borrings hustrue, og
Maren Anders Vejrmøllers daatter"

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com

Lars Jensen

Hej igen

Ja, det må være de samme, der bliver gift:

"1719
den 31 January Hans Hansen Bor=
ring og hustrue Anna Claus daatter
copulerede udi hans eget Huus, og det
ved Kongens Bref, eller kongelig til-
ladelse i mange forneme got folches
Ofververelse"

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com

Hanne Lymark Nielsen

Mange tak til Lars for oversættelse, jeg er meget taknemlig.

Skal det forstås sådan, at Hans Hansen Borring og Anna clausdatter er forældrene, og Hans Hansen felbereder og Maren hansdatter er evt. bedsteforældre - eller betyder felbereder noget andet?
venlig hilsen
Hanne
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Hanne Lymark Nielsen

jeg slog felbereder op på google = en der forarbejder skind, så han var altså håndværker.
Men jeg er stadig i vildrede om Maren Hansdatters rolle, da hun ikke er moderen.
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Lars Jensen

Hej Hanne

Det er min skyld, at du blev forvirret!
Hans Hansen Borring og hustru Anne Clausdatter er dåbsvidner ved dåben i 1719,
og det var dem, der havde bryllup i 1719 (31. jan.)
Hans Hansen felbereder og Maren Hansdatter, der er forældre til Hans (3. sept. 1719),
bliver gift 1716. Middelfart kb 1709-1749 (Ao opsl. 142)
Jeg læser teksten som følger:

"den 25 Septembr: trolofvet til Egteskab Hans
Hansen og Maren Hansdaatter udi hendis For
ældres Huus. Ofververende Peder Rasmusen Ha=
uerum. Hans Hansen Borring. Jørgen Pedersen
Handshemager. Anne Lauritzdaatter Jens feldbereders
Hustrue. Karen Ipsdaatter Juul. Margrethe Hen
richsdaatter Nis Skoemagers Hustrue, og mange
flere. Forlofvere for dennem vare Jens Lauritzen
felbereder og Hans Hansen Borring. Wiede sam
men den: 6 Novembr:"

Jeg beklager, at jeg fik "byttet rundt på" de to "Hans Hansen'er"

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com

Hanne Lymark Nielsen

det var godt du kunne hjælpe mig ud af misforståelsen, jeg takker endnu engang.

Hvor er det godt at nogen "gider" hjælpe.
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Peter Lund Pedersen

#7
Hej Hanne mfl. der har en interesse i Hans Hansen Buchwald. Jeg har søgt mig frem til, at Hans Hansen Buchwald f.  3. sept. 1719 i Middelfart( Middelfart, Vends, Odense, opslag 46) er min 4xtipoldefar. Jeg undrer mig dog lidt over hvor navnet Buchwald kommer fra, og hvorfor det syntes, at forsvinde ud af slægten igen med døtrene til Hans Hansen Buchwald.

Det skal siges, at jeg ikke kan læse navnet Buchwald i opslaget for hans fødsel, men den skulle være god nok, at det er ham står på opslag 46. Jeg har ikke fundet hans død, men han står i FT-1801 som Hans Hansen Buchwald, skovfoged og 82 år, sammen med konen Ellen Pedersdatter 62 år.

Jeg har fundet frem til, at der skulle være to døtre. Den først fødte har jeg ikke fundet dåben på, men hun skulle være født 1768 i Kavslunde på Fyn og have navnet Cecilia Hansdatter Buchwald. Jeg er dog i tvivl om hende, da jeg kun fandt hende på DDD, og ikke rigtigt kan reproducere søgningen. Men sikkert er det, at min 3xtipoldemor skulle være Anna Barbara Cecilia Buchwald f./Døbt 20. Aug, 1769 Kb 1750-96 Middelfart, Vends, Odense, opsl. 152 no. 21, og her står faderen som Hans Buchwald og moderen Ellen Pedersdatter.

Anna Barbara får datteren Karen Christiana Holgine Christensen med en Niels Christensen der skulle være født i Aalborg Amt omkring 1760, ham har jeg ikke kunne spore udover en FT i 1845 fra Middelfart Landsogn og så i Karen Christiana Holgine Christensen(dåb) kb 1795-1814 Middelfart, Vends, Odense. opsl.73 no. 26 .

Det er selvfølgelig ikke så mærkeligt, at Buchwald skulle være gået ud af slægten, hvis skovfoged Hans Hansen Buchwald kun har fået to døtre og muligvis kun en. Men det undrer mig, at Buchwald ikke er nævnt ved hans egen dåb. Der findes jo en del Buchwald på Fyn, og nogen af mere eller mindre adelig slægt, men Hans Hansen Buchwald skulle være startet som kusk på Hindsgavl under Niels Andersen Basse, for så i 1756 at blive skovfoged og få fæste ved det lille fiskerleje Engelsborg også under Hindsgavl. Derudover er han i nærheden af 50 ved døtrenes fødsel, så måske er der andre efterkommere jeg ikke har fundet.

Ps. Hvis der er nogen der kan tyde den fulde skrift Kb 1750-96 Middelfart, Vends, Odense, opsl. 152 no. 21 vil jeg være taknemmelig.

Alita Tind

Hej Peter

Min mand er efterkommer af Anna Barbara, Karen Christiane og Jacob Hansen Lund.

Hans Hansen Buchvald var gift 4 gange og fik også 2 sønner:

Johannes - KB 1750-1796 Middelfart Vends Odense - opsl 137 (Fader: Hans Buchvald, moder: Barbara Mundelew)

Niels Basse - samme KB opsl 96 Fader: hans Hansen, moder: Sitzel Andersen)

Jeg har ikke forsket i disses efterkommere

Hanne Nielsen ved en hel del om familien  :)

Hilsen
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Peter Lund Pedersen

#9
Hej Alita

Nå men vi har jo skrevet sammen før om familien Hansen Lund :D

Det er da spændende det her, men det undrer mig nu stadigvæk, at Hans Hansen tilsyneladende ikke er født Buchwald og, at han skiftevis står som Hans Hansen og Hans Buchwald ved børnenes dåb?

Men jeg har da fundet nogen nye spændende oplysninger. I  FT-1801 Odense, Vends, Middelfart Landdistrikt, Hindsgavl, Hindsgavl Hovedgaard, står Anne Cicilia Buchwald som 32 årig tjenestepige. Gartneren på slottet i samme FT hedder Niels Christensen og er 40 år og ugift, så de har ganske givet mødt hinanden der. De får så Karen Christiana Holgine Christensen i 1806, og Karens førstefødte Louise Lund(Jakob Hansen Lunds søster) f. 1827 i Sønder Stendereup, optræder i  FT-1845 Middelfart landdistrikt, som tjenestepige ved morforældrene, den nu pensionerede Niels Christensen og Ane Barbara Cecilia Buchwald, samt en pensionistinde Birthe Sophie Waidtløv. De bor her som henhv. 85 og 75 årige i  `Beenshuus` et hus der eksisterer den dag i dag. Der findes nogen oplysninger og billeder om både Hans Hansen Buchwalds fæste `Engelsholm` og `Beenshuus` på Historisk Atlas - Hindsgavl Bro.

Ps. Jeg tror også jeg har fundet Niels Christensens konfirmation i kb 1773-1813 Ålborg,   Hellum,Komdrup, Sndr.  Og Nr. Kongerslev-Komdrup opsl. 324. Han skulle ifølge den omtalte FT-1801 fra Middelfart være født i Kandrup Sogn, Aalborg Amt, men det må være Komdrup der er tale om. Desværre er bogen meget dårlig hvor hans fødsel skulle være i kb 1703-1773.

Mvh Peter

Alita Tind

Hej Peter

Det lyder da spændende - jeg skal desværre ud af huset, men jeg vil studere dine fund senere :D

Jeg har også ledt efter Niels Christensen, men kan heller ikke finde ham :-\

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Peter Lund Pedersen

Ja jeg skal også videre, men fandt lige det her  :o

Anna Barbara Cecilia Buchwald og Niels Christensens vielse. Kb 1795-1814 Middelfart, Vends, Odense, opsl. 212 no. 5

Jeg læser:

copulerede 22 Aug. 1805 Fredagen forlangte -- ---------- Ungkarl gartner Niels
Christensen paa Hindsgavl ( født 1762 i Komdrup Sogn og Bye  ---,
Aalborg af fader ------- Christen Kielsen(eller Nielsen) og moder Johanne Nielsdatter),
og --- --- og  ----------jomfrue Anna Barbara Cecilia Buchwald (født
--- i Middelfart sogn ved Hindsgavl 1769 af fader skovfoged Hans
Buchwald og moder Ellen Pedersdatter) at ------- fra protokollen
til ægteskab, at -- ---------- ----------- ---------- eller no-
get andet lovstridigt kan finde ---- -------- ------ ---
---- og --------- --- -------------- --- --------

----------                        Anders Larsen
   -----                            -----------------


Så kom jeg da et stykke vej, nu mangler jeg så Hans Hansen Buchwalds vielser med Sitzel Andersen og Barbara Johanne Mundelew, hvis altså der er tale om, at Hans Hansen og Hans Buchwald er den samme person!

Mvh Peter

Hanne Lymark Nielsen

Hej Peter

Som endnu en efterkommer (Hans er min 3 x tipoldefar) kan jeg bidrage med følgende:

Navnet Buchwald tror jeg han tillægger sig da han bliver skovfoged ved Hindgavl for ejeren Basse.
Han giver også sin søn navnet Niels Basse Hansen, sikkert som respekt for sin arbejdsgiver.

Han bliver gift 4 gange.
1. Odense amt, Middelfart sogn 1750-1796, opslag 5
ægteskab med Sitzel Andersdatter
- børn Anna Johanne Hansdatter
- Niels Basse Hansen

2. Odense amt, Middelfart sogn 1750-1790, opslag 21
Ægteskab med Anna Nielsdatter Melhof

3. Odense amt, Brenderup sogn, 1705-1801, opslag 253
Barbara Johannesdatter Mundelev
- Johannes Buchwald

4. Odense amt, Ørslev sogn 1762-1814, opslag 36
ægteskab med Ellen Pedersdatter
- Anna Barbara Cecilie Buchwald


Anna B. C. Buchwald bliver gift med gartner Niels Christensen, der stammer fra komdrup sogn.

Der er frygtelig meget mere på denne familie og vi er flere efterkommere, der har fundet hinanden her i forummet.

venlig hilsen
Hanne Nielsen

venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Peter Lund Pedersen

Hej Hanne

Tusind tak, jo det kan jo nok være, at Buchwald kommer af hans erhverv som skovfoged, og jeg undrede mig også over Niels Basse, men nu ser jeg, at der er dusinvis af Niels Basse i den periode i Middelfart og omegn, så det skal nok passe.

Du har ikke tilfældigvis nogen viden om en Cecilia Hansdatter Buchwald f. 1768 i Kavslunde på Fyn, jeg kan simpelthen ikke finde hende igen, men jeg er ret sikker på, at der ikke var tale om Anna B. C. Buchwald. Muligvis fandt jeg hende i en DDD folketælling, eller også var det i et eller andet web dokument med skifteprotokoller fra Hindsgavl, men det er pist væk nu..

Niels Christensen fra Komdrup har jeg som sagt fundet i FT og vielsen med Anna B. C. Buchwald, hvor også forældrene er nævnt. Jeg har så fundet en FT fra Komdrup i 1787 med følgende beboere:

Aalborg, Hellum, Komdrup, Kondrup Bye, , 19, FT-1787

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christen Pedersen   55   Gift   hosbonde   smed og huusmand   
Johanne Nielsdatter   57   Gift   kone      
Anne Nielsdatter     3   Ugift   et pleye barn


Her hedder faderen jo godtnok Pedersen, men jeg studser jo over det lille plejebarn, der hedder Anne Nielsdatter! Kunne det være Niels Christensens datter? Komdrup er og var et meget lille sogn/by, så jeg tror der er en chance.

Ja jeg har godt set, der er mange informationer om Hans Hansen Buchwald og specielt livet omkring Hindsgavl og hans fæste ved Engelsholm. Bla. har jeg set, at der skulle have været en del fiskeri efter marsvin og andre mindre tandhvaler i det smalle sund ud til Fænø, angiveligt noget drabeligt noget!

Jeg har også fundet en masse informationer om Hindsgavls historie i denne pdf brocure fra realdaniabyg, hvor Hans Hansen Buchwald også er nævnt samt alle ejerne og herunder Basse Fønss`erne. Der er også en masse gode billeder.

http://www.realdaniabyg.dk/media/49303/Hindsgavl_Coffee_table_del_1.pdf

Jeg skal da ned og se Hindsgavl engang, det syntes at være utroligt smukt, og det er da utroligt, at flere af de gamle fæste huse ens forfædre for over 250 år siden boede i, enten delvist står endnu som Beenshuset eller er genopbygget som Ny Engelsholm.

Mvh Peter

Alita Tind

Hans Hansen Buchvald død:

KB 1795-1814 Middelsom Vends Odense opsl 264.

Hans Hansen Buchvald skulle være født i Voltofte Bye udi Flemløse sogn. Forældre Hans Hansen og Anna Johannd?

Jeg har ikke fundet fødslen!

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Peter Lund Pedersen

Ja Alita, men det konflikter jo med Hanne Nielsens første post.

Hans Hansen Buchwald, skovfoged på Hindsgavl. f. 3. sept. 1719 i Middelfart, opslag 46.

Og Lars Jensens tydning af, at forældrene til Hans Buchwald skulle være, Hans Hansen felbereder og Maren Hansdatter

Men jeg tror nu du er på rette spor, da Anne og Johanne går igen hos børnene og ikke Maren. Men den kirkebog fra 1678-1804 Flemløse, Båg, Odense, hvor hans fødsel så skulle være i, ja den er noget af en opgave i forhold til dem fra Middelfart der ellers udemærker sig ved let læsbarhed årstallene taget i betragtning.

Mvh Peter

Alita Tind

Her er et uddrag af FT 1787:

Odense, Vends, Kavslunde, Paa Herregaardens Grund og Løkker, , , FT-1787, C4846

Hans Buchvaldt 54  Gift Mand Skovfoged 
Ellen Pedersdr. 43  Gift hans Kone   
Cicilie Hansdatter 19   deres Barn af sidste Egteskab

og FT 1801:

Odense, Vends, Middelfart Landdistrikt, Hindsgavl, et skovhuus, 14, FT-1801, B2174

Navn:  Alder:  Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Hansen Buchwald 82 år  Gift mand skovfoged 
Ellen Pedersdatter 62 år  Gift hans kone

Der er temmelig stor overensstemmelse i alder på de to FT - men det er vel samme personer ???
Jeg hælder nok til at Cicilia er identisk med Anna Barbara Cecilia - det er før set at fulde navn ikke er anført, og alderen - ja den skal vi nok tage med et gran salt.

Alita



Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Her er skiftet efter Hans Hansen Buchvald:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-32805-10-20?cc=2015318&wc=M9MJ-9TH:n1509465755

Jeg er ikke så god til at tyde teksten så jeg får ingen mening i det.

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Hanne Lymark Nielsen

Hej Peter og Alita  :D

Nu er det jo en gammel tråd som Peter har fundet, og det er korrekt at Hans Buchwald ikke er født i Middelfart men i Voltofte, som jeg senere blev sporet ind på.
Hans far var Hans Smed og mor Johanne Hansdatter.
Jeg mener dette opslag er vores Hans
Odense amt, Baag herred, Flemløse sogn 1678-1804, opslag 89, nr. 17.

Jeg kan ikke hjælpe dig med Cecilie Hansdatter Buchwald, men navnet lyder besnærende.

Niels Christensens far var også smed i Komdrup (vi må komme af nogle stærke mænd  ;) ) og hans mor hed Johanne Nielsdatter. De havde 3 børn som nedenfor angivet. Hvor den lille Nielsdatter hører hjemme ved jeg ikke.


Ved sin død  i 1789 arbejder Christen som smed på Refnæs gods, Komdrup sogn, tilhørende Jens Jørgen Fædder

Skifte 4-04-1789.
Sa;l. CHRISTEN KIELSEN SMED,
Enk. :JOHANNE NIELSDATTER
Arvinger, Enken og Børn:
NIELS CHRISTENSEN paa  Constantienborg 28.år.
PEDER CHRISTENSEN 25.år.
KIERSTINE CHRISTENSDATTER 22.år.

hilsen
Hanne
.

venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Peter Lund Pedersen

Hej igen Hanne og Alita.

Alita det skifte burde nok kunne tydes, det er ihvertfald et fint dokument og have med.  :)

Hanne ja men så er der jo enighed om fødested og forældre, jeg kan dog ikke rigtigt tyde dem i Odense amt, Baag herred, Flemløse sogn 1678-1804, opslag 89, nr. 17. !

Med hensyn til det skifte du har fundet på Christen Kielsen, er det meget interessant og faktisk meget opklarende for Niels Christensens videre færd.

Constantienborg ved Århus var i 1789 under rigsgreve Hans Frederik Fædder-Charisius som var Jens Jørgen Fædders søn.  Hans Frederik gifter sig i 1790 med Else Margrethe Hedevig Sophie baronesse Rosenkrantz, datter af baron Iver Rosenkrantz (1740-1815) og Maria Elisabeth Dorothea Lente-Adeler.

Christian Holger Adeler var ejer af Hindsgavl 1773-1801 og han var fætter til Maria Elisabeth Dorothea Lente af Adeler, deres fædres forældre var Frederik Christian Adeler og Henriette Margrethe von Lente.

Christian Holger Adeler var meget aktiv i sin tid på Hindsgavl, og opførte den nuværende hovedbygning fra 1786, hvor der kort efter flyttede godt 30 tjenestefolk ind, han var også imod stavnsbåndet, der tvang mænd mellem 18 og 36 år til at blive boende på det gods, hvor de var født. Så det er jo meget muligt, at Niels Christensen er kommet til Hindsgavl pga. baronesse Rosenkrantz slægtskab med Christian Holger Adeler.

Spørgsmålet er så om hvornår Niels Christensen flyttede til Hindsgavl, men mon ikke han flyttede kort efter faderens død i 1789. Han står i Aarhus, Ning, Ormslev, Constantinsborg, , 49, FT-1787 som 23   årig ugift Tjenestefolk. Det netop på det tidspunkt, at det nye Hindsgavl var opført, og som skrevet står han som gartner I  FT-1801 Odense, Vends, Middelfart Landdistrikt, Hindsgavl Hovedgaard hvor A. C. Buchwald er tjenestepige. Hindsgavl barokhave fra 1750 blev i starten af 1800 lagt om til romantisk stil, så han har givet haft en del arbejde med det.

God weekend til alle

Mvh Peter
   

Alita Tind

Hej Peder

Jeg vover tydning af Hans Hansen Buchvalds fødsel:

Hans Smeds Søn af Woltofte
kaldet Hans
Min? Hustru holt ham til Daaben
Fadderne
Peder Madsøn -----Søn
Jørgen Skrædder                )
Anders Nielsøn                   )
Laurits Rasmussens Hustru )   Wolt
X Nielsens Hustru               )

Det er spændende alt det du har fundet frem til Peter - jeg vil studere det nærmere senere  :)

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Hanne Lymark Nielsen

Fine historiske oplysninger du kommer med Peter. Det er godt med noget baggrundsstof.
Har du bemærket at både Komdrup og Sdr. Stenderup sogne er med i DDD kirkebøger. Det gør det lidt nemmere, når navne skal findes.
Har I set fæstebrevet for Hans. Det findes tilgængeligt på nettet i Hindsgavl godsarkiv.

god weekend

Hanne
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Alita Tind

Hej Hanne og Peter

Jeg forsøgte mig med at tyde skiftet efter Hans Hansen Buchvald, men det blev næsten ene Xér  - kan tyde nogle af de impliceredes navne og et enkelt ord hist og pist. Det er et temmelig langt skifte:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-32804-32492-56?cc=2015318&wc=M9MJ-9TH:n1509465755

side 166-171 så vidt jeg kan se.

Er der nogen af jer der er klare til tydningen?

Hilsen

Alita



Med venlig hilsen
Alita Tind

John Hauerberg

Hej

Mit bud på skiftet efter Hans Hansen Buchwaldt, se vedhæftet fil.

Vh
John


[vedhæfting slettet af admin]

Alita Tind

Hej John

Tusind tak for det imponerende arbejde. Det var noget af en opgave! Ikke nok med at sproget er knudret  men så også tysk!

Gad vide om enken formåede at afvikle gælden  ???

Ha´en god aften - øh...go´nat!

Vh
Alita



Med venlig hilsen
Alita Tind

Peter Lund Pedersen

Ja tak til John, det var meget udførligt. Der var da alligevel nogle sager, men spørgsmålet er nok om de var 307dl 4mk og 14sk værd i 1804, det ville nok være en anden sag i dag!

Mvh Peter