Anders Madsen Møller (ca. 1630-1714??), Roust Mølle i Grimstrup Sogn

Startet af Henning Jørgensen, 09 Maj 2021 - 10:47

Forrige emne - Næste emne

Henning Jørgensen

Hej

Min formodede ane Anders Madsen Møller var møller på Roust Mølle i perioden ca. 1675-1691. Han afløste Ib Thomsen Møller, der opsagde sit fæste af møllen i 1675 og flyttede til Hulkær Mølle i Brørup Sogn (Anders Møller optrådte dog først i kirkebogen fra 1681, så han overtog ikke nødvendigvis fæstet af møllen i 1675). Ejeren af møllen var rådmand Jørgen Hansen i Ribe. Den næste møllefæster var Zacharias Zachariasen fra Spangsbjerg Mølle, som optrådte i kirkebogen fra ca. 1693 (han havde boet et par år i Rørkjær, Jerne Sogn forinden overtagelsen af fæstet af Roust Mølle). På dette tidspunkt var ejeren Jørgen Hansens datter Margrethe, som var gift med sognepræst Johan Sengeløse på Hodde Præstegård. Der er intet, som tyder på nogen familiemæssige fællesskaber mellem Ib Thomsen Møller og Anders Møller. Umiddelbart heller ikke mellem Zacharias Møller og Anders Møller, omend der er en teoretisk mulighed for, at Zacharias Møller i sit første ægteskab var gift med en datter af Anders Møller.

Formodentlig var det Anders Madsen Møller (eller hans hustru), som døde i Roust Mølle i 1714 i en alder af 84 år (det er ikke muligt at læse selve navnet i kirkebogen, da denne del af kirkebogen er ødelagt). Anders Møllers hustrus navn kendes ikke, men muligvis hed hun Anne, da dette navn tilsyneladende er gennemgående blandt børnebørnene.

Ingen af Anders Møller og hustrus børn er født på Roust Mølle, men følgende kendes:

Søren Andersen Møller (ca. 1660-1723), gårdfæster i Rousthøje under Varde Hospital.

Inne Andersdatter (før 1665-??), gift i 1681 med Niels Olufsen, gårdfæster under Varde Hospital i Gellerup, Varde Landsogn.

Maren Andersdatter (før 1672-??), gift i 1688 med Hans Jacobsen Feldbereder i Ølufvad, Vester Nebel Sogn. De var først bosat i Ølufvad, var derefter kortvarigt bosat som tjenestefolk i Sønderhebo, Janderup Sogn. Herefter var de bosat et ukendt sted, hvor Maren Andersdatter formodentlig døde. Omkring 1712 bosatte Hans Jacobsen sig rimeligvis i Mejls, Varde Landsogn, hvor han døde 1720 (og var da i sit tredje ægteskab).

Kirsten Andersdatter (før 1675-??), gift i 1691 med Peder Christensen. Der vides intet sikker om deres skæbne. Dog døde en Peder Christensen på Roust Mølle senere på året i 1691. Peder Christensen og hustru var derfor muligvis udsete til at overtage fæstet af Roust Mølle. Der ligger derfor en teoretisk mulighed for, at Kirsten efterfølgende blev gift med Zacharias Zachariasen, som overtog fæstet af møllen. Dette modsiges af, at ægteskabet ikke er indført i Grimstrup kirkebog, og Zacharias Møller fik tilsyneladende ingen sønner ved navn Peder. Naturligvis kan Zacharias Møller også have været gift med en ukendt datter af Anders Møller, uden at vielsen er foretaget i Grimstrup Kirke.

Mindst én søn mere. Ved en af Søren Andersen Møllers børns dåb er en af fadderne "Søren Andersen bror". Denne (eller en af disse) bror kunne være Knud Andersen, som også optrådte ved en af søskendeflokkens børns dåb. Knud Andersen optrådte ikke på andre tidspunkter i Grimstrup Kirkebog.

Mit spørgsmål er nu, om der er nogen, som i deres område har kendskab til en møller ved navn Anders Madsen (eller blot Anders Møller), som forlod en mølle omkring 1675-1680? Man må antage, at Anders Madsen også var møller forinden overtagelsen af fæstet af Roust Mølle, idet Roust Møllegård var en rimelig stor mølle, og Jørgen Hansen ville næppe overlade fæstet til en almindelig bonde. Jeg har ikke selv kunnet finde en matchende møller i nærmeste omegn.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Christopher Emil Hagedorn

Hej Henning

I første termin 1681 betaler Anders i Roust Mølle folkeskat af en enkelt tjenestepige (unavngivet)

I anden termin 1681 og begge terminer 1682 betaler han ikke skat af nogen tjenestefolk.

Men i første termin 1683 betaler han nu 1 mk. folkeskat af Knud Andersen.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-P3FV-M3BR?i=417&cat=410497

I anden termin 1683 betaler han 1 mk. 8 sk. folkeskat for Søren og Maren.

Du har vist ret i at Knud Andersen er hans søn.

Mvh,

Christopher


Henning Jørgensen

Hej Christopher

Tak for det. Jeg havde slet ikke opdaget, at familie- og folkeskatregnskaberne osv. var gjort onlinetilgængelige på Familysearch. Ved samme lejlighed fandt jeg ud af, at også mange af rytterregimenternes kasseregnskaber er onlinetilgængelige. Alt sammen en stor hjælp.

Jeg kan desværre ikke spore Knud Andersens videre skæbne, og det fortæller desværre heller ikke, hvor Anders Madsen Møller og hustru boede tidligere.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen