Anna Christensdatter født 1747

Startet af PoulE, 09 Maj 2021 - 09:29

Forrige emne - Næste emne

PoulE

Jeg har lidt vanskeligheder med at finde info om Anna Christensdatter, håber på lidt hjælp til at finde dåb, vielse og død

har hende i FT 1801 her

https://www.danishfamilysearch.dk/cid648052

Her er manden:
Lars Andersen Hvirgel, af Tyvskiær
Født 1742, Hvirgel, Vinding Sogn, Ulfborg Herred, Ringkøbing Amt
Søn af Anders Madsen Hvirgel
1742 d: 26. Apr: Hiemmedøbte jeg Anders Hvirgels Søn i Tyvskiær
Gift med Anna Christensdatter, født 1747.
Gift med Inger Pedersdatter, født 1754
Død den 30. August 1821, Julsgaard, Ikast sogn, Hammerum Herred. Fæste Huusmand på Juulsgaard, 70 år. Begravet den 7. September 1821

Og her er en Datter
Bodil Johanne Larsdatter, af Ørschou
Født i Ikast Sogn Februar 1780.
Den 27de Febr. Lars Hvirgels Datter Kaldet Bodel Johanne, Føed af Anna Christensd. Baaren af Konens Søster Martha. Fadd. Sr. Billeschou, Christen Hvirgel, Niels Smeds Søster, Eriochs og Gregers Overgds. Hustruer.
Gift den 2. Oktober 1819 i Snejbjerg Kirke med Ungkarl Christen Nielsen
Død den 13. Marts 1862, begravet den 21. Marts 1862, Snejbjerg Sogn. Enke efter aftægtsmand Christen Nielsen Søe af Albæk, født i Ikast.

mvh
Poul Erik

Christopher Emil Hagedorn

#1
Hej Poul,

Jeg ledte efter denne konens søster Martha og fandt hende FT1787 i Bording sogn, gift med forpagteren af præstegården.

https://www.danishfamilysearch.dk/cid546025

Og vupti, Lars og Anne er gift i Bording sogn

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121816#160351,26952142

21. december 1771 "Ung-Karl Laurids Andersen i Suderbæck, Ikast Sogn, og Pigen Anne Christens daatter af Rounholt"

Prøv at gå lidt videre med dette, og efterforsk også Martha og hendes børn hvis du ikke har gjort det. Måske kan det føre dig til Anne og Marthas dåb.

Det må bemærkes at de så måske er døbt i Bording sogn, hvor kirkebogen ikke er bevaret før 1763.

Mvh,

Christopher

PoulE

Hej Christopher

Tak for hjælpen, det kunne godt være hende men der er et eller andet galt.

FT 1787 Har Lars Andersen og Anne Christensdatter børnene Kiersten, Bodil Johanne, Karen og Christine
FT 1801 Har Lars Andersen og Inger Pedersdatter (på hver sit opslag i FT) børnene Karen og Maren. Det anføres at Maren er krøbling....

Jeg kan ikke finde nogen søster ved navn Martha

Lars Andersen er født 1742 i Hvirgel, Vinding Sogn, Ulfborg Herred og han har et par brødre, Gregers Overgaard og Christen Andersen

Ved dåben af en Eric Sørensens datter Anne, den 1. Januar 1772, kan læses: baaren af Gregers Overgaards Hustru. Faddere var Lars Hvirgel og Hustru, Christen Andersen og Hustru. Her er de tre brødre involveret i dåben, jeg har dog ikke undersøgt evt. slægteskab med Eric Sørensen

Det undrer mig derfor lidt at han kaldes Laurids Andersen ved giftermålet i 1771, og ikke Lars Hvirgel  (Lars/Laurids er ok)

Der forekommer også forskellige Stednavne, Suderbæk, Ravnholt, Tyvskiær og Tulstrup Bye men det er jo alle stednavne i et snævert område i Ikast sogn, så vidt jeg kan finde ud af, så det kan jo godt rode lidt.

Jeg forsøger at finde hendes død og begravelse.



mvh
Poul Erik


Christopher Emil Hagedorn

#3
Hej Poul,

Du skriver om datteren Bodil at der blandt fadderne er konens søster Martha. Eftersom der i FT1787 kun findes en eneste Martha Christensdatter i Hammerum herred, og en Lars Andersen netop vies til en Anne Christensdatter i det sogn, hvor hun da bor, så tænkte jeg at der nødvendigvis måtte være en forbindelse.

At Lars Andersen ikke kaldes med sit tilnavn Hvirgel ved sin vielse tænker jeg ikke umiddelbart at der kan være noget underligt ved. Det er jo ikke et "stærkere" navn end at han også bare hedder Lars Andersen i folketællingerne.

Lars nævnes rigtigt nok (som du vel har bemærket) i sit 2. ægteskab ved FT1801. (Det er nu Karen og ikke Maren, der da er opført som krøbling.)

Anna Christensdatter begraves 27. marts 1792 "Lars Hvirgels hustru 39 aar".

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124308#165112,27735284

Familien er da flyttet til Kjeldsig, som det ses da en søn begraves 24. november året før.

PoulE

Hej Christopher

Ja nu kan jeg godt se sammenhængen mellem Anna og Martha, det prøver jeg at arbejde lidt videre med. Hvirgel navnet er jo også en god udfordring.

Annas vielse og død har jeg nu fået styr på så tak for hjælpen endnu engang

Mvh
Poul Erik