Tordenskjolds spiontogt 1714 med Simon Basse

Startet af Henning Jensen, 18 Jul 2011 - 18:58

Forrige emne - Næste emne

Henning Jensen

Undskyld at jeg starter en ny tråd, men den gamle om Simon Basse er gammel og er blevet meget lang.
Link til den gamle:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,672.30.html

Jeg har fundet ud af at min ane, Simon Basse var med Tordenskjold på togt i april 1714, og endda var med til at indgive en klage over ham efterfølgende.
Det er mærkelig at jeg stadig ikke kan finde ud af hvor han kommer fra, når der findes så meget materiale om ham.
Jeg har vedhæftet denne spændende historie, og modtager gerne kommentarer/rettelser.



[vedhæfting slettet af admin]

Bente Aaris

Du kan finde noget om ham her i Nygaards sedler, fra han bliver Strandinspektør i Jylland 27/15 1716 og han mister embedet 21/5 1737 p.gr. af alder og forfalden i drukkenskab.

I 1723 blev han nævnt som stedfader til Anne Elsebet Svendsdtr. som blev begr. 18.august gml. 20 år 4 måneder 3 uger og 4 dage Jerne kirkebog 1640-1747 opslagnr:60.

Han døde i Strandby i Jerne sogn 31/12 1742 79 år gml. iflg. Nygaards sedler d.v.s. f. ca.1663.

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=17621&sort=e

Har fundet hans begr. i Jerne kirkebog 1640-1747 på opslagnr:128 - men kan ikke se der står 79 år ? Men der står noget vdr. begravelsen som jeg ikke kan tyde!

Hr. Simon Basses enke (uden navn)af Strandbye blev begr. i 1745 opslagnr:137
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Henning Jensen

Hej Bente
Tak for dit svar, men desværre har jeg allerede disse oplysninger.
Du må undskylde hvis jeg har udtrykt mig lidt uklart om hvilke oplysninger jeg allerede har.

Jeg kan se du bor i Oslo, og da jeg ved der også findes nogle Norske "Basser",  vil jeg spørge dig om du kender noget til disse. F.eks. om der findes en "Peder" eller "Peter" Basse der kunne passe med at være Simon Pedersen Basses far.?

Simon Basse levede et liv der bestemt ikke var kedelig, måske var det derfor han faldt i druk på hans gamle dage.
Her er et kort resume af hans liv:

Født ca. 1664 ifølge oplysninger ved hans død.
1691 er der en udførlig beskrivelse af hans transport over land for at hente det 40 læster store skib "Håbet" i Æbeltoft.
Der findes på samme tid en "Peder Jensen Basse" som var byskriver i Ebeltoft og som også ejede et skib. Hans far.?
I en anden bog har jeg fundet:
"Haabet var på 40 læster og tilhørte Simen Basse. Denne var på konvojrejse både 1693 og 1694."
Kort derefter blev skibet opbragt af Englænderne som i 1702 udbetalte erstatning.
1795 bliver han gift med den rige enke "Börta Olufsdatter" i Marstrand.
I Marstrand Domhusbog findes Simon Basses navn næsten på hver anden side indtil 1700, hvor han indriver enkens gamle gæld.
I 1709 bryder Store nordiske krig ud, og han må flygte fra Marstrand efter han har frelst 2 danske skibe, der var kommet ind til byen i modvind fra at falde i Svenskens hænder.
I Danmark bliver han af en eller anden grund sat i fængsel, men man finder ud af at han er uskyldig.
Derefter bliver han brugt som officer i søværnet. (Historien med Tordenskjold)
1716 får han en søn døbt i Skt Nikolaj Kirke i  København (min ane) Moderne er enken, Anne Margrete Tønnisdatter. Ved dåben bærer "Anna Margrete Hansdatter" barnet. Hun er datter af Hans Jacobsen til Lyngsbækgård ved Æbeltoft. Det styrker teorien om at Simon Basse stammer fra Æbeltoft.
Anne Margrete Tønnisdatter har været gift med "Skipper" Svend Thoersen i 1701, og med ham får hun 4 børn, bla. Anne Elsebet Svendsdtr. som dør i Strandby 1723. Svend dør omk. 1709.
13 Dec 1712 får hun en søn, Anders døbt i Skt Nikolaj kirke Kbh hendes mand er Skipper Anders Börresön, men hun omtales allerede som enke ved dåben. (det var i pestens tid)
1716 udnævnes Simon Basse til "Strandinspektør" (Overtolder med ansvar for fortoldning under Ribe stiftamt)
Samme år slår han sig ned på "Røjgaard" ved Vejen hvor han straks kommer i klammeri med lokalbefolkningen.
I 1717 bliver han behandlet for en ubevægelig hånd ved kirugen i Ribe.
Samme år slår han sig ned i Strandby ved Esbjerg hvor han bliver boende til sin død.

Simon Basses kone var gift med "Skipper" Svend Thoersen og senere "Skipper" Anders Börresön.
Lyder disse navne ikke lidt "Svensk" eller kunne de være Norske ? for så er hun det måske også.

Mest sandsynlig er det dog at hun er datter af Nyborgs borgmester "Tønnes Madsen". Hans datter af samme navn ses for sidste gang på Fyn kort før "min" Anne Margrete Tønnisdatter bliver gift i København 1701 og hun er ikke fundet død på Fyn.

Her er et link til min hjemmeside der viser slægtskabet:
http://www.el-vis.eu/aner/hourglass.php?show_full=1&pid=I151&generations=3&show_spouse=1&box_width=100

Med venlig hilsen
Henning Jensen





Bente Aaris

Ja, jeg fandt godt nok bagefter at du havde noget af det, dog ikke begr. til steddatteren Anne Elisabeth Svendsdtr. i 1723.

Måske Simon Pedersen Basse var en "Vildbasse" ;D

Det bliver nok et møjsommeligt arbejde og finde ud af hvor han hører hjemme med alle de "Basser" ægte og uægte, du må jo næsten danne en database med mulige kandidater og bruge udelukkelses metoden samt gå i skifteprotokollerne.

Hvis du ikke har det er i Knebel (Mols Herred) en Peder Basse begr. i 1685:

http://www.milloup.dk/bf/kneb-rol/kneb-rol1679-89.htm

Viborg kopskattemandtal 1672:

* 558 Peder Basse og hustru
dreng 6 år (f. ca. 1666)
dreng 4½ år

pige 8 år
pige 3 år
hans kones søster
hans kones søsters 2 små børn

Obs! Han hørte til de fattige i Sorte Brødre Sogn, det stemmer så ikke helt med ham i Ebeltoft men han kan jo ha kommet sig op.

http://www.sorenbogh.dk/vmt1672.php#FattigeSortebrodre

Jow, jeg har bl.a. set der var en kansler i Norge ved navn Hans Pedersen Basse som bl.a. boede på Fosseholm Hovedgård, men det er jo nogle generationer siden før din Simon P. Basse.

Peer Basse før til Foss og Inger Gyldenløwe
Lod deris døde Been ved Alter Foden tøve
I Sølv beslagen Skrin, Liig-kiste som var rar, (*)
Hans Basse ligesaa som Norges Cantzler var.

Han havde bl.a. en datter:

http://no.wikipedia.org/wiki/Gunde_Lange

Det var den Svend Basse som en mægtig og anseelig Mand blev forviist Norge af Kong Haagen 1370, og blev denne Straff paalagt, at hvo som huusede ham skulle være liige Landflygtighed underkast, dog vides hands Forseelse icke Snor Sturl. pag.848. (= Snorre Sturlason tilsvarer Saxo).

Paa Fossesholm som udi 7 Aars Fejden var i lang Tid af Fienden beskudt, siden mest opbrændt, har boet Hans og Peder Basse, den første har været Høvids-Mand paa Aggershuus, den anden Canceler i Norge. Schielbred Herre-gaard har fordum til-hørt Frue Bente Skake Hartvig Hvitfelds.

http://www.eiker.org/Arkiv-Oe/Litteratur/Lyrikk/Grawe-1744-Salve&Vale.htm

(Basse), Peder Hansen Litle (ca 1500 - 1551)
   Herremand til Sem og Foss på Eker i Norge, befalingsmand på Akershus

http://www.danbbs.dk/~stst/slaegt_adel/surnames.htm

http://www.fossesholm.no/
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Henning Jensen

Hej Bente
Det er et stort og flot arbejde du har gjort.
At der var en Peder Basse i Knebel (Mols Herred) begr. i 1685 har jeg ikke været opmærksom på.
Det tyder på at der har levet 2 med navnet Peder Basse i området på samme tid.
Det kan nok ikke være den samme som omtales i "Ebeltoft Købstads Historie" som byskriver fra
1674-81 Peder Jensen Basse (Tingbogen 22. Februar 1686, 20. Februar 1688, 22. Juli 1695 og 23. April-8. Maj 1703). Hans Kone hed Ane Joensdatter og hans Sønner Joen og Jens Pedersen Basse (Tingbogen 9. Februar 1685 og 18. September 1693, Auktion 26. September 1693).
Det lader til han senere blev borgmester i Ebeltoft. Fra samme bog:
Paa den vestlige Side af Overgade, nu Nr. 26-30, laa en Gaard, som 1682
tilhørte Borgmestersønnen Jens Pedersen Basse.
Det er bare mærkelig at jeg ikke har kunnet finde nogen omtale af ham som bormester i Ebeltoft.

Fra bogen "Ebelttofts Skipsfart på Chr.V tid." er der en skibsliste fra 1680 for skibe hjemhørende i Ebeltoft. I den findes en Peder Basse og Søren Basse som ejer af en skude på 21 læster.

Den Peder Basse du har fundet i Viborg tror jeg ikke meget på. Jeg forestiller mig at Simon Basses far må have haft lidt mere på kistebunden, for sønnen virker til at være veluddannet. Det var vist også næsten det du skrev.

Jeg glemte også lige at fortælle at den søn som Simon Basse får døbt i 1716 og hvor datteren af Hans Jacobsen til Lyngsbækgård ved Ebeltoft bærer barnet, lader til at være opkaldt efter denne, han bliver nemlig døbt "Hans Jacob Simonsen Basse". Det tyder på en eller anden famile forbindelse og Hans Jacobsen er netop død (1714) så måske er der faldet lidt af.?
Hans Jacobsen var i øvrigt Byfoged og Borgmester i Ebeltoft fra ca 1681 til 1693.

Der er vist ikke nogen af de Norske "Basser" der passer tidsmæssig, og jeg tror heller ikke han er ud af nogen adelsslægt, da disse lader til at være ret godt efterforsket og erklæret uddød (i Danmark)

Ole Westermann

Hej Bente

Du skriver 20.juli:
Har fundet hans begr. i Jerne kirkebog 1640-1747 på opslagnr:128 - men kan ikke se der står 79 år ? Men der står noget vdr. begravelsen som jeg ikke kan tyde!

Begravelsen af Simon Basse er indført på opslag 131 forneden t.h.:
1743 Festo Epiph. begravet Simon Basse af Strandbye
        gl: 79 aar


mvh Ole

Henning Jensen

Der findes en Peder Basse der får et barn døbt i Vor frue kirke Kbh 1666 (1657-78 opsl. 200)

Peder Sierssøn Basse med sin Hustru Elssebeth Johans
daatter, boendis i Studiestredet, Ecte Viede i Hellig
Geistis Sogn i Hendrich Gøyes Bogtryckers Huus Effter K.M.*        *Kgl.Majestæts
Bevilling den 7 Junii 1666. Effter M.Esaiæ Fleischers
Zeddell daterit den 2 Augustii ut supra st..? E.S.K.** Peder           ** en søn kaldet
Faddere Peder Madtzøn Distilerer i Løffstredet, Jørgen
Gøje en Veg? Karll , Sophia Henrich Gøjes bar Barnet
Niels Christophersøns Hustru Leonara Jens Daatter
hollt det ofver Daaben, Kirsten Thomessis i St: Pe
ders Strede hollt Christen Huen.

Han får også et barn døbt i samme kirke 1668.
Det viser sig at hans rigtige navn ikke er "Sierssøn"

Fra "Ebeltoft bys histore":
"Byskriver 1682-84 Peder Sejersen. Før han blev byskriver i ebeltoft var han bogtrykkersvend i københavn. Han døde i maj 1684 og overlevedes af hans kone Elsebet Johansdatter."
Der står ikke i denne bog at han hed Basse, men det fremgår af bla. nygårds sedler.

Der er altså en Peder Basse mere i Ebeltoft som kunne være mulig far til Simon Pedersen Basse.
Evt. fra et tidligere ægteskab.




Henning Jensen

Jeg har fundet en "Simon Basse" der får 2 børn døbt i 1691 og 92.

(Holmen 1685-94 opsl 229)
24 (nov 1691) ditto Simon Basse marin soldat
   (hustru)     Kierstina Hansdaater
          (kaldet)   Anna
   Hans Jacobsøn         Anna Hans Hiortes
   Jacob Danielsøn        Dortea Andersdaater

(og opslag 264)

            Die 6 December (1692)
       Simon Bas  Mar:  Fad:
       Kirsten Hansdaatter  Mod:
       (kaldet)      Simon
Sarg: Jacob          Sidse Marie Joestes?
Daniel Karstenss   Maria Hans Hiortis
Hans Hiort            Dorthe Andersd:

Kan det være den samme som Simon Pedersen Basse.?
Han står som "Marin Soldat" men jeg ved jo at han i 1691 tog til Ebeltoft og hentede et skib som han blev skipper på.
En forklaring jeg har fået er at han kan have taget orlog fra jobbet i marinen.?
Til gengæld er navnet vel så usædvanlig at det synes umulig at der er 2 med dette navn.?

Er der iøvrigt nogen der ved hvad betegnelsen "Marin Soldat" betød.?
Og er der nogen der kender nogle af fadderne.?





Henning Jensen

Jeg har fundet Simon Basse i en Engelsk bog "Calender of State Papers  Domestic Series, William and Mary 1693"

20 Maj 1693
Memorial of the Sieur de Lente, envoy extraordinary from
the King of Denmark and Norway, relative to goods and ships
belonging to Danish subjects, which have been taken, detained and
confiscated in England.

26 Maj 1693:
An account by Sir Charles Hedges of the ships mentioned in Mons.
de Lente's memorial, with note of proceedings in the several cases.
Derefter følger en liste med 71 skibe med navnet på deres skipper.
nr:
(65) The Hope, Simon Petersen Basse, master; from Prance.

Det er vist mest danske skibe, så det må være de skibe som Englænderne opbragte i 1692
og senere udbetalte erstatning for. Det ser ud til at han har haft en god lang ferie i England.