Hvorfor kan jeg ikke finde skiftet efter degneenke i Magleby Møn?

Startet af Berit Jespersen, 01 Maj 2021 - 22:35

Forrige emne - Næste emne

Berit Jespersen

Jeg kan ikke finde skiftet efter Magdalena Abrahams(datter) i de gejstlige skifter for Mønbo Herred. Hun var gift med Johannes Christopher Smith Skoleholder i Magleby Møn, der dør i 1795. Skiftet efter ham er der.
Jeg kan også finde skiftet efter hans far Hans Smith, Sognedegn i Magleby (død 1792) og hans to koner Inger Marie Rheders (død 1756) og Judithe Margrete Hilleroe (død 1799).
Nogen forslag?

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Bjørn Sommer

Når hun er død som enke efter en mand, efter hvem der er holdt skifte, bliver der på dette tidspunkt ikke efter hendes død holdt nyt skifte. -

Hendes aftægtsforhold og videre forsørgelse er allerede fastsat ved skiftet efter den afdøde mand - og hendes personlige ejendele vil efter hendes død tilfalde den af børnene, hos hvem hun nød aftægt i sin enkestand.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Berit Jespersen

Tak for svaret.

Det er fordi jeg har fundet skifter efter degneenker. Blandt andet i min egen slægt. Sognedegnen Hans Smiths 2. kone dør 1799 og skiftet findes i Mønbo Herreds Gestlige skifteprotokol

155 Judith Margrethe Hillerød i Stege. 15.3.1799, fol.84, 121.
Enke efter [Hans Lauridsen] Schmidt, degn i Magleby, [skifte 19.4.1792 lbnr.146]. B:
1) Inger Marie Schmidt g.m. Christian Birchholdt, prokurator i Stege
2) Magnus Schmidt 27, skrædder i Stege
3) Laurids Baden Schmidt 26, var for 6 år siden på Grønland
4) Anne Malene Schmidt. FM: Nikolaj Pihl, snedker i Stege.
Afdøde døde 14.3.1799.

Jeg søger desperat en slægtning Magdalene Abrahamsen ( Abrahamsdatter). Da hun bliver født omkring 1758 i Stege, mangler kirkebogen, og hun er ikke til at finde død i Kirkebøgerne, men hendes børn findes i 1801 folketællingen i Stege hos Bente Haugen, som er hendes mor. Skiftet efter hendes far Christian Diderick Abrahamsen findes heller ikke. Han dør i 1772 og der findes ingen skifteprotokoller. Så det eneste sikre bevis på hvem hun er, er værgen til hendes børn, ved hendes mands dødsfald, er hendes søsters mand.

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Bjørn Sommer

Skifte efter enker forudsætter  på denne tid, at boet efter den afdøde mand har været uskiftet. -

Det skulle undre mig meget at finde skifte efter en enke, hvis der i forvejen har været afholdt skifte efter hendes afdøde mand. -

Et sådant skifte kan evt. kun vedrøre hendes arveandel efter en søn eller datter, som er død uden livarvinger efter faderens død, men før moderens.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.