FT 1855 Tikøb sogn. Nyrup skoledistrikt – evt. Valdemarhus

Startet af jesper balle, 24 Apr 2021 - 22:40

Forrige emne - Næste emne

jesper balle

Hej

Ovennævnte FT ligger mig bekendt ikke på Dansk Demokratisk Database, men findes mig bekendt alene på de originale FT under landsbyer m.v. på Arkiv online.

For snar mange år siden noterede jeg at en af mine aner Hinrich Jacob Kellermann opholdte sig på Valdemarslund ved nævnte FT jfr. link

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=120186#120186,17448384
162 øverst

hvor han bor sammen med sin kone og datteren Ida.

I forbindelse med min revision af ham kan jeg oplyse, at han tidligere har arbejdet her

1820 Nivågård – R.A.L. von Qualen 
1825 Sophienberg slot –  Ole Sørensen                                           
1828 Borsholmgård – John Good
1836 Hellebækgård – Ernst Heinrich Schimmelmann
1845 Nærumgård - Immanuel Høeberg
1850 Borupgård -  Sophus Mogens Bjørnsen

og jeg havde tidligere noterede mig at han ved FT 1855 var Valdemarslund, men hvor jeg har fået den ide fra aner jeg ikke nu.

Derfor har jeg behov for at nogen der læser den gl. Skrift, har lyst til at give en mindre oversættelse af, hvor han opholder sig ved FT i 1855 udover Tikøb sogn. Nyrup skoledistrikt herunder hvad der står i de yderste koloner til venstre evt. noget om Valdemarshus.

Britta Hansen

#1
Jeg tror, at der står Marianelund - se den næste familie i samme bolig: Jens Julius Jensen, han er gæstgiver.

Se Marianelund Kro på Historisk Atlas

Hr. Kellermann bor samme sted i FT1860
Bor han på kroen og er forvalter på Valdemarslund Skovriddergård?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jesper .Balle

Hej Britta allerførst tusinde tak, men du stiller mig nogle gode spørgsmål jeg har svært ved at svare, men inden det  giver det perspektiv med atlas idet jeg kan se, at Marianelund og Valdemarhus og for dens sags skyld gurre, hvor han døde ligger lige i samme trekant.

Jeg viste godt det med FT 1860. Hertil dette stiller jeg mig selv spørgsmåle tom han evt. var forpagter af kroen en overgang, idet denne hørte ind under Valdemarhus, men omvendt kunn ehan jo god tbo sammen med sin kone og yngste datter på nogle rum/værelse på Marianelund kro og arbejde som en slags forvalter for skovrideren på Valdemarhus- giver det evt. mening?