Tydning af navn på lokalitet i Snesere Sogn, Præstø Amt

Startet af Jørgen Staal Frøslund-Jensen, 17 Jul 2011 - 16:17

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Jeg har i anden sammenhæng haft problemet tidligere og nu har jeg det igen. Derfor vil jeg nu være sikker på, at jeg læser stednavnet i Snesere Sogn rigtigt og beder om hjælp til at vejlede mig.

Se venligst disse to opslag

Snesere, Bårse, Præstø 1835-1845 opslag 65, det 9. ægteskab på siden mellem Hans Jensen, gårdmandssøn fra Store Røttinge, 32 år og Lisbeth Pedersdatter, datter af Peder Olsen i ?Thorup?, 25 år.

Snesere, Bårse, Præstø 1830-1834 opslag 99, hvor øverst på siden anføres død og begravelse af ovennævnte Lisbeths far Peder Olsen, 6 december og 11 december 1832. Peder Olsen var tidl. gårdmand nu aftægtsmand i ?Sk/Sj?orup (jeg har lidt svært ved at genkende de første bogstaver som Th i Thorup).

Desværre giver Krabsen mig ingen hjælp til at finde lokaliteten. Er der nogen, der vil give mig forslag til tydning af stednavnet?

I folketællingen 1845 skrives, at Lisbeth Pedersdatter er født i Snesere Sogn.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

#1
Hej Jørgen

Der findes Skov Torup, Kongsted sogn, Fakse herred og Hammer-Torup, Hammer sogn

Ved Peder Olsen død kan der stå S Thorup

mvh Ingelise Jacobsen

Anne Mortensen

Lisbeth ses

Præstø
Snesere 1801-1814
opslag 23
1810
er Døbt i Torp Peder Olsen o.s.v.
----------------------------
Krabsen viser
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php

Snesere Torp Snesere Bårse Præstø
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Tak Anne

Jeg ville jo nok tro, det skulle være den Lisbet, hvis ikke lige Torp og Thorup var to forskellige stednavne. Jeg kan se, at stednavnet Thorup optræder adskillige steder i kirkebøgerne - og Torp ligeså.

Også tak til Ingelise - Hammer-Torup er jo ikke langt fra Snesere, jeg tror, jeg vil se nærmere på kirkebøgerne fra Hammer.
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Anne Mortensen

Torp el. Thorup - navnene passer sammen på far og datter ???
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770