Ansøgning om erindringsmedalje 1848 og 1864!

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 17 Apr 2021 - 11:38

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

Hej  :-[

Jeg mangler en ansøgning om erindringsmedaljen fra de 2 slesvigske krige.

Manden hedder Emilius Engelbrecht Haagen, født 24/8 1828.

Jeg har en maskinskrevet ansøgning, fundet i Crowdsourcing(kan ikke finde den mere der).

Jeg læste det sidste nummer af Slægtsforskeren, årgang 36,nummer 1 2021. På side 52, ser jeg ,at Christian H. Philipsen havde skrevet en personlig ansøgning om erindringsmedaljen. Denne ansøgning  opbevares i dag på Rigsarkivet!

Jeg ved, min Tipoldefar var med i begge krige, blev Dannebrogsmand og blev fotograferet 1893, med både Dannebrogsordenen og Erindringsmedaljen på..

Er der nogen, der kan HJÆLPE med at finde den personlige ansøgning . Jeg er selv ikke så god til det.

Jeg har begge hans ansøgninger på Hædersgaven, også maskinskrevet, fundet og læst på Rigsarkivet. Findes de også i en personlig version?

Han dør i 1920.

Jeg håber, der er nogen, som ved noget om dette her! ???xxx

Hilsen
Marianne

Britta Hansen

#1
Brug 'Søg i samlingerne'
Jeg får et par forekomster op på Emilius Engelbrecht herunder denne
Arkivskaber: Krigsministeriet. Arkivserie: Ansøgninger om erindringsmedalje 1848-1850 og 1864, Sønderjyder (1920-1943). Periode: (1848 - 1920)
Navn: Emilius Engelbrecht. Sted: .... Aabenraa Provsti, ..... Kompagni, eskadron mv.: 4. Kompagni. Rang: Underofficer. Afdeling (f.eks Regiment): 4. Forstærkningsbataljon. Udersåt (dansk/prøjsisk): Dansk

Er det mon ham?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Britta. :-[

Det er desværre ikke ham.

Det er ham i den første med efternavnet Haagen i Landrullen(den har jeg).

Han var frivillig menig i 1848-1850, var på et skib Bellona, nummer 75. Jeg har de slag, han deltog i .

I 1864 ved jeg kun, at han var i 12 regiment, intet andet.

Han var ikke rebslager og har ikke boet i Aabenrå, men i Aarhus og København ,øv,øv.

Er der nogen, der har andre forslag, så modtages de meget gerne.

Hilsen
Marianne :-[

Britta Hansen

#3
Søg på
Navn:           Haagen
Arkivskaber: Krigsministeriet
Arkivserie:    Ansøgninger

så dukker han op  :) Emil Engelbrecht Haagen
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Marianne Bøhmer Jensen

Du skal have mange tak for hjælpen. ;)

Jeg tænkte på, om man kunne grave den personlige ansøgning fra Emilius Haagen frem, det kan være, det bliver svært!


Hilsen
Marianne