Ikke i Kirkebogen?

Startet af Berit Jespersen, 13 Apr 2021 - 21:42

Forrige emne - Næste emne

Berit Jespersen

Jeg kan ikke finde Carl Christian Nielsen (født iflg. Jordmoderprotokollen 12. April 1874) i kirkebøgerne. Hans forældre Peter Nielsen og Johanne Marie Andersdatter boede hele deres liv i Solbjerg, Løve Herred, Holbæk Amt. Jeg har været igennem alle de omkring liggende sogne (Ørslev, Finderup, Gierslev). Han findes i folketællingen 1880 i Solbjerg Sogn og jeg finder hans død og begravelse i Solbjerg Sogn i 1881.

Kan Præsten virkelig have glemt at skrive ham ind i kirkebogen, eller kan det lade sig gøre at hjemmedøbe sit barn uden at fremstille det i kirken? og ville præsten have begravet ham, hvis han ikke var døbt?

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

ericmelsby

Hej Berit

Fødsel i KB
Finderup Sogn (set i FT1880)
Født af de rigtige forældre d. 1872-11-09  [SAf 13.21] (f=farvescanning)
Link :
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618611#382554,74020714

Mvh
Eric Melsby

Inger Toudal

Holbæk, Løve, Solbjerg, Solbjerg Sogn, Solbjerg By, Et Hus, 5, FT-1880, D3002
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peter Nielsen     38     Gift      Husfader, Arbejdsmand, Landbrugsarbejde            Solbjerg Sogn, Holbæk Amt 
Johanne Marie Andersen     40     Gift      Husmoder            Finderup Sogn, Holbæk Amt 
Peter Anton Nielsen     9     Ugift      Søn            Solbjerg Sogn, Holbæk Amt 
Carl Christian Nielsen     7     Ugift      Søn            Finderup Sogn, Holbæk Amt
Hans Peter Andersen     2     Ugift      Plejesøn            Solbjerg Sogn, Holbæk Amt 

Dør 22. maj 1881, 8 år gammel:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618639#383064,74039111 - nr. 8

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Berit Jespersen

Så mange tusind tak.

Jeg brugte to timer i går, på at læse og genlæse kirkebøgerne fra de 4 sogne, Sobjerg, Ørslev, Gierslev og Finderup. Men tilsyneladende har jeg læst Kirkebøgerne, lige som en vis mand læser biblen ;D
Derfor gik jeg til jordmoderprotokollerne. Dem bliver jeg vist også nødt til at læse igen igen.
Lidt flovt

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

ericmelsby

Hej Berit
Det er ikke spor flovt !!!!
Det er uhyggeligt let at overse et navn i KB og øvrigt materiale.
Nu havde du jo også vildledt dig selv lidt med fødselsdatoen fra jordemoderprotokollen.
Det trick jeg brugte var at finde hans ældre broder - Peter Anton Nielsen  9 år i Solbjerg Sogn 1870-05-14 [ SAf 9.5] .
Derefter gik jeg til Finderup Sogn og ca (9 år - 7 år [ år/sted fra FT1880 ]) = 2 år frem til Carl Christian.

Mvh
Eric Melsby
eric(snabel a)melsby.dk