Politirapport, 1943

Startet af Shari Jensen, 11 Apr 2021 - 20:08

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Det drejer sig om et selvmord i Faxe (dengang Fakse) sogn i Præstø Amt i august 1943.  Den døde var søn af min oldemor´s lillebror.

En tjenestekarl på næsten 19 år var blevet sigtet for krænkelse af blufærdigheden og havde ifølge Politets Rapport taget sig det så nær at han lagde sig ned på skinnerne ved en jernbaneoverskæring  i Stubberup og blev ramt at nattoget. 


Disse detaljer er fra de maskinskrevne anmærkninger på dødsattesten, men jeg tænker at der evt. er mere info at finde i den nævnte politirapport, både om selvmordet og om sigtelsen mod ham.


Man skal måske bestille en politirapport i Daisy?  Eller ligger de på nettet et sted?



Shari Jensen

#2
Mange tak, Aase!   :)

NB.
Hvis man bestiller arkivalier i Daisy nu, skal man huske at Rigsarkivets læsesale indtil videre er lukkede til den 21. april.




John Damm Sørensen

Jeg vil mene, at du i første omgang skal have fat i hovedjournalen fra
Køge Politi, Politimesteren i Politikreds nr. 15: Store Heddinge Købstad og Stevns-Fakse Herreder
https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=store+heddinge&b=&c=&d=1&e=2021&f=&g=&h=&ngid=787497&ngnid=8141032&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
I følge digdag.dk hørte Fakse under ovennævnte politikreds.

Hilsen
John

Shari Jensen

Mange tak, John!   :)