Hvad døde Johanne Kirstine af?

Startet af Knud Ole Reffstrup, 09 Apr 2021 - 21:16

Forrige emne - Næste emne

Knud Ole Reffstrup

Kan nogen hjælpe med at tyde dødsårsagen på denne dødsattest: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17205423#231384,43866367 ?
Og hvad står der under sygdommens varighed?
Jeg læser her:
Formentlig mage Aar. ???? Symptomer i
ca. 1 md.

Venlig hilsen
Knud Ole Reffstrup

Brian

#1
MB. cordis mitralis = sygdom hjerte mitralklap, altså sygdom i mitralklap i hjertet

Knud Ole Reffstrup

Tak for svar. Ved du - eller andre - noget om alvorligheden af denne lidelse (ud over at den kan være dødsårsag  ;))? Er den arvelig?  Der skulle efter mine oplysninger være nedlagt "forbud" mod at slægten skulle føres videre. Johanne Kirstine dør ugift, og det samme gælder for hendes bror, der dog bliver 85 år. Begge forældrene blev pænt gamle.

Brian

Det betyder hjertet ikke pumper ordenligt, fordi der er en utæthed grundet klappen ikke lukker ordenligt. Normalt vil det være en sygdom, som man dør af over en årrække. Hjertesygdomme er tildels arvelige, men ikke ligesom f.eks. nogle kræfttyper. Hvis det skulle være en sjælden og alvorlig form for hjerteklapfejl, som f.eks. at den manglede helt og man derfor frarådede at føre slægten videre, ville de ikke leve så længe, men dø som børn/meget unge.

Knud Ole Reffstrup

OK - så er det i hvert fald ikke hjerteklapfejlen, der kan begrunde "forbuddet" - men derfor kan der jo godt have været andet. En anden mulighed, er jo også, at mine informationer er forkerte  :)

Knud Ole