Ringk. A - Ulfborg H - Vinding S - vielse 1558 ???

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 07 Apr 2021 - 11:07

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

En frustreret slægtsforsker prøver nu at hente lidt hjælp i følgende, som handler om slægtens ophav i Sørvad, Vinding sogn, Ulfborg H
Jeg har bl.a. benyttet mig af: Vind/Vinding sogns historie - på DIS (hentet på google) - side 142-146, men inden jeg går videre i det spor, så lidt hjælp til at opklare indholdet i opslag 6 - Vinding sogn 1646-

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128052#172262,28927778

Opsl.6 - vs. med linjerne 1528 og 1558 handler om en vielse i Sørvad, men det er ikke helt samme tekst, som jeg har hentet i:
                                                                                                                                                                                                                                                                 - den transskriberede kirkebog under "HammerumHerred" 1646                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             - her oplyses, at: Jens Poulsen Sørvad *1528 bliver gift 6. juni 1558 - med: Mette Jensdatter - født i Aulum
Faderen til Jens Poulsen er: Poul Christensen = slægtens ophav - som jeg vil vende tilbage til senere, når denne tråd er slut

Men der er mere tekst i KB, end der er i den transskriberede - desuden: når Kb i Vinding beg. 1646, hvorfor er der så sider med årstal fra 1500-tallet?

Mvh.
Karl-Peter

Anton Blaabjerg

det drejer sig om pastoratets gamle præster, og der er et lille bind om præstehistorien blandt Jespersens historie om Vinding-Vind.

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak for din tilbagemelding - hvorved jeg har fundet siderne med Hr. Jens Poulsen Sørvad - der blev præst i sit fødesogn
Så langt så godt

Denne Jens Poulsen, er således søn af: Poul Christensen Sørvad, men går ud fra, at faderen har haft andre børn/sønner (med efternavnet Poulsen)

https://slaegtsbibliotek.dk/912011.pdf

I dette link, side 143, er beskrevet en ætling af Poul Christensen Sørvad ved navn: Christen Jørgensen Sørvad - et barnebarn - evt. / eller oldebarn måske?
Jeg har nemlig svært ved at hitte ud af, hvordan, eller hvornår, efternavnet "Jørgensen" kommer ind i billedet

Kunne det være ved sønner eller sønnesønners fornavne: Christen og/eller Jørgen???     (men hvad omtalte Jens Moesgaard hed til efternavn er ikke nævnt)
Forhistorien her, hænger sammen med: Mads Pedersen, omtalt nederst på side 143 - han er min 3. tip - jeg kunne derfor godt tænke mig at få lidt mere styr på anerækkens begyndelse

Mvh.
Karl-Peter

Anton Blaabjerg

ser ikke noget, der taler for, at Christen Jørgensen Sørvad (i Sørvad) skulle være efterkommer af de gamle præster. Måske har jeg overset noget?

Karl-Peter Dammeyer

Åh nej - Christen Jørgensen Sørvad - menes, som der skrives, at være efterkommer/en ætling, af: Poul Christensen Sørvad

Præsten: Jens Poulsen - var jo søn af Poul Christensen Sørvad - og i den forbindelse er det nærliggende at spørge: hvad havde Poul Christensen Sørvad af andre børn, end ham der blev præst

Mvh.
Karl-Peter