Agnes Johanne Olesen, født 27.10.1893 i Åsted Mølle, Åsted Sogn, Horns Herred

Startet af John Søndergaard Nielsen, 11 Apr 2021 - 16:35

Forrige emne - Næste emne

John Søndergaard Nielsen

Jeg er "gået på grund" med et par personer, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med:
Agnes Johanne Olesen, født 27.10.1893 i Åsted Mølle, Åsted Sogn i Horns Hrd. i Hjørring Amt. Jeg har hendes dåb i samme sogn. I FT 1906 er hun i Torsted Sogn, Dronninglund Hrd., Hjørring Amt. Hun konfirmeres den 06-10-1907 i Torslev Kirke, Dronninglund Hrd., og her er hun også i FT 1911. I FT 1916 er hun som syerske i Horsens Sogn, Kær Hrd. Aalborg Amt. Herefter har jeg mistet kontakten med hende.


Hun er "uægte" datter af Kathrine Marie Christiansen og Anders Christian Olesen (ACO). Dette par havde også en søn sammen, Kristian Emanuel Christiansen, som fødtes 07-08-1896 i Åsted Mølle, Åsted Sogn, Horns Hrd. Han emigrerede til Canada og døde der i 1980.

Jeg har søgt efter Agnes Johanne som emigrant, men ikke fundet hende i hverken Ancestry (abonnement) eller FamilySearch, så hun er formentlig blevet i DK.

Med til historien hører, at hendes far (ACO) havde i alt 17 børn med tre forskellige kvinder. Dem har jeg ganske godt styr på, idet ACO er min afdøde svigerfars far. Og for at gøre historien lidt mere farverig, så har Agnes Johanne's mor, Kathrine Marie Christiansen to 'uægte' børn med en anden mand. (Fremgår også af nedenstående link).


Agnes' mor, Kathrine Marie Christiansen (Kristiansen) er født 31-01-1867 i Stenbjerg, Lendum Sogn, Horns Hrd. som datter af Thomas Peter Kristiansen og Johanne Marie Larsen. Jeg har Kathrine i FT'erne: 1870 i Lendum Sogn, 1890, 1906, 1911 og 1921 i Torslev Sogn, Dronninglund Hrd. Hjørring Amt. Jeg har ikke fundet hende død i Torslev Sogn frem til ultimo 1957, og jeg har også tjekket Åsted og Lendum frem til 1960 uden held.


Se evt. mere om Agnes og hendes mor på min hjemmeside på dette direkte link:
https://tng.jonima.dk/getperson.php?personID=I1080&tree=jyskeaner



Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Mette Lund



John Søndergaard Nielsen

Tusinde tak, Mette for dine fund :) . Det er en stor hjælp for mig!

Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen


John Søndergaard Nielsen

Tusinde tak, Mette.


Nu mangler jeg kun at få Agnes begravet. Jeg har været igennem KB for Dronninglund frem til 1969 uden held. Måske hun er død i et andet sogn. Jeg har skrevet til Brønderslev kommune om de kan oplyse hvor og hvornår hun er død.


Endnu en stor tak for din hjælp!


Mvh John[size=78%]
Citat fra: Mette Lund Dato 12 Apr 2021 - 11:38[/font][/size]
[size=78%]
[/size]Katrine Marie Christiansen er død i feb. 1951 i Sæby:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168397#168397,28277705

Mvh.
Mette
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Mette Lund


Agnes dukker ikke op ved søgning i Register over døde i Danmark 1943-1969. Jeg ved ikke, om du kender dette link: https://dodsregister.dk/, så hun må være død efter 1969.

Det var ved søgning der, at jeg fandt hendes mors død i Sæby.

Mvh.
Mette

John Søndergaard Nielsen

Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen


John Søndergaard Nielsen

Mange tak for din venlige hjælp, Mette. Jeg havde fundet ham - også på arkiv.dk hvor der er et billede af ham (Peter Lund Jensen) samt en mindre omtale. Ligeledes et foto af hans søster som boede ovenpå i Nørregade 15, Sæby.

Nu venter jeg så på svar fra Brønderslev Kommune mht Agnes' bortgang. Men ellers tror jeg, at jeg - takket være din store hjælp - er kommet godt rundt om familien.


Mvh
John
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen