Josephine og Angelique Fontaine ca 1770

Startet af Bernhard Christensen, 06 Apr 2021 - 12:20

Forrige emne - Næste emne

Bernhard Christensen

Hej

Jeg leder efter føde/dåbssted/konfirmation for 2 kvinder som jeg er ret sikker på er søstre (som dåbsvidner senere ses sammenhæng mellem dem)

Den ene kendes som Josephine (Marie Elisabeth) Fontaine angiveligt født ca. 1770 – død 1812, men begravelsesoptegnelse heller ikke fundet

Den anden er Angelique (Frederikke) Fontaine angiveligt født ca. 1773 – begge formentlig i København – men jeg synes jeg har været en del kirkebøger og registre igennem uden et gennembrud.

Angelique er død den 10 oktober 1826 Sct Petri Tyske kirke

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=379940#379940,73889913


Både Angelique og Josephine findes i FT 1801
 
https://www.danishfamilysearch.dk/cid1015529

https://www.danishfamilysearch.dk/cid1002653

og i originalen for Angelique kan vi se sammenhængen med hendes mand Frederich August Dreyer som hun er gift med den 6 juli 1800 i Gentofte.

Josephine Marie Fontaine var gift med Johan Jacob Petzholdt. (1766–1836, gift 1. gang 1794 med Amalie Wiingaard, død 1799; ægteskabet opløst 1797) og Josephine Marie Fontaine (1770–1812). Petsholdt familien ret kildebeskrevet fordi sønnen blev berømt kunstmaler = Petzholdt, Ernst Christian Frederik (Fritz), 1805—38, Landskabsmaler. F. i. Jan. 1805 i Kbh. (Petri), d. 1. Aug. 1838 i Patras, begr. sst.   

Mit grundlæggende ærinde er at be- eller afkræfte om de 2 søstre er børn af

Musqeter og matros Peder Joseph Fontaine (indvandret fra Vallonien - derfor efternavnet) og Marie Elisabeth Johansdatter som – efter at være gift i Asminderød i  1766 også fik børnene

Christian Joachim Fontaine, Frederiks Tyske Kirke København 25. juli 1766
Peter Emanuel Fontaine, Frederiks Tyske Kirke København 21. okt. 1767
Joseph Ludevig Fontaine, Tårnby, København 2. aug. 1769
Gregorius Fontaine, Garnisons sogn, Sokkelund, København 26. april 1772
Johanne (Janette) Charlotte Gelertsen (født Fontaine),  ? 17. april 1775

Som det ses har denne sidste søster fødested heller ikke kunnet bekræftes – og så er der jo faktisk plads i børne rækken ca 1770/1771 og 1773/1774?

Jeg synes jeg har udtømt Julin på sall.data og andre værktøjer. Jeg har vært meget rundt i Garnisons sogn og Holmens sogn som følge af tilknytningen til flåden, og de tyske og franske kirker som følge af ophavet. Men jeg forbliver resultatløs for de 2 – ja faktisk 3 kvinder.

Er der nogen der har stærke søgeværktøjer som kan hjælpe til en afklaring til de 2(3) kvinder dåbsdata?

dbh
Bernhard


Grethe Leerbech

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Bernhard Christensen

hej Grethe

Tak - spændende om vi også finder dåbsoptegnelserne


dbh
Bernhard

Grethe Leerbech

Hej Bernhard

Har der været kontakt gennem f.eks. kirkebøger , hvor de f.eks. figurerer som faddere eller er nogle af de andre familiemedlemmer tilstede ved pigernes børns dåb og er der navnesammenfald.??

Jeg tvivler lidt på at de er børn af den familie du beskriver. Når de andre børn er anført i kirkebøgerne og der f.eks. gennem familysearch ikke er nogen link overhovedet til deres fødsel, men til de andre børn, så tivler jeg herpå-også selvom der er plads i årstallene.
De kunne jo f.eks. være niecer til Peder Joseph . Tiden er jo omkring 1795 med revolutionen og de kan have mistet deres forældre. De bliver jo begge også først gift efter 1795. så de er måske først kommet herop i årstallene omkring 1795 før eller lige efter ... Hvad var Peders arbejde i danmark og hvornår døde han- hvad med skifte.
Ja det var blot en tanke.
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Jeg kan godt se han er matros og derfor måske svær at finde død. Men navnet på hans compagni står jo ved dåbene af børnene så måske kan du finde noget i flådens arkiver, på enten daisy eller familysearch..
Men hvad med hans kone, boede hun f.eks. som enke hos nogle af børnene. Måske er der et skifte her.
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Bernhard Christensen

hej Grethe

Tak - ja du har nok ret at der ikke er nogen sammenhæng, men dåbsoptegnelser ville jo ikke mindst AFkræfte sagen

Lidt spøjst synes jeg det er at Josephines mand Johan Jacob Petzholdts efterslægt er velbeskrevet - men ikke et ord om hvor moderen til børnene kommer fra. Hun er begravet på assistens kirkegård 1812 i København (billeder på billiongraves) og der er en del tekster om efterslægten, men sådan er det desværre ofte.

Der er ingen af "søstrene" nævnt som faddere ved de mulige brødres børns dåb.

Vi må se om der dukker noget op

dbh
Bernhard

Grethe Leerbech

Hej igen Bernhard

Jeg har også en fransk ane i samme periode. Dansk gift, ledte og ledte og ledte. Og tilsidst tænkte jeg, måtte jeg prøve Frankrig, og jeg havde hans fødselsår, eller det som var opgivet oi folketællingen- der stod kun han kom fra Frankrig. Meldte mig en i Geneanet -den franske del, og fik hjælp af Kirsten Thomas her på siden, og sandelig efter 7 år kom der hul igennem og jeg fandt familien og aner og efterkommere i en lille by i sydfankrig. Ved ikke hvorfor han kom til Danmark, men slægten dernede tror han ville undgå militæret eller også revolutionsmilitsen, det er dog blot en gisning.
så måske skal du prøve den vej.

er din ane Peder J. Fontaine hvervet matros, hvordan er han havnet i Danmark som matros?  er der nogen oplysninger om hans militære bane.
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Bernhard Christensen

hej Grethe

P.J Fontaines forhistorie er ukendt - det er mest "von hoerensagen" at han er fra Belgien - fra Tournai. De første spor dukker op da han får børn i DK. Det ser ud tll at han først er soldat (musqueter) og det er så bevist får at han hyres til flåden i 1790. Grunden til at jeg kigger på hans side er at den ene søn er mytterist fra "Princesse Charlotte Amalie" på vej til Kina i 1796, som er en spændende historie i sig selv, og den primære årsag, at hans søn Gregorius Fontaine rejste til Grønland og dermed som efterkommer af P.J Fontaine grundlagde noget af min nuværende familie - og jo også sjovt at Fontain stadig er et familienavn her i Grønland


dbh
Bernhard

Bjørn Marcher

Hej Bernhard,


Har du overvejet om han har haft tilknytning til Tikøb / Helsingør området? Der kom mange tyske, belgiske og franske bøssemagere til Kronborg Geværfabrik sidst i 1700-tallet, måske han eller hans far er kommet sammen med dem.

Jeg kan se i en meget gammel tråd i det "gamle" forum at navnet Lafontaine og La Fontaine vist også har været brugt i flæng; har du prøvet at udvide søgningen med dem?

Din "von hoerensagen" om hans oprindelse er det alene skrøner i familien, eller har du skriftlige kilder på det?

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bernhard Christensen

hej Bjørn

Tak for observationen som jeg vil undersøge

"von hoeresagen" er mest fra smartmatches i familietræer - uden at jeg har kunnet verificere

Enkelte forlydender sig at oplysningen om "Tournai" i "Flandern" måske stammer fra militære records, men jeg har ikke kunnet finde nogle fra han var "musqueter" formentlig i hæren, en enkelt oplysninger går på at han var 1,73 m høj, en anden at han var "forældreløs" - og en sådan oplysning må næsten stamme fra en stamrulle eller et lægdsrullelignende dokument.

Hvem der evt sidder inde med oplysningen og hvorfra den stammer forbliver ukendt indtil videre.

Mens hans tilknytning til flåden er dokumenteret

Personligt er jeg ret overbevist om at familien Fontain(e) (Vonteller/von Thein/Vontagner) er forskellig fra familien "La Fontaine", men det er kun en gisning efter at have set mange records - og på sæt og vis kan der sagtens forekomme en sammenblanding

dbh
Bernhard

Grethe Leerbech

#10
Hej Bernhard

Nogle gange hurtiglæser man (jeg) kun indlæggene og får ikke fat i detaljerne.

Men altså, da jeg slog fødslen op i Tårny kirke så jeg at man stavede efternavnet = Vontan -og det undrede mig, men med det du skriver her til sidst falder nogle ting på plads.
Altså Belgien og ikke Frankrig. Har du søgt bredt efter navnet Vontan/Vontain eller lignende?? for jeg har søgt hele Danmark igennem for familienavn "Font..." og her var slet ikke nogen Fontaine i 1787 pånær en Sophie Fontaine i Ringsted pånær LaFontaine og Fontenay familierne, begge velbeskrevet. Ligeledes på familysearch. org, måske her er nogle Vontan eller lign. fra perioden. Har du prøvet det.? b
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

du skriver også han blev gift i Asminderød, så det kunde tyde på at han har forbindelse til Vallonerne på Hammermøllen.
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Bernhard Christensen

hej Grethe

Korrekt - Fontaine ses først ved FT1801 og da på de 2 kvinder vi egentlig startede med. Og jo jeg har prøvet en hel del også med kun fornavne. Så det er min opfattelse at generelle søgninger på diverse ikke giver yderligere. I flådens dokumenter hedder Peter Joseph "von Thein" -alias Fontaine, Vonteller, Vontagner, Vondan og ja de afarter du har  set. Jo andre tråde henviser mig til geværfabrikken og du nu Hammermøllen - så der er stadig noget at undersøge.

Tråden har bredt sig til også emne i "opslag i arkiver" og "tydning af tekster". Der har været og er mange gode "indspark" og mange som har hjulpet med et bidrag.

dbh
Bernhard

Grethe Leerbech

Hej Bernhard igen

der er noget som ikke helt stemmer
Jeg har kigget militærpapirerne og årstallene igennem og kan ikke få det til at stemme med hans alder.

Du siger han er født omkring 1731, Men i papirerne står der at Peter Josoph von Thein bliver inrulleret i 1791 og da vil han være 59 år??? der står ganske vist at han udgår i 1810 efter 19 år og nogle måneder men i 1810 vil han være ca. 79 år, Jeg tror ikke de har hvervede soldater i den alder.
der findes en Peter Jospeh von Theiner eller von Thein der er gift i Holmens kirke i 1790 og som senere får nogle børn der døbes her også og han benævnes som soldat.
Jeg slog også op i den tyske kirke og kan godt se han benævnes her som soldat i Baggers/Bagers regiment- men er det det samme regiment som denne von Thein er i - han er jo sømand.....
Så derfor Bernhard jeg tror du skal passe meget på her.

vh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Bernhard Christensen

hej Grethe

Meget enig - alderen naturligvis en bekymring. Der vil en begravelsesoptegnelse måske bære værdi og afklaring. Den er desværre ikke fundet.

1731 i Tournai - er "von hørensagen" - på andre udokumentere slægtstræer mener man at ca. 1740 er mere korrekt. - og ja - man kan jo filosofere over hvor gammel man er ved sit bryllup i 1766. (som jo ejheller behøver at være det første, hvis tingene skal kompliceres yderligere)

En del mere velbegrundet kildemateriale omtaler Peter Joseph Fontaine som matros no 37 og hans søn som matros nr 64 - Så der er det nærliggende at matros no 37 Peter Joseph von Thein er identisk med Peter Joseph Fontaine som er far til den senere matros nr 64 i 1769 i Tårnby, og på det tidspunkt er han soldat i Baggers kompagni, og dette kompagni hidrør måske ikke til flåden, men til "hæren"

Og alt dette kan naturligvis rykke hans indtil nu udokumenterede fødselstidspunkt.

Men spændende er det.


dbh
Bernhard




Bernhard Christensen

hej Grethe

Hov jeg glemte at sige at jeg slog op på Holmens 1790, og ja - Theiner og Fontaine forvirrer fortsat - meget tyder på at denne Peter Joseph fra dette opslag på en række opslag på family search og i kirkebøgerne bliver til Peter Emanuel Fontaine (f. 1767 Fr Ty)  som er gift med Maren Sørensdatter og får børn... oftest noteret som:

Ane Marie Fontaine 9 januar 1791 (Holmens)

Sofie Fredericia Fontaine 2 april  1795 (Holmens)

Steffen Fontaine 6 juni 1797 (Holmens)


ja ja - der er nok af løse ender......

dbh
Bernhard

Bernhard Christensen

hej Grethe

Dette blot til foreløbig afslutning af "vores sag". Jeg har nu gransket sagen og man skal passe på ikke at være pretentiøs, men det er en fejl i de oprindelig kilder (ex "Holgernsen/eu") som har ledt mig på et fejlspor for Fontaine.

At Joseph Peter Fontaine nævnes i kilder som matros no 37 bygger på en fejl.
Hvis man holder sig straight til optegnelserne nævnes han kun som soldat hos Capt. Bagger.

han søn derimod Peter Emanuel - som i ganske mange optegnelser hedder Emanuel overstreget og så Jospeh istedet er derimod matros no 37 og hans broder no 64. No 37 kaldes konsekvent i flåden "von Tein" og ikke Fontaine, men familieskabet er uomtvisteligt (ses i Peter Emanuels testes baptises til hans børn)

Så dermed fik du ret i din antagelse at man ikke ansættes i flåden når man er blevet godt gammel.

Så faderen var soldat og sønnerne i flåden - og altså en i kolonien Grønland - så langt så godt.

Der findes herudover en anden familie som kaldes "von Tein" i København - men denne burde retteligen hedde "von Thens", så der er ingen sammenhæng. (Martin Esbersen von Thens)

Hvor Angelique og Josephine så passer ind - ja det er en sag der bliver liggende for mit vedkommende.

Tak for hjælp og passende tvivlsspørgsmål undervejs.

Jeg har ganske vist ikke fundet begravelse for hverken Joseph Peter Fontaine eller hans hustru i København - trods ret intensiv søgning og bladren - men de er givet afgået ved døden mellem 1797 og nogle år frem.

dbh
Bernhard

Bjørn Marcher

Hej Bernhard,


du skal lige gøres opmærksom på en kilde mere, ekstraskattemandtallet fra 1762 for København, hvor der findes et seddelregister. Navne med Fontaine er heromkring:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17142344#182872,31039905

det ligger måske lidt tidligt i forhold til din søgning, men alligevel. Husfædre skulle i selve mandtallet redegøre for hele husholdningen, inklusive navne og alder på børn. Kun hustruen var der ingen grund til at nævne   >:(

I registret kan man selvklart også checke andre stavemåder.....

Selve mandtallet for København er i ti - tolv tykke bind, til selvbetjening på Rigsarkivets læsestue.
Jeg tror også det findes for f.eks. Helsingør, men kan ikke finde det online.

venlig hilsen

Bjørn




Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bernhard Christensen

hej Bjørn

Tak for opfølgningen - jeg kigger på det


dbh
Bernhard