KB Sønderborg, Nybøl, Broager 1865 - 1887 opsl. 57 døbte

Startet af Robin Petersen, 16 Jul 2011 - 00:27

Forrige emne - Næste emne

Robin Petersen

Hej

Mangler hjælp til tydning af dåbs-tekst i:

KB Sønderborg, Nybøl, Broager 1865 - 1887 opsl. 57 døbte
nr. 95 (første dåb på siden).

Har følgende:
Louise Mathilde Jessen, ægte datter
af ____ Jørgen ___ Jessen og
hustru Johanne ___ Thorbrygge(r)? ___
____ , 33 år.

Kan heller ikke tyde navne nedenunder.


mvh.
Robin

Thomas Kryhlmand

#1
Samme dåbshandling finder du i kirkebogen 1857-1876, opslag 304, nederst. Desværre i en elendig kvalitet.

Med en smule hjælp derfra mener jeg turde foreslå:

Louise Mathilde Jessen, ægte Datter
af Inderste Jørgen Thomsen Jessen og
Hustru Johanne Henriette Thorbrygge(r)? paa
Lagemai (Lågemade?) , 33 Aar
1 Gartner Jacobsens Hustru i Broager.
2 Mathilde Petersen paa Skodsbølg.
3 Hans Nicolaisen tj. paa Rennberg


De to tekster er ikke helt identiske. Efternavnet kan næppe tydes 'Thorbrygger' i den anden kirkebog, men endelsen 'brygger' skulle være god nok. Mathilde Petersen angives dér som 'Datter af Capitain Petersen paa Skodsbølmark'. Rennberg kunne være Rendbjerg. Både Lågemade, Skodsbøl og Rendbjerg ser ud til i dag at ligge i Egernsund sogn, der på et tidspunkt må være udskilt fra Broager sogn. Læs her http://da.wikipedia.org/wiki/Egernsund_Sogn

Thomas

- justeret stednavne, derfor:
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Robin Petersen


Thomas Kryhlmand

Selv tak, jeg tilføjer lige:

Forældrenes vielse har du måske fundet i forvejen,

De bliver viet i Broager den 22. november 1863, se kb. med vielsen 1850-1890, opslag 124 nederst.

Jeg søgte efter vielsen, fordi var nysgerrig efter at på verificeret moderens (her brudens) efternavn. Det angives her som 'Taarbrøgger'. Det gør det også ved hendes dåb, se Broagers  kb. 1834-1856, opslag 60.

Familien burde jo dermed også optræde i sognet ved folketællingen på DDD 1845. Men jeg kan ikke opspore familien dér.

VH Thomas

Måske undrede du dig over en 'tilfældig tyders' kendskab til de lokale kirkebøger. Men kig så på den efterfølgende notering. Forældrene dér er mine tip-oldeforældre . . . .
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Robin Petersen

Imponerende Thomas, nej havde ikke de data du nu har fundet - mit gæt på Thorbrygge(r) var baseret på et tip fra min mor, der nævnte en mulig 'Tåbrygge' i familien.

Sikken et heldigt sammentræf for mig, at dine tip-oldeforældre var lige nedenunder.

Igen mange tak, bliver interessant at følge op på dine informationer, bl.a. også hvorfor de ikke figurerer ved folketællingen 1845.

mvh.
Robin