Filsted hede

Startet af Niels Andersen, 23 Mar 2021 - 19:43

Forrige emne - Næste emne

Niels Andersen

Filsted hede skulle have ligget imellem Vejgård og Nr.Tranders men jeg kan ikke finde den. Sohngårdsholm hed engang Filsted ladegård, og jeg kan også finde Filstedvej i Vejgård. Heden må have ligget i nærheden. Jeg har kontaktet Ålborg Stadsarkiv som henviser til historie Ålborg som henviser til et arkiv der har lukket. Der må vel også være nogle kort der viser hvordan vejnettet har udviklet sig igennem tiden i Vejgård. Det er et hus på heden bygget i 1864 jeg ønsker at finde, at det eksisterede ved jeg da jeg har fotos af det.

mvh Niels Andersen


Sebastian Bruun

Den er ikke helt nem..

Landsbyen Filsted lå så vidt jeg husker syd for Sohngaardsholm Slot - formentlig omtrent hvor Magisterparken er nu.

Så mon ikke Filsted Hede (jeg har ikke hørt betegnelsen før) lå et sted deromkring. Måske ca. hvor den gamle golfbane lå mellem Sohngårdsholmsvej og Hadsundvej.

Navnet Filstedvej hænger sammen med, at det var ad den vej beboerne i Filsted gik til kirke i Nørre Tranders Kirke. Men den følger altså ikke nødvendigvis det gamle vejforløb så nøje.

Hvis vi må se billedet, kan det jo være det får en klokke til at ringe hos nogen..

Sebastian Bruun

Tilføjelse: 'Fra Himmerland og Kjær Herred', 1966 indeholder en artikel af Kr. Værnfelt: Af Nørre Tranders Historie.
Her er Filsted by, Ladegård m.v. omtalt flere gange.

Ifølge Værnfelt er Filsted Hede området omkring Mylius Erichsensvej.

Peter Kristiansen

SØ for Sohngårdsholm lå lokaliteten Hedegårde - på ældre kort med signatur for hede. En enkelt gård er bevaret lige ved Gigantium, mens at Scandic Øst hotellet ligger på de sidste rester af heden.

https://historiskatlas.dk/@57.0247508,9.9537417,15z?t!-A9-A9-AG+m!55
M.v.h. Peter Kristiansen

Niels Andersen

Tak for jeres svar, men havde jeg haft nogle mailadresser kunne jeg have sendt yderligere information. Systemets mailserver kan kun håndtere 500 kb.

mvh Niels Andersen


Sebastian Bruun

Citat fra: Peter Kristiansen Dato 24 Mar 2021 - 16:17
SØ for Sohngårdsholm lå lokaliteten Hedegårde - på ældre kort med signatur for hede. En enkelt gård er bevaret lige ved Gigantium, mens at Scandic Øst hotellet ligger på de sidste rester af heden.
..der har jeg leget et par gange som barn inden motorvejen kom og tog det meste af arealet..

Så vidt jeg husker (er ikke i nærheden af bogen lige nu), så nævner Værnfelt specifikt Hedegårde-området og bemærker, at det ikke må forveksles med Filsted Hede.

Sebastian Bruun

Citat fra: Niels Andersen Dato 24 Mar 2021 - 16:48
Tak for jeres svar, men havde jeg haft nogle mailadresser kunne jeg have sendt yderligere information. Systemets mailserver kan kun håndtere 500 kb.

mvh Niels Andersen

Kan du ikke vise billedet i et indlæg her på forum? - det er der mange der gør med  diverse kirkebogsudsnit

mvh

Niels Andersen


Nyt materiale.

mvh Niels Andersen

Sebastian Bruun

Nej, det billede vækker ikke lige minder, og Aneshøj navnet har jeg ikke stødt på før.
Men Vejgården ejede det meste af jorden i det nuværende 'Vejgaard-område', så det behøver ikke være i nærheden af torvet, men kan ligge længere mod øst ( 'vejstykket ligger øst for den vej der er afsat på Nørretranders bykort', står der vist i næste sætning).

Svigter det er der endnu en mulighed, nemlig Vejgaard Lokalhistoriske forening:

https://vejgaardlokalhistorie.dk

Niels Andersen

Ja, der et vejstykke direkte til Nr.Tranders og et længere mod øst til Øster Sundby og videre til Nr.Tranders, der ligger en matrikkel 21 ved dem begge. Skulle der have stået jordstykket i stedet for vejstykket i teksten? så ville det give mening. Jeg har fire gange kontaktet lokalarkivet og har kun mødt ligegyldighed.

nvh Niel Andersen


Sebastian Bruun

Har du set på de gamle matrikelkort?

https://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=sognekort&id=1647&elav=null

Der ser ud til at være matr. 21 i alle ejerlav.


Niels Andersen

den havde jeg ikke set, men hæfter mig ved at der i kontrakten stod "langs vejen til nr. tramders".

mvh niels a