Vildspor i slægtsforskningen?

Startet af Kathrine Tobiasen, 10 Jan 2022 - 16:29

Forrige emne - Næste emne

Kathrine Tobiasen

Har du oplevet, at det pludseligt går op for dig, at en person eller en hel gren, du har oprettet i din slægtsdatabase (eller hvor du nu gemmer oplysningerne), slet ikke hører til der. Du har måske læst forkert eller har haft for travlt og overset væsentlige detaljer? En historie har været så enestående, at du har hugget en tå og klippet en hæl for at kunne hænge den på slægtstræet, men senere har du så måttet affinde dig med, at den gik altså ikke. Du har måske brugt timer og dage på stoffet, som så må skrottes.

Bare rolig, det er sket for rigtig mange af os, de fleste af os sikkert. Og det er overhovedet ikke noget at være flov over. Tværtimod lærer man af sine fejl!

Jeg arbejder med et projekt omkring sådanne vildspor. Skulle gerne ende op i et tema i Slægtsforskeren, som både kan være nyttigt og pædagogisk – bliv opmærksom på, hvad du skal passe særligt på med – og bestemt også være fornøjelig slægtsforskerlæsning. Derfor vil jeg gerne have eksempler fra alle jer, der har mod på at indvi andre i jeres vildspor. Redaktøren går naturligvis foran og afslører sine egne fejltrin ;)

Fortæl lidt om den person eller de slægter, det drejer sig om, og hvordan I dumpede i fælden. Endelig skal vi også have en forklaring på, hvordan I opdagede fejlen og kom tilbage på rette spor. Send jeres historie til kto@slaegt.dk – de skal ikke lægges ud her i tråden. I skal ikke holde jer tilbage, hvis den sproglige formulering ikke lige er jeres spidskompetence; jeg hjælper gerne med udformningen.

Jeg glæder mig til at høre fra jer. Helst indenfor de næste par uger.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Lis B. Jensen

Hej Kathrine

Ja - det kender jeg
Min oldefar Peter Petersen er født i Kalvehave sogn - det var der også en anden der var.
De er født sammen år - konfirmeret samme år - og jeg valgte den forkerte - som jeg kom rigtig langt tilbage med 5-6 generationer.
Så fik jeg kontakt med min far fætter - som kendte en af min fars fastre - han var ikke enig i navnet på min oldefars far, og han havde kendt min oldefar og besøgt ham - og kunne fortælle han var død et helt andet sted - end det jeg havde fundet ud af - nemlig hos den faster som fætteren kendte.
Så nu ligger jeg inde med en meget veludviklet sidegren som bare ligger meget længere tilbage.

Ak Ja  - på den igen- det var flere års arbejde.
Det viser bare hvor vigetigt det er at tjekke - tjekke - dobbelttjekke og krydstjekke flere gange.

I øvrigt fik jeg der en god ven - som i en alder af næsten 80 ård fik et billede af sin far - som han ikke vidste noget om - og i tilgift 5 halvsøskende - og tro mig han blev meget, meget glad. De mødtes de næste 10 år flere gange - indttl fætteren døde - og når man ser fotos af de 6 søskende er der ingen tvivl om der er i familie.
Ja dte var så mit lile bidrag
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Søren Agersnap

En rigtig god idé. Der var i vores slægt, Bjerre på Askov Højskole, der for ca. 150 år siden i den grad "romantiserede" slægtens forhistorie. Jeg havde fået hans skrift fra min far og prøvede at bruge det som udgangspunkt for undersøgelsen af den gren i slægten. Det førte ingen vegne hen. Gennembrudene kom først, da jeg fandt ud af, at alt i artiklen stort set var forkert.

Jeg vil vende tilbage, når jeg har genfundet artiklen og mine notater. Jeg tror, at min fortælling kan blive ret underholdende og lærerig, da der er mindst 10 fejl, som skulle ryddes af vejen.

Bedste hilsner. Søren

Kathrine Tobiasen

Jeg glemte at skrive det i indlægget, men hvis I har noget billedmateriale, der kunne passe til jeres historier, må I hjertens gerne sende det med. Det kan være billeder af personer, steder, genstande, kort, klip fra dokumenter ...

Det er vigtigt med billedstof i bladet  :)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

John Damm Sørensen

Med hensyn til fejl i ældre optegnelser, bør man retfærdigvis være opmærksom på, at der gjaldt helt andre forhold for slægtsforskning i en ikke så fjern fortid. Der var jo intet internet, og man skulle være fysisk til stede på arkiverne for at foretage sine undersøgelser.
Jeg tror de færreste fra nyere tid kan forestille sig, hvordan det var, i sær hvis man ikke var så heldig at bo i nærheden af et arkiv.

Hilsen
John