Poul Gaarnsen

Startet af Helle Andreasen, 14 Mar 2021 - 13:02

Forrige emne - Næste emne

Helle Andreasen

Hvem kan hjælpe mig med at finde ud af hvornår Poul Gaarnsen er født

Jeg kan oplyse at han er blevet gift med Johanne Cathrine Holst  d 28/11 1806,
som er født 21/3-1784 i Sæby Sogn, Hjørring og død i Helberskov, Als sogn, Aalborg Amt d. 29/12-1845

Poul Gaaarnsen er død i Als Sogn 10/4-1839  ca 79 år

På forhån tak
Helle Andreasen

Bente Wanning

1834

https://www.danishfamilysearch.dk/cid2999236 

Amt Oversigt / Ålborg / Hindsted / Als sogn / Folketællinger / 1834 / Opslag Nr. 24 - Hovedliste
Detaljer
Original Kilde
Tidslinje
Fejlmelding
FT år
1834
Navn
Poul Gaarnsen
Køn   Mand
Alder   75
Amt   Ålborg
Herred   Hindsted
Sogn   Als
Stednavn   Als Bye
   
Tilføj i familiedatabasen
Sæt Person

Fødselsdato   1759
Fødested   

Stilling i husstanden   
Civilstand   Gift

Familie nr.   38
Matr.nr.   
Løbe nr.   625
Kildehenvisning   23
Nr. ægteskab   
Gift hvornår   
Antal levende børn   
Antal døde børn   


Adresse   
Matrikel   
Antal familier/hus   
Erhverv   Skomager
Arbejdsplads   
Erhvervsområde   
Flyttet til kommunen   
Sidste oph.sted   
Midlertidigt Opholdssted   

Indkomst   
Formue   
Statsskat   
Kommuneskat   
Kommentar   
Indtasters kommentar   
Husstanden
   Løbe nr.   Navn   Køn   Alder   Født år   Civilstand   Information
   625   Poul Gaarnsen   Mand   75   1759   Gift   Skomager
   626   Johanne Marie Holst   Kvinde   51   1783   Gift   Hans kone Gjordemoder
   627   Karen Jacobi Poulsdatter   Kvinde   23   1811   Ugift                
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Helle Andreasen

Tak for info men jeg søger hans fødselsdato
er det muligt for dig at finde den?

Helle Andreasen

Hej
er der nogen der kan oplyse mig om hvornår  han er født
På forhånd tak
Helle Andreasen

K. Thidemann

#4
Har du ledt efter deres børn i sognet, så kan du måske finde ud af hvem han er -

Aalborg, Hindsted, Als, Als Bye, , 38, FT-1834, C4028
Poul Gaarnsen     75     Gift          Skomager      
Johanne Marie Holst     51     Gift          hans Kone, Gjordemoder      
Karen Jacobi Poulsdatter     23     Ugift          deres Barn 

Hans død 1839
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=358092#358092,70476670
-----
Aalborg, Hindsted, Als, Helberschou By, Et huus, 42, FT-1845, B8695
Anders Christensen     35     Gift          Ernærer sig af sin jordlod     Heri sognet 
Nicoline Poulsdatter    36     Gift          Hans kone     Hals sogn Aalborg amt 
Dorthea Andersdatter     12     Ugift          Deres børn     Heri sognet 
Johanne Cathrine Andersdatter     5     Ugift          Deres børn     Heri sognet 
Johanne Cathrine Holst     62     Enke          Konens moder,pensioneret gjordemoder     Sæby 
-----

Du skrev "Jeg kan oplyse at han er blevet gift med Johanne Cathrine Holst  d 28/11 1806," hvor er de gift osv


Kan det være denne skomager her ??

Aalborg, Kær, Hals, Hals Bye, , 62, FT-1801, B2287
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Claus Johannsen     55     Gift     huusbonde     huusmand paa 2 skp hartkorn og Skoemager      
Inger Jensdatter     51     Gift     hans kone           
Carolina Johansdatter     23     Ugift     deres barn           
Karen Andrea Johansdatter     19     Ugift     deres barn           
Claudiane Johansdatter     11     Ugift     deres barn           
Poul Gregoriussen     45     Ugift     Tjenestekarl     Skomagersvend      
Niels Pedersen Bendslew     25     Ugift     Tjenestekarl     Søelemit      
Johanne Nielsdatter     26     Ugift     Tjenestepige           
Maren Olesdatter     14     Ugift     Tjenestepige     
      
 
Ja her er vielsen i 1806 i Hals By
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=163295#163295,27429479


Alder stemmer jo ikke her, men måske
Aalborg, Kær, Hals, Hou bye, ingen, 149, FT-1787, B2257
Gregers Poulsen     47     Gift     Hosbonde     Bonde og gaardbeboer      
Maren Jensdatter     50     Gift     Madmoder           
Poul Gregersen     13     Ugift     deres barn           
Anne Poulsdatter !!     11     Ugift     deres barn           
Bodild Poulsdatter !!     9     Ugift     deres barn           
 
mvh K.Thidemann 9000

Helle Johanne Landberg

Hej Helle

Den er svær! Gaarnsen (Garensen/Gåresen) er formentlig et (til)navn han har fået i en moden alder, så du skal nok lede efter noget helt almindeligt i de første år - Poul Andersen, Poul Jensen e.lign. Der er en Anders Gaarn på Læsø, der kunne være en far, men umiddelbart har han ikke fået en søn, der er døbt Poul i det relevante tidsrum. Poul kunne have været hans stedsøn, men det virker ikke umiddelbart sandsynligt, da Anders kun ser ud til at have været gift med Gjertrud (der ikke er mor til en Poul). En anden mulighed er at Poul har været plejesøn - og endelig kan navnet Gaarn jo også være spontant opstået.

Jeg ville finde et skifte efter ham. Der vil der helt sikkert være flere oplysninger at hente. Jeg kan ikke umiddelbart se, at der er noget indscannet, så der må du nok vente til arkiverne åbner igen. Og som også tidligere foreslået, så kan der måske også være noget at hente ved at søge efter hans børn.

God jagt!

Mvh
Helle


Helle Johanne Landberg

Lidt mere...

Ud fra sønnernes navne: Niels Peter (1813) og Jacob (1820) kunne farfar godt have heddet Niels Peter(sen)...
og sørme om der ikke er en Niels Pedersen Gaarn i Hals i FT 1801  https://www.danishfamilysearch.dk/cid1129501
Han var lige gået min næse forbi på grund af alderen. Han blev i så fald far som 19-årig. Det er tidligt, men jo ikke umuligt.

Desværre starter KB i Hals først i 1768 - og der er ikke konfirmeret en Poul Nielsen/Pedersen/Gaarn i Hals i de relevante år. Kun en Poul Knudsen i 1772. Poul kunne sagtens være uægte barn, hvis faderen er den kun 19-årige Niels Gaarn, så Knudsen var efter hans mor.

Mvh
Helle


Stig Andersson

Hej Helle

Poul Gaarnsen er min tip-tip oldefar, og jeg har i mange år forsøgt at finde frem til hans forældre. Poul er meget svær at følge, fordi navnet ændrer sig med tiden. Poul skifter navn fra Gregorisen (1792), Gregersen (1793), Gregoriussen (1801), Gregorius (1806), Goresen (1806-1807), Gorinsen (1809) og endelig Gaarnsen (1824-). Jeg er via kirkebøgerne fra Hals Sogn nået frem til, at det må være den samme person, fordi der ofte står skomager ved navnet.

Mit bud er, at Poul blev født den 13. december 1761 i Gunderup, Ålborg og hans forældre er Niels Gregersen (Greisen) og Ingeborg Poulsdatter.

Af KB Gunderup Sogn, Ålborg Amt 1754-1813 (AO, opslag 29) fremgår:
Døbte, 1761
Døbt 2 drenge fra Fjellerad Poul og Gregers
Dom. 2de Advent: Døbt Niels Gregersen og hustru Ingeborg Pouls Datter af Fjellerad (deres tvende) sønner Gregers og Poul. Faddere vare Christen Madsens kone, Søren Færgemands kone, Lars Westergaards Datter Anna, Christen Lods Datter Maren, Niels Christensen, Niels Sørensen Smed, Niels Larsen (...), Niels Pedersen (...), Niels Bonde, Niels Kielsen, alle af Fjellerad.

Af KB Gunderup Sogn, Ålborg Amt 1754-1813 (AO, opslag 250) fremgår:
Konfirmerede 1778 i Nøvling Kirke
Fjellerad
8. Poul Gregersen, 17 år, Fader Niels Gregersen

Af FT 1787 for Ålborg Amt, Gunderup Sogn fremgår:
Fjellerad, 1,
Niels Greisen, 69 år, Husbonde, Gift 1 ægteskab, Gårdmand
Ingeborg Poulsdatter, 67 år, madmoder, Gift 1 ægteskab,
Poul Nielsen, 25 år, Deres barn, Ugift,
Greis Nielsen, 22 år, Deres barn, Ugift.

Pouls ældste søn Niels hedder det samme som Pouls far (Niels Gregersen).

Er du selv direkte efterkommer efter Poul og Johanne?

Venlig hilsen
Stig Andersson

Helle Johanne Landberg

Hej Stig

Det er desværre ikke den rigtige Poul, som du der har fat i. Poul Nielsen blev boende i Fjellerad. Her kan du finde ham i FT 1801 https://www.danishfamilysearch.dk/cid1754718 Han er gift med Birthe Jespersdatter, de har fire børn og hans mor Ingeborg Poulsdatter bor hos dem.

Meget tyder på, at Poul og Johanne Cathrine har fulgt navnetraditionen med at opkalde børnene efter bedsteforældrene. Anden søn Jacob (1820) er opkaldet efter morfar, og anden/tredje datter Karen (1810) er opkaldt efter mormor. Så med stor sandsynlighed hed farfar Niels Peter(sen) og farmor Kathrine og/eller Nicoline (tvillingepiger fra 1808) (hvilket også taler imod Ingeborg som farmor).

Hvilke begivenheder optræder skomager Gregorisen/Gregersen/Gregoriussen/Gregorius ved i Hals i tiden 1792 - 1806? Fadder? Forlover?

Mvh
Helle Landberg (ikke trådstarter Helle)

Helle Johanne Landberg

Hej igen

Døde denne tråd helt?

Nu har jeg selv ledt efter en Poul Gregorisen/Gregersen/Gregoriussen/Gregorius i Hals kirkebog og kan se, at der var en Poul Gregersen, der blev gift med en Maren Gregersdatter i 1804. De fik flere børn og kan følges til mindst 1860. Jeg har ikke fundet ham som forlover i årene før. Jeg har ikke ledt efter ham som fadder. Mon ikke at det er ham, der har haft flere benævnelser? Gregers = Gregorius.

Poul Gaarnsen er i hvert fald et mysterium. FamilySearch giver ingen gode resultater ved søgning på Poul født omkring 1759 med moder Kathrine/Cathrine eller Nicoline. Jeg holder på, at han nok har et almindeligt patronym i de første mange år, og begynder at kalde sig Gaarnsen på et tidspunkt senere i livet. Måske efter Niels Pedersen Gaarnsen, der kan have været en mentor eller plejefar, alternativt far, selvom han så har været en usædvanlig ung far.

De manglende resultater skyldes formentlig at flere kirkebøger fra området mangler i det relevante tidsrum. Jeg er selv strandet i forhold til min forfader Carl Johannes Landberg, født ca. 1770 et eller andet sted i Ålborg eller Hjørring Amt.

Mvh
Helle








Stig Andersson

Hej Helle

Nej - den er ikke stoppet. Du har bare givet mig noget at tænke over :)

Poul har forskellige navne i kirkebogen for Hals:
1806 - eget bryllup - Poul Goresen
1807 - Abels Catharinas dåb - Poul Goresen
1809 - Nicolines dåb - Poul Goriussen
1811 - Karens dåb - Poul Goresen
1813 - Niels Peters dåb - Poul Gaaresen

1834 - FT, Als Sogn - Poul Gaarnsen

Herudover har jeg nogle mindre sikre navne i Hals kirkebog:
1797 - 3 gange fadder - Poul Gregoriussen, skomagersvens af Hals
1801 - FT - Poul Gregoriussen, skomagersvend
1803 - Fadder - Poul Gregersen af Hals
1806 - Poul Gregorius
m.fl.

Jeg forsøger nu at finde "the missing link" til Niels Pedersen Gaarn.

Held og lykke med jagten på Carl Landberg.

Hilsen - og god Påske.

Stig


Helle Johanne Landberg

Hej Stig

Tak for svar. Jeg fik måske trukket tæppet helt væk under dig ;)

Det med Abel (senere kaldet Obel) var (måske) en hjælp. De to piger (Katrine/Catharine og Nicoline) blev konfirmeret samtidig i 1822, så jeg gik fejlagtigt ud fra, at de var tvillinger. Jeg havde ikke tjekket kirkebogen for fødsler og vidste heller ikke at Katrine også hed Abel.

Jeg har fundet en Povel døbt 29. april 1759 i Roerslev ved Odense. Far: Niels Poulsen og mor: Abellone Clausdatter https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22716395#476885,85369632 (nederst til venstre)

Måske et langskud, men umiddelbart mit bedste bud, da hans fødeår stemmer, og forældrenes navne stemmer med børnenes. Der er ikke mange med navnet Abellone/Abel/Obel på det tidspunkt.

Men hvordan Povel fra Roerslev så lige er endt i Hals nord for Limfjorden må jo stå hen i det uvisse. Måske som plejebarn hos Gaarnsen, eller håndværker på valsen, der møder den store kærlighed i Hals. Jeg kan ikke genfinde en Poul Nielsen i Roerslev i FT 1787. Der er en i Hillerslev på Fyn, men så kan det lige så godt være en af de andre Poul Nielsener i landet.

Så nu er er lidt at arbejde videre med :) Jeg ville dog helt klart gå efter nogle skifter, når arkiverne åbner igen. Men det har du måske prøvet?

Rigtig god Påske til dig også.

Mvh
Helle





Helle Andreasen

Hej til alle jer der har prøvet at hjælpe mig,jeg er stadigvæk ikke så øvede som jer , men til Stig har jeg også været omkring
Gregoriussen og etc.  Men jeg fandt Poul Gaarsens giftermål med Johanne Cathrine Holst  d.28/11-1806 i Hals og han død i 1839 10/4
og skomager
opslag 132 og der står han er 73 år
og hvis det er den rigtige må han være født i 1766
Men hvis denne er rigtig
Aalborg, Hindsted, Als, Als Bye, , 38, FT-1834, C4028
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Poul Gaarnsen     75     Gift          Skomager      
Johanne Marie Holst     51     Gift          hans Kone, Gjordemoder      
Karen Jacobi Poulsdatter     23     Ugift          deres Barn
Skal han være død som 78-79 år og være
Jeg takker jer alle fordi I har prøvet at hjælpe mig
TIl Stig vil jeg fortælle at det er fordi min svoger bliver 80 år i slutningen af denne måned og jeg derfor har prøvet
at lave et slægttræ til ham som gave
med venlig hilsen
Helle Andreasen
    

Helle Johanne Landberg

Hej Helle

Velbekomme. God idé med et slægtstræ som gave. Der må nok foreløbig stå et par spørgsmålstegn ved Poul Gaarnsens forældre. Sådan er det vist desværre i de flestes slægtstræer. Det gør det jo heller ikke nemmere, at der kan være tvivl om hans fødselsår. I mine søgninger er jeg gået ud fra, at han var fra ca. 1759, men hvis han er fra 1766, så passer det bedre med, at han kan være Niels Pedersen Gaarnsens søn. Jeg kan så ikke lige finde et link til en mor med navnet Abel(lone) omkring 1766.

Mvh
Helle