Enig med indtaster?

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 14 Jul 2011 - 13:55

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

Ved opslag på ddd.dda.dk har indtaster tastet således:

Holbæk, Merløse, Butterup, Buttrup Sogn, Løvenborg, 6, FT-1787, B7774
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Cathrine Ertens 48 Gift Hustrue

Ved folketællingen på AO opslag 3 familie nr 48 ligner det ikke der er et 's' i enden. Hvordan læser I navnet?

Thomas Kryhlmand

Indtasterne på Dansk Demografisk Database er folk, der bruger deres fritid på at anvende deres evner som tydere af ældre (oftest gotisk) håndskrift til gavn for blandt andre os slægtsforskere.

Oftest er der - som her - læst korrektur den gennemførte tydning.

Hvis jeg var dig, Jamie, ville jeg hurtigst muligt glemme dit forehavende  - at sætte spørgsmålstegn ved kvaliteten af tydningen.

To eksperter har talt. Deres tydning står ikke til diskussion.

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Carsten Lasak Pedersen

Spændene Thomas

ifølge min opfattelse, er der gode og mindre gode indtasterer, og når der beviseligt er fejl i indtastningerne,,,, så har de "såkaldte" eksperter jo nok lavet en fejl. så selvfølgelig skal man
da have mulighed for at sætte spørgsmålstegn. ( også uden at blive "sablet" ned - Thomas )

Det ville forøvrigt være rart, om der var nogle der ville tage det seriøst når nu, der findes fejl i indtastningerne, og få rettet fejlene, men jeg kender mange som er rendt hovedet imod en mur,
når de gør opmærksom på fejl.. man kan jo så spekulerer over hvorfor!!

Jeg syntes det er prisværdigt at der er frivillige, som bruger deres fritid og evner til gavn for alle
os andre. ligesom jeg syntes ídeen med dette Forum er alletiders.
men vi "kun" mennesker og selvfølgelig laver vi fejl.

og til Jamie, bliv endelig ved med at stille dine spørgsmål, jeg og mange andre vil med glæde hjælpe med at besvare dem

Med Venlig Hilsen
Carsten Lasak Pedersen


Niels Bjøreng

Jeg deler Jamies tvivl. Jeg tror ikke, der står Ertens.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Niels Bjøreng

Hvad med Erten (altså uden s) ?

Venlig hilsen
Niels

Carsten Lasak Pedersen

Hej Jamie

Jeg er også i tvivl om, hvad der står, men umiddelbart, vil jeg også sige Ertens og Hintz hvis jeg sad med afskrivningen, jeg har prøvet at søge skifterne igennem for sjælland, ( Aurelia ) jeg har ikke fundet noget på "erten" eller "ertens" og en søgning efter Hirts gav ingenting, men der kom en del frem på,
Hintz. ( men kun en tømmermand Hans Hints i Holbæk ), og jeg har ikke fundet dem i FT 1801

Er det deres forældre du søger, så kan vi måske hjælpe dig, hvis du gav os lidt flere oplysninger,

Med Venlig Hilsen
Carsten Lasak Pedersen


Carsten Lasak Pedersen

Hej Jamie

Jeg fandt en begravelse
Holbæk, Merløse, Butterup 1785-1814 AO Opslag 25 nr 3 fra toppen i venstre side.
Den 19 November [ 1787 ] Begravts ...?? Hins fra
Løvenborg gammel Circiter 50 Aar.

Håber nogen i forummet kan hjælpe med at få tydet, og hvad betyder Circiter?
Her staves navnet " Hins"

Med Venlig Hilsen
Carsten

Niels Bjøreng

Nu ved jeg ikke, om Jamie er specielt interesseret i familien.

Den afdøde er Fiskmester. Og der står begravet lige foran.

Circiter betyder ca.

Venlig hilsen
Niels

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg tror, det er den samme, som i FT 1801 er indtastet sådan:



Alle oplysninger vedr. den valgte person


Kilde:  FT-1801 Kildehenvisning: 22 
Navn:  Johanne Cathrine Staal Køn:  K
Alder:  57
Stilling i husstanden:  Huusmoder Civilstand:  Enke
Erhverv:  Pensionist, har jordløs huus
Sogn:  Butterup Herred:  Merløse
Amt:  Holbæk Stednavn:  Butterup Bye
Husstands-/familienr:  11 Nr. ægteskab:  1
Indtastningsnr:  B7753 Løbenr.:  70
Kommentarer:  Johanne født v. Erten

(Her er jeg enig med indtasteren, som for øvrigt er den samme for begge FT.:))

mvh

Jørgen

mvh
Jørgen

Elin Madsen

#9
Hej

I FT1801 står således på DDD:

Navn: Cathrine Ester Hirtz    Køn: K   Alder: 63   Civilstand: Enke
Erhverv: Pensionist, har jordløs huus  
Kilde: FT-1801  Amt: Holbæk   Herred: Merløse   Sogn: Butterup
Husstands-/familienr: 2   Indtastningsnr: B7753   Løbenr.: 266
Kommentarer: fød Larsenko eller Larsenwohl?

I Butterup 1785-1814, opslag 30 begraves Madam Hintes af Kobbelhusene, omtrent 86 Aar gl.
Alderen passer ikke, men mon ikke, det er den samme. Det giver desværre ikke noget svar på fornavnene.

Med hensyn til indberetning af tydningsfejl til DDD, så har jeg altid fået en venlig tilbagemelding, når jeg har meldt fejl - og der har været tilfælde, hvor jeg har meldt et par stykker på én dag.

venlig hilsen
Elin

tilføjet glemt "ud"

og senere (efter nærlæsning) slettet flg.: Det ser ud til, at man i FT1787 kun har skrevet efternavnet for "husets herre". De efterfølgende, dvs hustru og børn, er kun nævnt ved fornavn.

Ole Westermann

Jeg er principielt enig med Thomas og Jørgen om indtastningerne på folketællingerne.
Og man skal erindre sig, at skribenterne af ft'erne har skrevet navnet efter 'gehør', og derfor kan der ofte være stor forskel på, hvorledes lidt mere specielle navne kan være indført i både kirkebøger og folketællinger. Og så er læsbarheden jo ikke sjældent langt fra tydelig !

Efternavnet Ertens skrives jo forskelligt, et sted Erden, et andet sted v(on) Erden.
På opslag 30 (1785-1814) begraves 23.nov.1811 Jomfru v.Erden død 21.nov. 74 år gl.

På opslag 265 (1812-62) døde 27.aug.1827 Johanne Catrine Staal, født von Erden, enke efter skolelærer Hr.Staal i Tudse, oph. sig i Butterup Hospital, var fattiglem, 87 år gl. (så hun er nok ikke den Cathrine Erten(s), som var gift med fiskemester Hins/Hinz/Hintz; men måske har hun været søster eller lignende til hende).

mvh Ole

Carsten Lasak Pedersen

#11
Hej

Jeg mener det kan være den samme person, alderen passer og her er hele  Husstanden FT 1801
FT 1787 er Cathrine oplyst til at være 48. + 40 = 88 ( tæt på )


Holbæk, Merløse, Butterup, Butterup Bye, , 11, FT-1801, B7753
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johanne Cathrine Staal 57  Enke Huusmoder Pensionist, har jordløs huus  
Sophia Amalia v. Erten 63  Ugift Hendes Søster

Med Venlig Hilsen
Carsten Lasak Pedersen




Carsten Lasak Pedersen

Hej

Cathrine er jo "kommet" til at hedde Staal, i FT 1801 og er Enke efter Skolelærer Staal.

Fiskemester Hins dør i 1787.
---
Her oplysningerne om Skolelærer Staal i Tuse

Holbæk, Tuse, Tuse, Tuse By, , 52, FT-1787, B7271
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jonas Staal   52    Gift   Husbonde   Skoleholder i Tuse sogn   
Maren Hansen   44    Gift   Hustru      
Maren Mortensdatter   27    Ugift   Tjenestepige      


Holbæk, Tuse, Tuse 1785 – 1827  AO opslag 40 nr, 4 og 5 fra Toppen
Dom: 13 p. Trin [ 1788 ] Begravet Skole...? [ skolemesteren] Sr. Staahls
Pige- Barn, som døde straks efter fødslen

Dom: 14 p. Trin: [ 1788 ] Begravet Skole...?? [ skolemesteren ]
Sr. Stahls Kone gl. 47 Aar , med Ceremonie
--
Det er muligt at Jonas Staal er blevet gift med Cathrine imellem 1788 og 1801 og død inden 1801,
Jeg har ikke fundet vielse eller død vedr. Jonas Staahl i Tuse eller Butterup.

Med Venlig Hilsen
Carsten Lasak Pedersen


Ole Westermann

Jeg støtter Elin's udlægning og mener at fiskemester Hintz' kone hedder
Cathrine Ester (Hintz), født Larsenwohl?
Og hun har således næppe noget med von Erden'erne at gøre.
Og hun er ved sin død 23.okt.1813 ikke 'omkring 86', men nærmere 76 år gl (1787: 48 år,1801: 63 år).
mvh Ole

Jamie Jeanett Jaconelli

Nu stillede jeg ikke dette spørgsmål for at kritisere frivillige/dygtige indtastere, men for at komme videre i min søgen efter slægten Hintze. Beklager meget, det kan opfattes som en kritik. Har stor respekt for dette store indtastningsarbejde.

Hans Hintze (er den rigtige måde navnet staves på) er gift med Cathrine. I protekollen for Løvenborg hedder hun Ane Cathrine:

Lovenborg, Baroni gods skpr; Bk 4 1799-1822; film 41309
Tekst: Ane Cathrine salig Hintz ved Lovenborg 21 Oct 1813 pg 751
HUSB: .... Hintz fiskmester ‎(dod)‎
1 HEIR: .... of age
signed by: Hans C Hintz & Jens Hintz

Ja jeg søger infomationer omkring disse 2 personer. Men da jeg var i tvivl om navnet og var ret sikker på det ikke var Cathrine v. Erden, havde jeg brug for andres udsagn om hvad der stod efter Cathrine i FT1787.

Jeg havde ikke set navnet Larsenwohl, så den info var ny. Mange tak. Min konklusion er at hun hed Ane Cathrine Ester Larsenwohl gift Hintze. Og hun får 3 sønner i sit ægteskab med Hans Hintze, Jens Chr., Johan Chr. og Hans Chr.

Flere oplysninger kan ses her: http://www.jaconelli.dk/webtrees/individual.php?pid=I1007&ged=Sl%C3%A6gtsdatabase#personal_facts