Lassen familien i Århus fortsat

Startet af Anne de Fine Olivarius, 09 Mar 2021 - 10:19

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Jeg kan ikke rigtig slippe Lassen-ætten før jeg har afsøgt de muligheder jeg kan komme i tanker om.
Jeg tager stadig udgangspunkt i skiftet efter Michel Lassen i Århus 1711, Brejl, let at finde på nettet.

I dette skifte er der tale om hel-og halvsøskende til Mikkel Lassen. Den ene søskende-kategori hedder Lassen til efternavn, hvorfor man må forvente, at faderen hed Lars/Laurits/Las/Laurs til fornavn. Den anden kategori hedder Albertsen, altså med en Albert-far. Denne flok må så have haft fælles mor. Checker man på nettet finder man en Albert Ibsen på Rodegård, og her står netop disse søskende linet op. Deres mor hed Helle Michelsdatter Fogh, ca. 1610-ca. 1678. Om hende står der, at hun var gift 1. gang med en Jens Mortensen Hvass. Men der står intet om et ægteskab med en, hvis børn kunne hedde Lassen.
Hvordan mon det hænger sammen?
Jeg er sikker på/håber på, at en af jer derude kan knække denne nød!

Venlig hilsen
Anne


Hans Peter Christiansen

#1
Har du set dette her?

https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/LK6X-JCR

Der ser det ud til, at Michel Lassen er gift med en datter (Sidsel Jensdatter) af Jens Mortensen og Helle Michelsdatter.
Mvh HP


Anne de Fine Olivarius

Kære Hans Peter

Mange tak for dette!
Jeg kan ikke komme ind på Family Search nu (forkerte koder, ingen adgang, nye koder, ingen adgang), men af det du sender genkender jeg jo Las Jensen, født 1590, den formodede foged på Moesgård, og ham havde jeg anbragt som far til en helt anden Rasmus Lassen jeg har. Det må jeg lige kigge på. Der er jo to x Rasmus Lassen i skiftet, hvilket bidrager til forvirringen. De har selvfølgelig samme far, men den tredie Rasmus Lassen,  har tilsyneladende ikke noget at gøre med denne gren.
Men hvis han er far, savnes der stadig en mor til Albertsen afkommet. Det er jo kun Anne Sørensdatter  Leth der nævnes som mor til Albertsen børnene. Som nævnt var hun gift mere end en gang, men ikke med en Las. Og Albert Ibsen ser ikke ud til at have været gift mere end med hende.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Rettelse: En mor til både Lassen- og Albertsenbørnene (samme mor.)

Hans Peter Christiansen

Du får lige dette så.
Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Og dette.
Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Det sidste:

Mvh HP

Anne de Fine Olivarius

Mange tak igen, meget venligt af dig.
Der er lidt at kigge på, dejligt.
V.h. Anne

Anne de Fine Olivarius

Jeg tror der er lidt generel forvirring omkring denne slægt. Den Sidsel Jensdatter du beskriver er datter af en Jens Ibsen og en Helle Rasmusdatter (på de sider jeg checkede, men det er lidt forskelligt hvad man ser) og således nok ikke noget at gøre med Michel Lassen fra skiftet (som i øvrigt var barnløse).

Opslagene du sender kan jeg ikke rigtig gennemskue i relation til problematikken her, bortset fra det sidste med Las Jensen som far og alle de børn vi kender fra skiftet.

Men jeg synes stadig det er underligt, at Albert Ibsen nævnes som far til Albertsen børnene de steder jeg har checket, og moderen til disse børn hedder Helle Michelsdatter Fog. Hun har tilsyneladende ikke været gift med en Las.

Venlig hilsen
Anne

Hans Peter Christiansen

Husk på, at de viste slægtstræer ofte er lagt ind af "private" personer.

Du må have fixet dit log-in. Så kan du finde navnene på de personer, der har lagt træerne ind, og måske få kontakt med dem.

Held og lykke.
Mvh HP

Anne de Fine Olivarius

Ja, det må jeg. Men netop fordi der er så mange usammenhængende og inkonsekvente 'forslag' til aner længes man jo efter beviser. Hvis de ellers findes, det er jo længe siden.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Med god hjælp udefra har jeg nu fået endeligt bevis på , at Las Jensen, bonde i Tilst, var far til Lassen-arvingerne fra skiftet i 1711. Altså 'den rigtige' Las Jensen, ikke Las Lundrup Jensen. Beviset findes i Århus Byfoged Tingbøger 1636-1702. Hos Lengnick hedder hans kone Maren, og længere kommer man nok ikke i spørgsmålet om Albertsen-børnene. Der står i en beretning fra 11/4 1667:

............hvormed samme pantebrev transporteres til Jens Lassen, underskrevet af Las Jensen og hans to sønner Mikkel og Peder Lassen'. Jens Lassen,rådmand, nævnes også som søn.

Nu skal jeg så bare finde ud af, hvor den anden Rasmus Lassen, 1639-1687, gift med Johanne Nielsdatter, hører til. Det er ikke den anden Rasmus fra skiftet, for denne Rasmus har kun to børn.

Venlig hilsen
Anne