Transcript

Startet af Birgit Juul Larsen, 09 Mar 2021 - 09:17

Forrige emne - Næste emne

Birgit Juul Larsen

Hej
Jeg har i bogen "Gotisk skrift" fundet programmet Transcript http://www.jacobboerema.nl/en/Freeware.htm. Jeg har installeret det - ingen prolemer. Så har jeg åbnet en billedfil, den kommer som den skal på øverste del af programmet. Men der kommer ingen transkription i den nederste del. Er der nogen der ved, hvordan det fungerer - eller om det bare er mig der ikke trykker på de rigtige knapper !!
Mange hilsner
Birgit Larsen

Anne Marie Holck

Citat fra: Birgit Juul Larsen Dato 09 Mar 2021 - 09:17
Hej
Jeg har i bogen "Gotisk skrift" fundet programmet Transcript http://www.jacobboerema.nl/en/Freeware.htm. Jeg har installeret det - ingen prolemer. Så har jeg åbnet en billedfil, den kommer som den skal på øverste del af programmet. Men der kommer ingen transkription i den nederste del. Er der nogen der ved, hvordan det fungerer - eller om det bare er mig der ikke trykker på de rigtige knapper !!
Mange hilsner
Birgit Larsen

Det er fordi, at det blot er beregnet til, at du selv skriver, altså så du slipper for at bladre mellem to forskellige billeder. I Transcript har du det du vil transkribere øverst og kan indtaste din 'oversættelse' nederst. Derefter kan du kopiere din oversættelse ind, der hvor den hører hjemme. Så det er altså ikke en automatisk transkribering.

John Nielsen

Hej Birgit

Hvis det er OCR af gotisk du ønsker så kan "gimageReader" gøre det.
Den anvender Tesseract fra Google og er freeware og den laver tekst eller pdf.
Du skal bruge "dan-frak.traineddata" til fraktur/gotisk.
Fejlraten er lidt højere ved gotisk, men absolut anvendeligt.

Hilsen John Nielsen

Birgit Juul Larsen

Hej begge to
Tak for jeres input - øv jeg troede systemet kunne oversætte, det var måske også nok lidt naivt :-\
Jeg vil prøve det du skriver John.
Mange hilsner
Birgit

John Nielsen

Hej Birgit

Nu skriver du oversætte.
Det betyder strengt taget at ændre fra et sprog til et andet.
OCR læser pixler i et foto af en tekst og laver en tekstfil.

Så, hvis det er det sidste du mener så har jeg filerne til Windows i 64 bit udgaven.
Send en mail hvis du ønsker dem.

Hilsen John Nielsen

Birgit Juul Larsen

Hej John
Tak for dit tilbud. Men jeg er kommet i gang med at transkribere. Det er faktisk rigtigt, at det er nemmere at have både den gotiske tekst og det man transkriberer på samme side, så man ikke skal bladre. Indtil videre går det meget godt.
God dag og mange hilsner
Birgit