Ikke et direkte DNA spørgsmål men om arvelighed.

Startet af Aase Madsen, 31 Mar 2021 - 16:38

Forrige emne - Næste emne

Aase Madsen

Jeg er gået i gang med mine 2 yngste børnebørns slægt. Deres farmor er tvilling, og jeg har selv i min slægt tvillinger, men jeg har ALDRIG set så mange tvillinger langt tilbage i tiden, som der er i mine børnebørns slægt.
Nu er mit spørgsmål, er der nogen der ved om det er ARVELIGT?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Inger Buchard

Netdoktor.dk siger
Med hensyn til tvillinger er enæggede (monozygote) tvillinger ikke arveligt, mens tveæggede er. [....] Det, der er arveligt, er tendensen til, at to æg løsnes samtidig og derved kan blive befrugtet samtidigt.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Aase Madsen

Tak for dit svar Inger.
Ud fra kirkebøgerne kan jeg ikke altid se om der er enæggede eller tveæggede tvillinger.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Inger Buchard

Jeg forstår svaret fra Netdoktor sådan, at er der mange tvillingefødsler i en familie vil de statistisk set være tveæggede.
Samtidig vil nogle ligesom i 'normal'befolkningen være enæggede, og det skyldes ikke arvelighed.
Men er det vigtigt?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Inge Nissen

Citat fra: Aase Madsen Dato 01 Apr 2021 - 11:21
Tak for dit svar Inger.
Ud fra kirkebøgerne kan jeg ikke altid se om der er enæggede eller tveæggede tvillinger.

Men du kan vel se om de er samme køn?

Aase Madsen

Ja, men selv om det er samme køn, kan de jo godt være tveæggede.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Inge Nissen

Ja, men det begrænser det måske lidt - jeg er også stødt på familier med flere tvillingefødsler, men mange kvinder fik jo mange børn i tidligere tider

Lars Erik Bryld

Citat fra: Inge Nissen Dato 01 Apr 2021 - 14:25
Ja, men det begrænser det måske lidt - jeg er også stødt på familier med flere tvillingefødsler, men mange kvinder fik jo mange børn i tidligere tider

Mjaeh, men nu er tvillingfødsler altså hyppigere hos ældre mødre  cool)