Søren Henrik Wedel - Døstrup 1735

Startet af Hans Brix Hansen, 13 Jul 2011 - 17:38

Forrige emne - Næste emne

Hans Brix Hansen

Hej igen!

Min 5x-tipoldefar Søren Henrich Wedel/Søren Wedel, er født i 1735, men jeg vil gerne vide hvornår i 1735 at han er født, og jeg har nu fundet ud af at han er født i Døstrup eller Aaspe, da hans far havde gårde der. Åspe ligger i Brede og der er ikke kirkebøger så langt tilbage der. Men i Døstrup tror jeg nu at han er født, for i KB 1685-1765, opslag 158 læser jeg: Søren Wedel. Og det passer godt, for det er i 1735 men jeg stinker til at læse gotisk, så jeg kan ikke læse resten!!!

Al hjælp verdsættes

hans

Thomas Kryhlmand

#1
Du kan finde Søren Wedel og Søren Wedels Kiæreste (ægtefælle) flere gange i Døstrups kirkebog i 1735.

Men for mig at se kun i rollen som fadder. Mon der ikke er tale om faderen til 'din' Søren Wedel.

Af andre noteringer kan jeg se, at præsten i Døstrup sogn på det tidspunkt hedder Søren Wedel. Men altså ikke, at han får en en søn døbt Søren i 1735. Blandt de konfirmerede i sognet i halvtredserne optræder en søn, Lago, i 1752 - opslag 379. Og Nissenius i 1747 - opslag 375.

Men ingen Søren - for mig at se.

VH Thomas

- da det jo ikke er en præstesøn, men en landmandssøn, du leder efter, er Brede sogn nok stedet. Men desværre går dåbshandlingerne dér ikke helt tibage til 1735, som du korrekt skriver. Og konfirmationerne noteres først fra 1761.
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Hans Brix Hansen

Ja, Nissenius Wedel var hans halvbror. (Mor: Sidsel Saaby, Sørens hed Dorothea Augusta Danielsdatter Holländer)

Hans

Hans Brix Hansen

Men faren var herrefoged i sognet så han var præste -og landmandssøn.

Hans

Ralph Rasmussen

Navne og steder ved dåben for Lago (Laue) er måske af interesse for sagen.  Hans dåb i 1736 er KB Døstrup 1685-1765, opslag 202-203.

Skal der vel ikke være to fætter med navnet Nissenius?

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø