Swender eftersøges i Sverrig

Startet af Emmy Bjørnshauge-Holdt, 13 Jul 2011 - 12:58

Forrige emne - Næste emne

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Mon der er en af alle de fantasktiske hjælpere herinde, der kan give mig en hjælpende hånd med opslag i Sverrig, da det ikke er min stive side.

Jeg har et opslag under aneefterlysning. Hvor bliver Elisabeth Swender af.
Mit spørgsmål her er om disse kunne være Elisabeths forældre.


Johan Svender
Christina Melander
gift 22 april 1767 Landskrona Malmøhus, Sverrig.

De  får en søn  Johan Adam Sender
* 13 februar 1778 Sankt Petri København
ses i opslag. 283 Kb Sankt Petri 1767 -1778 , hvor det også nævnes at Johan Svender er Tobaksplantør.
Kbh. København (Staden) Nørre Kvarter. Studistræde 92,  19, FT. 1787  (0684)
Navn,Alder.
Kirstine Svender.53. enke, Husmor, får almisse.
Johan Adam 9 ugift. Hendes ægte søn.

Kilde er en anden, som ses under Aneefterlysning.

Elisabeth Marie Swender * ca. 1767 Sverrig.
død 14 november 1849, Christianssæde, Skørringe, Maribo.

Venlig hilsen Emmy Bjørnshauge Holdt 6580.

Inge-Lise Trampedach

Her er billeder af vielsen og Maria Elisabeth's dåb.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

Hej!

Helt klart så är Maria Elisabeths föräldrar de som du säger. 1787 är Christina änka och sonen är hennes ägta son. Undrar om inte fadern dött strax innan sonen föddes, dvs inom 10 månader från födelsen så att han kan anses vara fadern.

Du har ju uppgift var och när Maria Elisabeth dog. Ger inte kyrkoboken uppgift om hon var gift eller änka? FT 1845 i Skörringe ger den ingen information om hon var där då?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Navn: Marie Svender   Køn: K   Alder: 66   Civilstand: Gift
Erhverv: Pensionist   
Kilde: FT-1834  Amt: Maribo   Herred: Fuglse   Sogn: Skørringe   Stednavn: Vester Schjørringe
Matr.nr/adresse: Christianssædes Hovedgaard   Husstands-/familienr: 40   Indtastningsnr: B1230   Løbenr.: 233
Kommentarer: Gift med nr. 232 Morten Hansen

           


--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Marie Svender   Alder: 73   Civilstand: Enke(mand)
Erhverv: Pensionistinde   
Kilde: FT-1840  Amt: Maribo   Herred: Fuglse   Sogn: Skørringe   Stednavn: Wester Schjørringe, Christianssædes Hovedgaard
Husstands-/familienr: 1   Indtastningsnr: B4148   Løbenr.: 51


           
Eva M
Eva M

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Tusind tak til Ingel-lise Trampedak for jeres hurtige svar. Det ser ud til det stemmer med forældrene.
Jeg har fået nogle flere.
København (Staden)Klædebo Kvarter Store Fiolstræde 221 baghuset 2 sal 1037 FT 1845
Anne Marie Schwenck 53 enke .Nyder understøttelse af fattigvæsenet ,København
Frederik Schwender 24 ugift barn Tømmersvend Kjøbenhavn
Wilhelmine Marie Schwender 22 ugift barn Kjøbenhavn
Valdemar Schwender 12 ugift barn Kjøbenhavn
Det bliver jo også spændende om man kan søge længere tilbage i familien i Sverrig.
Jeg ved ikke hvad jeg har rørt, for det er blevet så småt jeg næsten ikke kan læse hvad jeg skriver.
Må have trykket på noget. Det er en ny PC.
Mange hilsener Emmy Bjørnshauge Holdt

Kathe Rasmussen


Kære Emmy:

Prøv at holde CTRL knappen nede og tryk saa samtidig paa  "+" indtil Du faar teksten tilbage i den størrelse, som Du syntes passer til Dig. -

Følger med interesse Schvender sagaen.

Hilsen,
Kathe

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Tusind tak for hjælpen Kathe. Det virkede med det samme.
Ja det er helt spændende med Swender. Den anden side med Morten Hansen og Ludvig Hansen kender du jo.
Mange hilsener Emmy

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Svar Eva Morfiadakis
Morten Hansen * ca 1763 Sankt Anna Kvarter København.
død 2 juni 1837 Christianssæde, Skørring Maribo
Begravet 8 juli 1837 Skørring
Tjener v/ grev Reventlov senere skovfoged. Christianssæde

Venlig hilsen
Emmy Bjørnshauge Holdt

Eva Morfiadakis

#8
Hej!

Har tittat efter vilka kyrkoböcker som finns för Landskrona stadsförsamling i den svenska motsvarigheten till Daisy. Jag har själv inte abonnemang på kyrkoböckerna.

Tyvärr tror jag inte du kommer längre tillbaka i tiden med familjen Svender i Landskrona. De så kallade husförhörslängderna börjar inte förrän 1778 och utflyttningslängderna först 1810.

Husförhörslängden ger uppgift om när och var föräldrarna var födda. Fanns de kvar i Landskrona 1778 får man gå genom hela boken, kanske 500-600 sidor. Dopböckerna börjar 1686. Är hennes föräldrar födda i Landskrona kan man säkert hitta deras födelse, men det finns en viss osäkerhetsfaktor betr. fadern. Det är inte säkert att hans far hette Swender. Fadern kan ha tagit det efternamnet som vuxen.

Det är ett stort arbete att leta. Föreslår att du själv skaffar ett abonnemang på genline.se eller arkivdigital.se. Det finns olika abonnemang. Jag ser att Inge-Lise har arkivdigital. Jag tror att deras bilder är bättre eftersom de är i färg. Genlines bilder är svart-vita.

Eva M
Eva M

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Ja det er lidt trist, når kirkebøger og lignende ikke findes så langt tilbage. Jeg har også nogle problemer i det sønderjydske. Der skulle kirkebøgerne være brændt.
Jeg er meget glad for de oplysninger jeg får her. Også det Inge-Lise sendte, det har jeg fået læst. selvom jeg skal læse det svenske nogle gange. Men bare man finder ud af det, så er det jo ok.
Venlig hilsen
Emmy Bjørnshauge Holdt

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Skulle nogen herinde, finde noget nyt om Swender i Sverrig, og sende til mig , ville jeg blive meget glad.
Inge-Lise  Hvad er arkiv digital, og hvor findes det evt?? Koster det noget.??
Venlig hilsen Emmy Bjørnshauge Holdt

Eva Morfiadakis

Hej!

Du finner siterna på

www.arkivdigital.se

www.genline.se

Det kostar att se de svenska kyrkoböckerna.

Eva M
Eva M

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Hej Eva. Mange tak for dine oplysninger. Nu må jeg se hvad jeg kan få ud af det..
God veek-end.
Venlig hilsen Emmy