Udvandring Frederikshavn efterladt datter

Startet af Inger G. Rasmussen, 13 Jul 2011 - 12:36

Forrige emne - Næste emne

Inger G. Rasmussen

Hej.
Anne Cathrine Magdalene blev født april 1881 i Flade sogn, Hjørring amt, som datter af ugift Dorthea Marie Villadsen, ingen udlagt barnefader. Dåben er ligeledes opført 10. juli i Frederikshavn, her også uden udlagt barnefader.
Moderen gifter sig 1885 med tømrer Hans Fr. Hermann Østerby, parret får 3 børn og udvandrer i slutningen af 1888 med de 3 børn. Den uægte datter er plejebarn i FT 1890 i Frederikshavn (kaldes her ganske vist Andersen) og bliver konfirmeret 1895 som Anna Kathrine Magdalene Villadsen, datter af afdøde Dorthea Marie Villadsen i Pleje hos Enke Christiane Christensen i Frederikshavn. Moderen er aldeles ikke død, idet hun får endnu 7 børn i New York. Parrets indrejse i New York fra Glasgow 21.12.1888 findes.
Mine spørgsmål er:
Findes der papirer om plejeforholdet ? Fra hvem modtog plejemoderen betaling?
Parret er ikke udrejst via København, men hvordan var det lettest at komme til Glasgow fra Frederikshavn - via Norge?
Jeg har henvendt mig til Lokalarkivet i Frederikshavn, men har ikke hørt fra det.
Med venlig hilsen
Inger Rasmussen

Egon Hansen

Utroligt! Bangsboarkivet plejer at være meget hjælpsomme, me4n måske er det ferietid.
Mvh Egon

Verner Bentsen

Hej

En mulighed er fra Danmark til Hull i England og så videre med tog; se link: http://goo.gl/Rqy6k
Jeg ved ikke om man kan finde rejsen fra Danmark til Hull.

Mvh Verner

Inger G. Rasmussen

Hej Verner.
Det er et meget interessant link, som jeg ikke kendte. Tak for det.
Hilsen
Inger

Karin Jakobsen

Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

Inger G. Rasmussen

Hej Karin.
Tak for oplysningerne. I Fattigprotokollerne må der være noget at finde. Det er nok pga. ferie, at jeg endnu ikke har hørt fra lokalarkivet i Frederikshavn, for det kan jo være, at de kan kigge for mig. Jeg bor nemlig særdeles langt fra Frederikshavn.
Med venlig hilsen
Inger

Egon Hansen

Ja de er også flinke på Frederikshavn lokalartkiv, som hedder "Bangsboarkivet", med det er altså Stansarkivet på Frederikshavn Rådhus som har samlet alle kommunale arkiver fra alle de kommuner som nu udgør den store Frederikshavn kommune.
Mvh Egon

Karin Jakobsen

#7
De er også meget hjælpsomme på Frederikshavn Stadsarkiv :)

Der kan læses om arkivet her:

http://www.frederikshavn.dk/da/menu/Borger/kultur_og_fritid/Stadsarkiv/Artikler+og+publikationer/
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark