Sjældent slægtsnavn. Stammer fra Gorritz Jørgensen ca.1799

Startet af Stinne G. Pedersen, 12 Jul 2011 - 20:46

Forrige emne - Næste emne

Stinne G. Pedersen

 ;D Fik sendt det forrige svar inden jeg læste det sidste svar fra dig :-)

Nu er vi ved at være langt tilbage :-)

Så med hensyn til navnets oprindelse nu er du tilbage til GORRIDS SØRENSEN i Fyllested i midten af 1700-tallet !
KB... er det kirkebog ?? ???


Alice Oppenheim

#32
Mht til humleavlen, så havde mange af de folk, der boede oppe på de kanter en "humle-hauge", altså en humlehave, hvori de dyrkede humle. Man bandt humlen op efterhånden som den voksede ... Humle bruges til øl.

Se http://dflonline.museum.odense.dk/fjellerup/vis_billeder1.asp?pic=4

Stinne G. Pedersen

Sejt  ;D  endnu engang tak for alt din hjælp :-)

Jeg er så glad for alle de nye informationer  ;D

Mange hilsner fra Stinne

Stinne G. Pedersen

Så har jeg ellers fundet spaden frem og gravet alle de steder jeg kunne komme i tanke om  ;D
Jeg er helt med på at jeg nu er to led længere tilbage dvs hos Gorrids Sørensen, Fyllested Bye omkring år 1720 +- selvfølgelig.
Men er stødt på følgende:

Kilde: KB 1771-1791 KRONOL Hminb. 1771-1791
Begravelse: Gorrids Olsen
Alder: 74 år
Begravelsesdato: 2 s h3k 1786
Viborg, Lysgaard, vinderslev... Begravelse

Det må betyde han er født omkring 1712 kan han være en slægtning ???

Ydermere fandt jeg samme sted følgende:

Kilde: KB 1771-1791 KRONOL Hminb. 1771-1791
Begravelse: Inger Gorresdatter
Alder: 72 år
Begravelsesdato: 23 okt 1781
Viborg, Lysgaard, vinderslev... Begravelse

Hun må jo så være fra ca 1709...Hører hun også til på en eller anden måde...

Uhh jeg ville ønske jeg var lidt skarpere til alt det her slægtshalløj.... Men jeg må nok sande at jeg ikke er den hurtigste knallert på havnen til det  8)

Håber nogen kan være behjælpelige  ???
stinne


Alice Oppenheim

#35
Hejsa,

Altså det med at skyde på alt, der hedder noget med "Gorres" eller "Gorrids", er selvfølgelig en metode — men hvad dælen ville du have gjort, hvis dit slægtsnavn var Pedersen eller Hansen? Nej vel? Drop det og koncentrer dig om de direkte aner. Gå fra "det sikre" mod "det u-sikre" — ikke den anden vej!

Lige nu er du sikker på:

1: METTE MARIE GORRITZEN (født Bredstrup 1826) datter af:

2: GORRITZ JØRGENSEN (Brenderup 1799)
3: GRETHE LAURITZDATTER (Engum 1802)

Børn af:

4:JØRGEN JØRGENSEN (Harndrup 1768)
5: METTE MARIE LARSDATTER (ca 1774)

6: LAURITZ JEPPESEN
7: ?

Børn af:

8: JØRGEN HANSEN (Harndrup?)
9: SOPHIA GORRITZDATTER (Brenderup 1741)

10: LARS JØRGENSEN (ca 1730)
11: KAREN CHRISTOPHERSDATTER (ca 1730)

12 + 13 ?
14 + 15 ?

Børn af:

16 + 17 ?

18: GORRITZ SØRENSEN
19: ?

osv ...

Jeg arbejder lige på listen og retter efterhånden ...



 

Alice Oppenheim

Aldersmæssigt vil denne GORRIS passe ind. Han er tilmed født på Fyn. Mon man kunne sætte kød på ham — og enten bekræfte, at han er Far til SOPHIA og ANNE i Brenderup — eller afkræfte ham som ane og udelukke ham?

Name: Gorris Sorensen 
Gender: Male 
Baptism/Christening Date: 19 Mar 1702 
Baptism/Christening Place: , TANDERUP, ODENSE, DENMARK 
Father's Name: Soren Kylling 

Alice Oppenheim

Her er lige et par info fra Brenderup KB 1705-1801:

(opslag 203) 1787: 29.nov begraven SkoleEnke? SOPHIA GORRITZDATTER af Fyllested, 47 år
og hendes forældre:
(opslag 196) 1773: 3.maj begraven GORRETZ SØRENSENs Enke af Fyllested, 72 år
(opslag 194) 1771: 13 juny begraven GORRITZ SØRENSEN af Fyllested, 70 år

(Aldersmæssigt passer GORRITZ fra Tanderup stadig :) )

Stinne G. Pedersen

Hvor er det super og jeg begriber ikke hvor du finder alle disse skønne info :o
Glæder mig bare over at du hjælper  ;D
Søren Kylling.... lyder spændende ?? ???

Alice Oppenheim

Synes ellers nok jeg skriver tydeligt, hvor jeg finder tingene? Både Kirkebog og opslagsnumre. Har du ikke været inde på AO = ArkivalierOnline = http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx ?

Regelsen

Hej

Alice - Joachim Ivarsen Pritzbue, begr. 21.12.1782, 80 år, ingen livsarvinger, søn af præst
i Odense (Hans), Iver Lagesen; ~ 1.g. i Fjeldsted - 19.12.1731 med Maren Pedersdatter,
begr. 08.05.1775, ~ 2.g. 24.02.1776 med Sophie Gorritzdatter, begr. 29.11.1787 - 47 år, hun ~ 2.g. med Jørgen
Venlig hilsen
regelsen

Alice Oppenheim

Jeg har nogle stridigheder med ham GORRITZ SØRENSEN!

Lad os for sjov skyld sige, det er ham fra Tanderup. Så har han nogle søskende: JØRGEN, HANS, KAREN og PEDER. Og så kan man fx finde ham i 1768 ved skiftet* efter broderen Peder. Han er værge for dennes børn. I skiftet skal stå, han bor i "Nyfæste". Nyfæste ligger i Kerte sogn. Men det passer jo ikke med, at han får børn i Fyllested, og at han dør i Fyllested i 1771. Hmmmm!


— Kan der virkelig være to gange GORRITZ SØRENSEN — og lige gamle?

------------------- 
*Erholm skifteprotokol II s. 178: Anno 1768 d: 26de Nov: -- skifte efter Fæstebonden Peder Sørensen i Hierup

Alice Oppenheim

Tak, Regelsen!

JOACHIM IVARSEN PRITZBUE var "Skoleholder", så det passer jo fint, at SOPHIE kaldes "SkoleEnke" ved sin død. Oplysningerne stemmer også med FT-1787:

Kilde:  FT-1787 Kildehenvisning: side 67 
Navn:  Sophia Gorritzdatter
Alder:  47
Stilling i husstanden:  konens søster Civilstand:  enke
Erhverv:  inderste, spinder og binder
Sogn:  Brenderup Herred:  Vends
Amt:  Odense Stednavn:  Fyllested bye
Husstands-/familienr:  1 Nr. ægteskab:  2
Indtastningsnr:  A1712 Løbenr.:  772
Kommentarer:  skoleenke


Vi må formode, at hendes første mand, JØRGEN HANSEN, er død inden 1776. Jeg kan ikke finde ham..?

Stinne G. Pedersen

Hej Alice og Regelsen

Jeg har været inde og snuse til AO, men roder mere rundt end ved hvad jeg leder efter ::)
At der er stridigheder med Gorrits Sørensen, kommer ikke bag på mig ;D Vi er nogle rodehoveder i familien ;D
Jeg har også været indeomkring Sophia, men havde ikke lige fanget at hun havde været gift to gange...
Skoleholder ??? er det det samme som skolelærer?

Stinne G. Pedersen

Hej alle sammen igen  ;D

Nu er jeg igen faldet over nogle oplysninger som jeg ikke helt ved hvordan passer ind i min søgen efter "oprindelsen" af mit slægtsnavn ;)

Jeg er fladet over følgende oplysninger i en gammel tråd fra det gamle DIS




Anna Dorthe Gorrisen er født 2 nov 1770 i Gråsten

Forældre Peder Gregores Gorrissen og Marie Dorthea Jensdatter Og der er igen masser af side oplysninger her.

Nu kan vi jo vove et øje for der er en Peter Gorrisen Født 19 november 1724 i Sønderborg Det kunne være ham. I Så fald er hans forældre Friderich Gorrisen og Anna Maria Guenther

Friderich Gorrisen blev gift med Anna Maria Guenther 5 oktober 1705

Friderich Gorrisen var født ca 1678 i Sønderborg.



Kunne det være at Friderich Gorrisen er en forfader ?

Jeg er også stødt på dette :


Det tager jeg gerne imod, da jeg ikke kan finde forældrene til en Frederich Gorrisen, som er født i 1698 i Rinkenæs. Han har forbindelse til min farmors slægt og jeg leder efter forbindelsen mellem ham og den øvrige Gorrisen-slægt i Sønderjylland.

Under fødte i 1698 for kirkebogen for Rinkenæs fremgår følgende: Friedrich Gorriss Fandes (?) dom: 3 p. Trin. (10. juli).

Han er begravet 15. søndag efter trinitatis 1761 (30. august), 63 år og 6 måneder gammel.

Ved sønnens vielsen den 18. nov. 1766 (Peter Gregorri Gorrissen Erichsen (?) auf der Tr.... mit Marie Dorthe Jensens ibid. (Trolovelse 6. november). Her er Peter anført som søn af Sehl. Friedrich Gorrisen ... und Anna Peters v. Guderup.

Om moderen til Marie Dorthe står ?v. Schelle?. Brudgommen boede tilsyneladende også i Tr. i Rinkenæs sogn.

Jeg er klar over, at det er en vanskelig opgave, og hvis det ikke lykkes dig at finde pågældendes forældre, så har jeg stor forståelse for det.



Det er desværre en gammel tråd og ved ikke helt hvordan jeg kommer videre.... Der stod et sted at der blev opfordret til at starte en GORRISEN tråd, men om dette er gjort ved jeg ikke..... Jeg har ikke kunne finde noget herinde...
Men som der ganske rigtigt står angivet først i min tråd, så er jeg en håbløs nybegynder, men min nysgerrighed fejler ikke noget.

Håber endnu engang på hjælp fra de dygtige hardcore slægtsforskere som findes herinde ;D

Mange hilsner fra Stinne

Stinne G. Pedersen

Lige en tilføjelse ;D

Var inde og snage i Nygaards Sedler og fandt en Niels Gorisen 1682, Viborg, i en gård tilhørense Erik Rosenkran(x)ts

Kan han være en af " de første" ???