Hjælp til bestilling i Daisy

Startet af Mette Lund, 12 Jul 2011 - 21:45

Forrige emne - Næste emne

Mette Lund

Hej

Enken efter arbejdsmand Hans Jensen, Ane Kirstine Hase, bliver 11. nov. 1804 gift med arbejdsmand Niels Christensen Højer. I kirkebogen (1798-1813, Vor Frelser, Sokkelund, København, Opslag 38, vielse nr. 25) nævnes, at "Enkens Skiftebrev var d 21de Julij 1804".

Hans Jensen er i live i 1801, hvor han og Ane Kirstine bor i Christianshavns Kvarter og har to børn på 2 og 9 år. Det er ikke lykkedes mig at finde familien før 1801, hverken vielse eller børns fødsler, ligesom jeg heller ikke har fundet Hans Jensens død/begravelse, så jeg håber at skiftebrevet kunne give nogle hints om, hvor de kommer fra.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg bestiller dette skiftebrev i Daisy. Det er ikke lykkedes mig ved egen hjælp at finde noget, der ser rigtigt ud. Jeg håber nogen kan hjælpe.

Mvh.
Mette

Lis B. Jensen

Hej Mette

i en periode hedder skifterne i København Hvidebøger - håber dette kan hjælpe
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Mette Lund

Hej Lis

Tak for den oplysning. Så har jeg lidt mere at gå ud fra.

Mvh.
Mette

Sanne Bloch

Hej Mette

Når der findes et skifte, skal du ikke lede efter Hvidebøger, som kun omfatter døde, hvor der ikke blev foretaget skifte, f.eks. hvis boet kun lige kunne dække begravelsesomkostninger.

Her kan du finde en vejledning til, hvor og hvordan du finder skifter i Kbh. (jeg går ud fra, at Chr.havn sorterede under Kbh.?):

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skifteprotokoller_-_en_vejledning

Du skal en tur på landsarkivet i Kbh. Der findes navneregistre med henvisning til skifteprotokollerne og først da kan du bestille via Daisy.

Venlige hilsner Sanne Bloch

Sanne Bloch

Hej Mette

Opslaget i Frelser KB du henviser til, er forloverattesten af 25.10.1807.

Vielsen 11.11.1807 finder du i samme KB på opslag 185 nr. 35.


Hans Jensen bliver begravet på Assistens kirkegården:

AO KB 1789-1813 Vor Frelser, Sokkelund, København Opslag 35 Side 66 No. 96 = Vor Frelsers Kirkes Liigbog jfr. opslag 1:

Anno 1804

den 22de Julii: Afgl: Arbm: Hans Jensen, gl: 49 Aar, fra Friderichs
Hospital, forhen i Huse i Ov oven V: (Overgaden oven Vandet) 311, til Assist: Kgden--------- 1 Rd 2 Mark 0 Skilling
Liigvogn til 1 Rd------------- 0 Rd 1 Mark 8 Skilling.


Hans Jensens og Ane Kirstine Hasses vielse "1788 d: 22 Maj i Huuset" finder du her:

AO KB 1761-1797 Vor Frelser, Sokkelund, København Opslag 192 Side 190b midt på siden.


Du kan sikkert også finde forloverattesten – benyt dig af indholdsfortegnelsen på opslag 1.

Og mon ikke også børnene er født i Vor Frelser sogn...

Fortsat go' anejagt.

Venlige hilsner Sanne

Mette Lund

Hej Sanne

Tusind tusind tak for hjælpen. Jeg har ellers ledt efter Hans Jensens begravelse i Vor Frelser, og jeg forstår da ikke, hvordan jeg har kunnet overse ham, så tak for at du fandt ham. Og også tak for at finde hans og Ane Katrines vielse. Jeg har faktisk ledt efter børnene i Vor Frelser (fra starten af 1790 til 1801) uden at finde dem, men jeg må jo bare prøve igen.

Også tak for vejledning ift. at finde skiftet. Det er rimeligt nemt for mig at komme på LAK, men jeg vidste ikke, hvad jeg skulle lede efter. Vejledningen fra Statens Arkiver har jeg åbenbart heller ikke læst grundigt nok.

Men jeg er virkelig superglad for at kunne komme videre med denne slægtsgren, som har været noget problematisk for mig.

Mvh.
Mette