Hans Hansen Færgemand fra Stokkemarke, Livstid i Slaveriet

Startet af Jannie Jensen, 12 Jul 2011 - 08:00

Forrige emne - Næste emne

Jannie Jensen

Hej

Søger oplysninger om:
Den på Livstid i Slaveriet værende Indsidder i Blands, (Stokkemarke Sogn) Hans Hansen (Færgemand)

Hans Hansen er født 5 Feb. 1801 i Kjeldernæs, Stokkemarke Sogn, Maribo Amt.

Han er "Arrestant" Sep. 1833, gift og har 4 børn, konen og børnene har jeg oplysninger om.

maribo, Lollands Sønder, Stokkemarke, Blands Bye, et Huus, , 20, FT-1834, B7419

Bodil Pedersdatter 32  Gift  Inderste 
Christen Hansen 9  Ugift  forsørges af Fattigvæsenet 
Maren Hansdatter 6  Ugift  forsørges af Fattigvæsenet 
Hans Hansen 4  Ugift  forsørges af Fattigvæsenet 
Peder Hansen 1  Ugift  forsørges af Fattigvæsenet

Jeg har fundet denne FT som muligvis? er Hans Hansen (Færgemand)

kbhv, København (Staden), Københavns Guvernement, Østervold - Stokhuusbygningerne, No. 487, Slaveriet, 21, FT-1840, D2986

Hans Hansen 39  Gift  Slave.

Hvorfor han er dømt Livstid i Slaveriet, har jeg ingen oplysninger om.

På forhånd Tak
Venlig Hilsen
Jannie
Postnr. 2860

Vibeke Weilby Bach

Hej

Hvis det er hans kone og børn kan du muligvis finde noget under fattigvæsenet, der har jeg fundet mange oplysninger på en af mine aner.

Hilsen Vibeke

Lis Holm


Hej Jannie,

du må vist en tur på LAK.
Stokkemarke hører til følgende retsbetjente på det tidspunkt:
Fandt disse på Daisy:

1. Lollands sønder herred

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=Lollands+s%C3%B8nder+herred&d=1&e=2011&ngid=785939&ngnid=785945&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=

eller Christianssæde Birk:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=Christianss%C3%A6de+Birk&d=1&e=2011&ngid=785923&ngnid=785927&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=

Du skal nok have fat i hhv. politiprotokollen og/eller politidokumenterne.  De sidste kan man nok ikke være sikker på existerer mere i stort antal, men en chance er der dog.

God jagt!

vh
Lis Holm 2730 :)

Jannie Jensen

Hej Vibeke og Lis

Mange Tak for jeres svar og gode råd, ja... jeg må en tur på LAK.
Venlig Hilsen
Jannie
Postnr. 2860

Mads Pagh Nielsen


Hej Jannie,

Jeg har helt tilfældigvis lige haft "Slaverullen" fra Københavns Stokhus fra 1824-1843 som fjernlån fra LAK i Kbh. i går og har affotograferet den. Havde selv en ane der var i Stokhuset i samme periode!

Jeg finder på (dobbelt)side 71 en Hans Hansen, 32 år på listen over ærlige fanger (nr. 900) - født på Lolland - der står desværre ikke i hvilken by han er født, men alderen passer. Nedenfor på samme side er også en Hans Hansen Clemmensen, som i 1833 var 34 år, men det er sikkert ikke ham.

Det eneste der ikke passer helt med dine oplysningerne er, at han i følge optegnelsen skulle have to drenge og to piger, hvilket ikke passer helt med den folketælling fra 1834 du har (dvs. 3 drenge og 1 pige)... ???

Dette er dog de eneste to ved navn Hans Hansen fra Lolland, som jeg kan finde i denne periode (har kigget siderne igennem fra 1824-1835).

Det burde også være muligt at læse hvilken myndighed der har dømt ham - her kan du sikkert finde flere oplysninger (er selv på jagt efter tilsvarende for min slægtning!).

Han blev, som du kan se, i følge slaverullen løsladt d. 14. juni 1841.

Jeg har vedhæftet siden med oplysningerne som PDF-dokument til denne besked - håber at det kan læses - ellers kan jeg sende originalfotoet, som er af meget højere kvalitet, men jeg måtte komprimere det grundet begrænsningen på vedhæftninger på 200 KB på dette forum.

Med venlig hilsen,

Mads Pagh Nielsen


[vedhæfting slettet af admin]

Vibeke Poulsen

Hej Jannie.
Så vidt jeg har undersøgt har Hans Hansen børn med to koner.
I ft 1834 er to børn: Christen 10 og Maren 6, deres mor hedder Lisbet Johansdatter.
Se Stokkemarke 1820-1834 henholdsvis opslag 30 og 120.
Lisbet Johansdatter dør 1828 opslag 306 og derefter må han være gift med Bodil Pedersdatter og fået de to næste børn.

Måske passer antallet af børn med Bodil Pedersdatter med det der står i " slaverullen" -
det er måske værd at undersøge.

                                       
Maribo, Lollands Sønder, Stokkemarke, Stokkemarke Bye, et Huus, , 55, FT-1845, B8414
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Hansen 49  Gift  Dagleier Vesterborg S., Maribo A.
Ane Christensdatter 27  Gift  hans Kone Stokkemarke
Mads Hansen 9  Ugift  deres Barn Stokkemarke
Christen Hansen 1  -  deres Barn Stokkemarke
Ane Catrine Hansen 5  -  deres Barn Stokkemarke
Bodil Pedersdatter 43  Enke(mand)  Sidder her tilhuse, Almisselem Vesterborg S., Maribo A.
Hans Hansen 15  Ugift  hendes Barn Østofte S., Maribo A.
Karen Kirstine Hansen 9  Ugift  hendes Barn Stokkemarke
Petra Jensen 2  Ugift  hendes Barn Stokkemarke

Venlig hilsen, Vibeke
 
--------------------------------------------------------------------------------
 

Jannie Jensen

Hej Mads

Du skal have så Mange Tusind Tak, for det du har fundet til mig, det er jeg meget glad for :)

Jeg tror det er den rigtige Hans Hansen du har fundet, det med børnene: 2 Drenge og 2 Piger, kan måske forklares med, at han blev arresteret omkring eller lige før det 4 barns fødsel, Peder født 16 sep. 1833, og ikke var med ved dåben.

Du må meget gerne sende originalfotoet til mig, så jeg er helt sikker på, at jeg læser rigtigt.

På forhånd Tak

Hej Vibeke

Mange Tak for dit svar.
Ja...du har ret i, at han har børn med 2 koner, og den første døde, hun fødte en Dreng og en Pige i deres ægteskab.

Han blev gift med Bodil Pedersdatter 20 feb. 1830 i Maribo Domkirke, de fik to drenge.

Bodil havde en Søn, inden ægteskabet med Hans Hansen, han er ikke fader til dette barn.

Hans Hansen er heller ikke Fader til de to piger i FT 1845.

Venlig Hilsen
Jannie
Postnr. 2860

Jannie Jensen

Hej

Tusind Tak til Mads for Foto af siden :)

Nu kan jeg komme videre med ham:

I følge Jørgen Greens dejlige bog: Slægtsforskerens ABC 
Kan man på Rigsarkivet i Kbh. finde denne Højesteretsdom, der er nok hans fødesogn.
Venlig Hilsen
Jannie
Postnr. 2860

Mads Pagh Nielsen


Hej Jannie,

Jeg er glad for at jeg kunne hjælpe! Held og lykke!

Mvh.

Mads