Kan jeg bruge DNA til noget?

Startet af Kaad, 10 Feb 2021 - 18:24

Forrige emne - Næste emne

Kaad

Hej
I julegave var mine børn så venlige, at give mig en DNA-test hos FTDNA. Selvom den ikke stod på ønskesedlen.
Jeg var spændt på, hvad der kom ud af det, og inden data var klar anskaffede jeg mig Michael Duponts bog "DNA og slægtsforskning for begyndere". Herudaf kunne jeg bl.a. lære, at det ikke var relevant, at kære sig om generationerne ældre end tip-oldeforældre.
Jeg fik også overført min anetavle og angivet slægtsnavne, så alt var klar.
Det var så ret overvældende, at Family-finder viste ikke mindre end 1750 matches, da den var klar. Højeste "shared cM" er 207 på en svensk kvinde, som ikke har lagt anetavle ud. Jeg har ingen formodning om, at jeg skulle have slægt den vej over, men man ved selvfølgelig aldrig.
Så er jeg ellers begyndt at se på de øvrige matches. De ligger alle under 89, og hovedparten er fra USA, men også Finland, Sverige og Norge og Danmark.
Selvom en del har lagt en anetavle ud, har jeg endnu tilgode at finde en ane, som jeg kan genkende.
Eneste lille gevinst opstod ved at søge på mit slægtsnavn "kaad". Her dukkede en amerikaner op med rødder på Als. Men ingen af mine aner tilbage til tip var med i hans anetavle.
Er efterhånden i tvivl om, hvorvidt jeg kan bruge testen til ret meget, bortset fra at kontakte amerikaneren og udveksle lidt oplysninger.
Har I råd til, hvordan jeg får noget mere ud af testen?
Mvh
Jørgen Kaad Andersen

Anders M. Petersen

Hej Jørgen!

Naturligvis kan du bruge DNA-prøven til noget, men ligesom med alt andet skal der lidt øvelse til!

Tag nu dit svenske match - statistisk set burde I have én fælles oldeforælder eller fælles tipoldeforældre (+/- en generation). Prøv at kontakte vedkommende og hør hvad hun véd - og husk at det ikke altid er i kirkebogen at sandheden står!

Mulige fælles aner ved 207 cM match:
https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/207

Min tommelfingerregel er at alle matches med mindst 60 cM er værd at følge op på - der finder man typisk den fælles forfader sidst i 1700-tallet eller senere.

Jeg skriver nogle gange til dem uden stamtavle og beder dem oplyse om deres bedsteforældre - hvis det er en amerikaner med én dansk bedsteforælder er man hurtigt 3-4 generationer tilbage med de digitaliserede folketællinger.

Du kan læse mine bedste råd til FamilyFinder ganske gratis her:

http://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Kaad

Tak for hurtigt svar. Med din udemærkede vejledning kunne jeg næsten have sparet bogen. Prøver at mose lidt på igen.

Niels Bach-Lauritsen

Hej Jørgen. Har lige set dit opslag. Vi har et match på FTDNA på 68/8. Med 8cM som længste streng ligger slægtskabet ret langt tilbage. Ud fra din gode anetavle fandt jeg frem til fælles forfædre i det 16. århundrede. Metoden var at afprøve de af dine aner, som var geografisk mest relevante, på FamilySearch under menuen SØG/SLÆGTSTRÆ. Hvis de indgår i et eksisterende træ, kan jeg klikke på KILDER. Foroven står der "Se mit slægtskab". Her kan man se, hvordan man er beslægtet (hvis man altså er det, og så selvfølgelig hvis kilderne stemmer overens med virkeligheden). Men vores fælles aner skal på papiret være Peder Laugesen Rafn 1510-1569 og Birgitte Henriksdatter 1508-1552.
For at søge her skal man selvfølgelig lige oprette profil. Det har du sikkert gjort.
Med venlig hilsen Niels

Niels Bach-Lauritsen

Hej Jørgen. Som fortsættelse af mit svar fra før: Jeg har selv oprettet træ på FamilySearch under profilen Nielslauritsen, og det flettes jo sammen med det, som andre profiler har sat ind, så der kommer et fælles træ. Derfor kan systemet se, hvis der er en ane fælles for min linje og en anden person i en anden linje. Så vil den vise slægtskabet i 2 kolonner. Jeg søgte på din ane Niels Mikkelsen Holt. Han viste sig at være i et træ, og da jeg tjekkede hans hustru, var der bid i "Se mit slægtskab".

Mikael E

Hej Jørgen!

Det var sjovt att se ditt namn här! På FTDNA har jag ingen träff på namnet "Kaad", men på MyHeritage är min närmaste släkting i Danmark en "Janni Kaad".

Jag är svensk.