Hvordan med vaccinationer i gamle dage

Startet af Birgitte Helmo, 03 Feb 2021 - 19:59

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Helmo

Hej Slægtsforskere !

Hvordan er det nu med vaccinationer gennem tiden, de første i landet her.

Jeg kan se at ved konfirmationer, står der vaccinationsdato. I Københavnske skoleprotokoller ved indskrivning står vacc.dato også. Jeg mener også jeg har set det ved vielser. Ved vielse i København står under anm: Fattigattest fra Vordingborg, udover det betyder manden kan forsørge/ikke skylder noget, kan det også være vacc. ?

Nogle steder har jeg set vacc. for kopper, var det også andre vacciner ? der i gamle gamle dage.

Ift. Pas og andet, når folk skulle rejse, står der noget der om vacc. ?

Hvad med i forhold til militærtjeneste ?

Jeg tror der ikke var så mange der sagde NEJ, hvis de nu havde set børn, andre familie medlemmer m. fl. dø. Hvis de altså havde et valg.

Siden hvornår har folk skulle vacc., når de skulle rejse til udlandet ?

Jeg spørger bare så jeg er bedre klædt på til videre kommunikation med andre.

PS: jeg sætter det ind her, det brogede sted for alle indlæg der ikke passer ind i andre grupper (selvom der måske er nogen derude der ved noget, men ellers håber jeg på god hjælp fra medlemmerne SMIL)
                                    Bedste hilsener
                                                     Birgitte Helmo


Per-Johan Ørmen

FamilySearch har en 40 minutter lang forelæsning om vaccinationer i Danmark: https://www.familysearch.org/help/helpcenter/lessons/denmark-vaccination-records - Den giver indtryk af at være grundig, og undebygget med henvisninger lovgrundlag.

Prøv at kigge på den, og se om det kan hjælpe dig videre.

Mange venlige hilsner
Per-Johan
Medlem 7899 - Per-Johan Ørmen
Altid interesseret i slægterne Ebbel og Gemynthe

Birgitte Helmo

Hej Per-Johan !

Tak skal du have, der er noget at gå igang med og holde ørerne stive
ift. mit engelske..
                 
                   Bedste hilsener
                                         Birgitte Helmo

Ole Westermann

Vaccinationer med relation til kirkebøger var vaccinationer mod kopper.
Se https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/forordning-om-koppevaccination-1810/

Hvis du iøvrigt vil vide noget om diverse vaccinationer i Danmark er flg jubilæumsskrift fra Statens Serum Institut
https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/dk/om-ssi/ssis-historie/jubilaeumsbog.pdf?la=da
en meget interessant (og omfangsrig) publikation.
Man behøver jo ikke at læse alt - og man kan læse den ad adskillige omgange, men den viser vigtigheden af
vaccination mod diverse sygdomme og dokumenterer den eklatante effekt for folkesundheden.

Din forespørgsel burde vel stå et andet sted end Markedspladsen !

mvh Ole

Ole Westermann

Fra det første link:
Forordningen kunne ikke tvinge folk til at blive vaccineret, men en forudsætning for f.eks. konfirmation, giftermål, skolegang, læreplads og militærtjeneste var, at man kunne dokumentere, at man have overvundet en koppesygdom eller gennemgået vaccinationen. Gennem denne vaccinationsattest, som er gengivet nedenfor efter selve lovteksten, var der altså indirekte tale om tvang.

Birgitte Helmo

Hej Ole !

Mange tak skal du have. Jeg har nu læst noget af det.

Og ja, det er i forbindelse med talen nu om vaccinationer, jeg ville undersøge dette.

Ang. placering i Markedspladsen – var fordi jeg ikke kunne se, hvor jeg ellers skulle sætte det ind. Tænkte at nogen moderatorer ville/kunne flytte, hvis det var.

Det kunne jo godt have interesse for flere !!!

                              Bedste hilsener
                                                          Birgitte Helmo

Ole Westermann

Hej Birgitte
Du kunne bede moderator om at flytte det til Metode og teknik - det er vel det nærmeste sted - hvor også flere vil bemærke det.

mvh Ole