Hjælp til opslag i Sverige

Startet af Alice Wahlstrøm, 11 Jul 2011 - 13:25

Forrige emne - Næste emne

Alice Wahlstrøm

Hej
Jeg søger hjælp til opslag om disse to personer fundet via www.ddss.nu, skrev dog kun deres efternavne.
Vil gerne vide deres fødselsdatoer, samt deres forældres navne og hvornår de flyttede til Tikøb, Danmark.
Hvis det kan lade sig gøre.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Alice  :)

1688 - 1894
Datum   1814-06-25   Datum avser   vigsel
   ID-nr/Regler   9904071/SDD

Brudgummen
Namn   Hans Petter Wallström
Titel   frälseinspektor
Ort   
Ålder/födelseår   
Civilstånd   ej angivet
Sida i husförhörslängden   
   Bruden
Namn   Helena Louisa Kallenberg
Titel   jungfru
Ort   
Ålder/födelseår   
Civilstånd   ej angivet
Sida i husförhörslängden   

Ospecificerad ort   
Övrigt



Källhänvisning
Arkiv   Sid-/årsnummer
Helsingborgs stadsförsamlings kyrkoarkiv  E:4    / 
Förvarande institution   
Landsarkivet i Lund   
Läsproblem i förlaga   Microfiche volym nr (ej obligatoriskt)
   
Källanmärkning
Volymen innehåller: Vigda 1814-1861.
Övrig information

________________________________________
Registeranmärkning
Uppgifterna hämtade ur: Helsingborgs Stadsförsamling E:1 1688-1813, Helsingborgs Stadsförsamling E:4 1814-1861, Helsingborgs Stadsförsamling E:9 1861-1879, Helsingborgs Stadsförsamling E:12 1880-1893 samt Helsingborgs Stadsförsamling E:14 1894.

Eva Morfiadakis

Hej!

Helsingborgs kyrkoarkiv är svårt att söka i, tycker jag. Flera gånger har jag misslyckats med det arkivet, särskilt när det är 1700-tal eller tidigt 1800-tal.

Jag tittade på födda i Helsingborg och fann inga barn födda där. Min gissning är därför att de flyttat till Danmark kort efter vigseln och att barnen är födda där. Du går gå genom födelseboken/konfirmationsboken för Tiköb och se om det finns barn. Enl. FT 1840 finns följande person:

Navn: Caroline Wallstrøm   Alder: 25   Civilstand: Ugift
Erhverv: Tjenestepige   
Kilde: FT-1840  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Kronborg   Sogn: Helsingør Købstad   Stednavn: Kronborg Fæstning
Matr.nr/adresse: Kronborg Slot   

FT 1840 ger inte födelsesogn men Caroline skulle kunna vara en dotter född omkring 1815.

Ev. finns Hans Petter och hans hustru i den svenska emigrantdatabasen. Tyvärr har jag inte tillgång till den. Familjen finns inte i den danska invandrardatabasen.

Eva M
Eva M

Kaj Arne Jørgensen

#2
Caroline Marie Wahlstrøm konfirmeret i 1831, Tikøb (1822-1836 opslag 88).

Fødselsdato angivet til 10 maj 1816 i Tikøb, dåb den 12. juli.

Fødslen (1812-1825) Tikøb, opslag 131 nr. 193.
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Alice Wahlstrøm

Hej
Tak for jeres svar begge to.

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 11 Jul 2011 - 15:31
Hej!

Helsingborgs kyrkoarkiv är svårt att söka i, tycker jag. Flera gånger har jag misslyckats med det arkivet, särskilt när det är 1700-tal eller tidigt 1800-tal.

Jag tittade på födda i Helsingborg och fann inga barn födda där. Min gissning är därför att de flyttat till Danmark kort efter vigseln och att barnen är födda där. Du går gå genom födelseboken/konfirmationsboken för Tiköb och se om det finns barn. Enl. FT 1840 finns följande person:

Navn: Caroline Wallstrøm   Alder: 25   Civilstand: Ugift
Erhverv: Tjenestepige   
Kilde: FT-1840  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Kronborg   Sogn: Helsingør Købstad   Stednavn: Kronborg Fæstning
Matr.nr/adresse: Kronborg Slot   

FT 1840 ger inte födelsesogn men Caroline skulle kunna vara en dotter född omkring 1815.

Ev. finns Hans Petter och hans hustru i den svenska emigrantdatabasen. Tyvärr har jag inte tillgång till den. Familjen finns inte i den danska invandrardatabasen.

Eva M


Tak for disse oplysninger.

Citat fra: Kaj Arne Jørgensen Dato 11 Jul 2011 - 15:53
Caroline Marie Wahlstrøm konfirmeret i 1831, Tikøb (1822-1836 opslag 88).

Fødselsdato angivet til 10 maj 1816 i Tikøb, dåb den 12. juli.

Fødslen (1812-1825) Tikøb, opslag 131 nr. 193.

De fleste af deres efterkommere har jeg allerede, men tak for hjælpen.
Alice  :)

Eva Morfiadakis

Det verkar till att vara två barn Hedvig Augusta och Caroline Marie. Jag läser det som att Hedvig A. är född 28 februari 1816 och Caroline M född 10 mars (läser jag det som - latin?) 1816. Kan det vara så ålderskillnad mellan tvillingar? Några timmar eller en dag, men 10 dagar?
Kanske är det äldsta barnet född 1815?
Eva M
Eva M

Kaj Arne Jørgensen

Eva, det havde jeg helt overset !

De er kommet til Tikøb før den 25. eller 28. februar 1816 !
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Alice Wahlstrøm

Undskyld til jer begge to, men alle de oplysninger har jeg fået svar på i en tidligere tråd:

[LØST TAK] AO: 1801-1819, Tikøb, Lynge-Kronborg, Frederiksborg, opslag 189

Det jeg søgte var, om der skulle være nogen, der kunne hjælpe med opslag i Sverige, for det er deres forældre jeg ønsker at vide noget om.
Måske var jeg ikke tydelig nok i min forespørgelse, og dette undskylder jeg mange gange for.

Jeg kan oplyse at Hans Peter Wahlstrøm (også med hjælp herfra) døde 12. juni 1865

"AO: Kirkebog 1864-1869 Tikøb opslag 100
Dødsdag: 12. juni
Begravelsesdagen: 17. juni
Navn: Hans Peter Wahlstrøm g.m (gift mand)
Stand m.m.: Gartner, Søn af Gartner Christian Wahlstrøm paa Tinkerup.
Han var født i Skaane ved Herregaarden Engeltoft.
Alder: 78
Anmærkninger: Skifteattest 13. juli 1865
Ligsynsattest af (navnet på lægen er væk)

http://www.skaanskfremtid.dk/sprog/stednavne.html#skaane
På linket kan du finde Engeltoft som herregård og sogn i Skåne."

Det var det svar jeg fik.
Men I skal have tusinde tak for jeres interesse  :)
Alice

Kaj Arne Jørgensen

Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Alice Wahlstrøm

Tusinde tak  :)
(blev lige lidt nervøs for at I skulle pløje hele slægten igennem :D)

Eva Morfiadakis


Det finns ingen sogn Ängeltofta i Skåne. På 1800-talet tillhörde landsbyn Ängeltofta Barkåkra församling.
Om du tittar på DDSS på födda i Kågeröd och anger Christian Wallström som fader får du upp några barn födda i slutet av 1700-talet och början av 1800 som har en far som heter Christian W. och som är trädgårdsmästare=gartner. Modern heter Ingri Margareta Håstedt.

Eva M
Eva M

Alice Wahlstrøm

Tusinde tak Eva  :)
Så håber jeg, at det er de rigtige forældre.
Alice

Svend Aage Hansen

Hej Alice!

Jeg fandt disse sider på Genline, det stemmer godt med det som Eva har fundet.

Kristianstad, Barkåkra, Födde 1736-1796, s. 93. GID:1628.36.34900
1787.
29. Sep
Trädgårdsmästar Christian Wallströms och Hustrun Ingri Margreta Hostedts på Engeltofta Son som döptes 1:a(?) October och kallades Hans Petter.

Malmöhus, Kågeröd, Husförhör 1800-1809. s. 5. GID:1285.26.56800
Möllarps Gård.
Trädgårdsmästare Christ. Wallström f. 1753
Hustru Ingr. Marg. Hofstedt f. 1759
Son Hans Peter f. 1787
Dot. Christina Brigitta f. 1781
Dot. Theodora Beata f. 1794

Jeg kan ikke se familien i noget husförhör för eller efter.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Alice Wahlstrøm

Hej Svend Aage
Tusinde tak for oplysningerne, det var lige den slags jeg havde håbet på, troede at jeg blev nødt til at tage til Sverige for at få dem.
Nu kan jeg komme et lille bitte stykke videre. Tak
Eva og Kaj Arne: I gjorde også et godt stykke arbejde  :)
Tak er kun et fattigt ord....men det er det eneste jeg kan give i denne situation, og det kommer lige fra hjertet af....
Jeg er meget glad for alle jeres informationer, og at I gider...
:D :D*danser rundt på gulvet af bare glæde  :D :D
Venlig hilsen
Alice

Åsa Andersson

Hej Alice!

En liten puzzelbit!
1250.75.81600,  [Malmöhus]  Helsingborgs Stadsförsamling,  :, Lysning, 1802-1821, 95/0,  Bild 52 av 107
1 Maj 1814 lystes för
Frälseinspektören Hans Petter Wallström och kammarjungfrun Helena Lovisa Kallenberg. Ingen släktskap. Major G Odenkranz intygar skriftligen att hennes moder givit samtycke dertill, och lovar innan vigseln sker skaffa henne vidare intyg. Hon bor vid Christianstad, mot detta villkor beviljas lysningen.

1250.214.63200,  [Malmöhus]  Helsingborgs Stadsförsamling,  :, Vigsel, 1814-1861, 1/0,  Bild 4 av 124
1814 juni
Den 25:te dennes hemmavigdes Frälseinspektoren Hans Petter Wallström med Jungfrun Helena Lovisa Kallenberg

Hälsningar Åsa

Alice Wahlstrøm

Hej Åsa

Tusinde tak for disse nye oplysninger.
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber at der er nogen der kan forklare for mig.

1) er Major G Odenkranz hendes moder? Eller er det bare deres skrivemåde?

Jeg så for noget tid siden i det gamle www.familysearch, at Helene Lovisa Kallenberg's far hed Nils Christian Kallenberg f. d. 10. maj 1763 Ostra Ljungby, Kristianstad og død d. 11. januar 1813 i Husie, Malmøhus, og fandt frem til at han var gift med Anna Catharina Landsell   f. d. 12. februar 1765 i Landskrona, Malmohus og død d. 19. juni 1823 i Vadensjö, Malmøhus. Vielsen foregik d. 21. november 1789 i Ossjo, Kristianstad.
Men kan ikke finde disse oplysninger i det nye www.familysearch  :(

2) hemmavigdes = hjemmeviet
Hvorfor blev de/man det ?
Hjemme hvor er det i denne sammenhæng?

På forhånd tak
Alice  :)

Eva Morfiadakis

Hej!

Förklaringen betr. familysearch är nog att man inte lagt in alla uppgifter i den nya databasen. Familysearch/ancestry/genline, dvs mormonerna, håller på att registrera de svenska kyrkböckerna på uppdrag av det svenska Riksarkivet.

Betr. hemmavigsel. Det är november månad. Det kan ha varit snö och kyla, så det har varit lättare för prästen att komma hem. Hemma är nog i stora rummet på en gård. En annan anledning kan vara att bruden väntade barn.

Orten där de gifte sig heter Össjö och ligger mellan Ängelholm och Klippan. Ofta är de svenska ortnamnen felstavade eftersom engelskan inte har Ö. Östra Ljungby låg i Kristianstad län. Husie låg i Malmöhus län. Länen har slagits samman och heter nu Skåne län.

Eva M
Eva M

Alice Wahlstrøm

Hej Eva

Tusinde tak...igen  :)
Det er dejligt at få en forklaring på disse ting.

Hilsen
Alice

Eva Morfiadakis

Hej Alice!

Jag antar att Åsa följer ärendet. Jag själv har inget abonnemang på de svenska kyrkoböckerna (brukar gå mitt lokala arkiv och söka). Familysearch databas är inte alltid pålitlig. Jag tror att man kopplar  samman människor med samma namn vad gäller födelse och död och ibland kopplar man samman fel personer.
1813 dör Nils C. Kallenberg i Husie som ligger precis utanför Malmö (idag en stadsdel i Malmö). 1814 ger modern via ombud tillstånd till vigsel. Hon bor då i Kristianstad som ligger i nordöstra Skåne. 9 år senare dör hon i Vadensjö som ligger i närheten av Landskrona.
Jag tycker det är väl stora förflyttningar. Nu vet jag inte vad Kallenberg hade för yrke. Han kan ha varit t ex militär. Jag skulle nog ha kollat i originalkyrkboken att det verkligen är rätt personer.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hej!

Skickar här mejladress till en kvinna som härstammar från Konrad Kallenberg som var Nils Christians far enl. FS. Hon har kanske mer information:

eva.sonne@e-box.dk

Hennes mejladress är tydligen dansk men hon skriver på svenska (google translate?)

Eva M
Eva M

Alice Wahlstrøm

Hej Eva

Tusind tak for alle informationerne!
Sætter virkelig pris på dem
...og mail adressen virkelig skønt.

Så vidt at jeg har forstået og læst mig frem til, var Nils Christian Kallenberg "Kronolänsman" (landfoged?).

Mange hilsner
Alice

Eva Morfiadakis


Hej!

Jag tror fadern hade samma titel, landfoged. Det kan vara förklaringen till att man flyttade lite kors och tvärs över Skåne.

Eva M
Eva M

Alice Wahlstrøm

Hej Eva
Igen....
Tusind tak  :)

*sender hermed et velfortjent"gør-det-selv" kram
:) :) :)

Hilsen
Alice

Alice Wahlstrøm

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 18 Jul 2011 - 12:59
Hej!

Skickar här mejladress till en kvinna som härstammar från Konrad Kallenberg som var Nils Christians far enl. FS. Hon har kanske mer information:

eva.sonne@e-box.dk

Hennes mejladress är tydligen dansk men hon skriver på svenska (google translate?)

Eva M

Eva...
Har lige skrevet men mail adressen virker ikke  :(
men tak aligevel.
Alice

Åsa Andersson

Hej Alice!

1396.19.101900,  [Malmöhus]  Vadensjö,  :, Död, 1785-1864, 20/0,  Bild 25 av 46
Död 1823 19 januari, begravd  den 28 Enkefru Anna C Kallenberg, född Landsell. 57 år 11 mån 7 dagar gammal. Dödsorsak: Kräfta

1396.39.98400,  [Malmöhus]  Vadensjö,  :, Husförhör, 1818-1823, 5/0,  Bild 10 av 94
Vadensjö No 3 – 5 
??? Hr P Brook(?) 1781 26/2 Vadensjö 
Charl Botilla Kallenberg 1793 10/12 Öst Lyngby kom från Örja 1817
Son Jonas Christian Teodor 1818 9/11 Vadensjö
Enkan Anna Kallenberg 1765 12/2  Landskrona Död den 19 januari 1823

1429.57.92900,  [Malmöhus]  Örja,  :, Husförhör, Inflyttning,Utflyttning, 1813-1818, 37/0,  Bild 45 av 90
Örja No 4
Leutnanten Herr ?  ?  Kallenberg 1768 18/4 Qvidinge
Fru Catarina Jac Billing 1771 15/5 Visseltofta
Jacob Edvard 1799 6/1
Petronella 1796
Eva Fredrika
Anna Charlotta
Demos Charlotta  Botilla Kallenberg 1793 10/12 Östra Lyngby Till Vadersjö 1817
............
............
Fadr(?) Conrad  Kallenberg 1732 30/6 Malmö död 22/10 1814 
----------------------------

Nu var jag ju nyfiken på vem Charlotta Botilla var.

1737.23.81500,  [Kristianstad]  Östra Ljungby,  :, Födde, 1761-1818, 81/0,  Bild 87 av 260
1793 10 dec föddes länsman Nils Christian Kallenberg hustru Anna Catharina uti  Ble(?)gård en dotter som christnades den 14 dennes och blev kallad Schärlotta Botthella
Mamsell Anna Maija höll barnet vid dopet. 


1737.23.81000,  [Kristianstad]  Östra Ljungby,  :, Födde, 1761-1818, 76/0,  Bild 82 av 260
1791 den 11 September föddes Kronolänsman Nils Christian Kallenbergs hustru Anna Katarina ? dotter ?  ? som christnades den 2  ? och blef kallad Helena Lovisa

Som du ser kan jag inte läsa allt, kanske kan Svend Aage.

Hälsningar Åsa

Alice Wahlstrøm

Hej Åsa
Hvor er det skønt med alle de oplysninger  :)  :)
Takker igen af hjertet!

Især blev jeg glad for dette:
1737.23.81000,  [Kristianstad]  Östra Ljungby,  :, Födde, 1761-1818, 76/0,  Bild 82 av 260
1791 den 11 September föddes Kronolänsman Nils Christian Kallenbergs hustru Anna Katarina ? dotter ?  ? som christnades den 2  ? och blef kallad Helena Lovisa


Sender et "gør-det-selv kram til dig også  :D

Hilsen
Alice

Åsa Andersson

Hej igen Alice!

Det här hittade jag av en tillfällighet när jag sökte efter Helena

1325.9.21900,  [Malmöhus]  Näs,  :, Födde,Vigsel,Död, 1753-1814, 321/0,  Bild 167 av 357
1780 15 juli lystes till ?????????????????? Trädgårdsmästaren på Ellinge gård  ?  ?
?????? Mäster Christian Wahlström samt jungfrun ?????????? Ingri Greta Håfstedt  från TrolleNäs gård.

1325.9.22100,  [Malmöhus]  Näs,  :, Födde,Vigsel,Död, 1753-1814, 325/0,  Bild 169 av 357
1780 den 13 Oktober sammanvigdes  i det heliga äkteskapsståndet trädgårdsmästaren Christian Wahlström ifrån Ellinge gård med Jungfrun välborna(?) och dygd?? Ingri Greta Håfstedt af Trollenäs gård
Som du förstår är det svårläst på sina ställen, men uppgifterna om personerna går ej att ta fel på.

Hälsningar
Åsa

Alice Wahlstrøm

Hej igen Åsa  :)
Det er utroligt hvad der kommer af oplysninger!
Stadig lige taknemlig  :D
Hilsen
Alice

Eva Morfiadakis

Hej!

Här är fadern till Nils Christinan Kallenberg: Conrad Kallenberg

Födda i Malmö S:t Petri församling
Datum 1732-06-16 Datum avser födelse
ID-nr/Regler 10082557/MSA
Barnet
Namn Conrat Kön man
Äktenskaplig börd
inom äktenskapet
Antal födda 1

Fadern
Namn Nils Kallenberg
Titel skräddaremester
 
Modern
Namn Anna Sophia Jönsdoter

Flera barn är födda i Malmö i början av 1700-talet.

Eva M
Eva M

Alice Wahlstrøm