Skal min søster testes?

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 02 Feb 2021 - 10:22

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Jeg har fået lavet en Autosomal DNA-test host FTDNA på min far og mig selv. Min mor er død for mange år siden, men jeg har en søster.

Vil jeg få noget ud af at lade hende teste?

Jeg er med på risikoen for uønskede resultater :-)
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Jesper Skov

Ja. Det er meget sandsynligt, at din søster har arvet noget DNA fra jeres mor, som du ikke har.
Derfor er det en god idé at teste hende.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Theis Kongeskov Jensen

Tak, Jesper.

Er det noget der kan uddybes lidt?
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Jesper Skov

Hej

Du har arvet halvdelen af din fars DNA og halvdelen af din mors DNA. Det har din søster også, men med mindre I er tvillinger, så vil det være usandsynligt at den tilfældigt sammensatte halvdel, du har arvet, er den samme som den tilfældigt sammensatte del din søster har arvet.

Længere end 5 generationer tilbage er det altså sandsynligt, at du matcher nogle fjerne slægtninge, som din søster ikke matcher, og omvendt.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anders M. Petersen

Hej Theis!

Som andre har skrevet, så har du 50% af din fars DNA og 50% af din mors DNA.
Så med din DNA-prøve dækker du 50% af en hypotetisk DNA-prøve på din far og 50% af en hypotetisk DNA-prøve på din mor.

Din søster har også arvet 50% og 50%, men det er andre tilfældige 50% fra hver forældre.
Rent statistisk så har hun 25% fra din far som du også har arvet og så 25% fra din far som du ikke har arvet - og det samme fra din mor.
Så ved at teste hende får du ekstra 25% af begge dine forældres DNA, som du ikke har i din egen DNA-test.
Dette DNA kan komme fra aner, som du ikke selv har arvet DNA fra og dermed ikke matcher til efterkommere, men som din søster matcher.

Så med en test på din søster når du at få 50% + 25% = 75% af dine forældres DNA.

Kunne du teste en 3. søster/bror ville du statistisk set få 12,5% ekstra (87,5% af dine forældres DNA i alt).
Og med en test på en 4. søster/bror ville du statistisk set få 6,25% ekstra (93,75% af dine forældres DNA i alt).

Men det kræver så også mere arbejde at følge op på matches osv.
Det må du selv vurdere om du har penge og tid til  ;)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Theis Kongeskov Jensen

Hej Anders.
Tak for tydeliggørelsen. Til alt held er vi kun to søskende, så jeg slipper for at blive ruineret i denne omgang :-)
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com