Som en sidste kommentar i denne tråd har jeg en tilføjelse. I forbindelse med eftersøgningen af Marens aner var der en komplikation, der ikke er omtalt ovenfor.
Da vi finder forældrene til de tre søstre, ser vi, at Niels Christensen Hjortdal og Anne Olesdatter døber følgende børn i Hjortdal kirke:
Maren f. 1727
Ole f. 1729
Karen f. 1732
Karen f. 1733
Else f. 1736
En af de næste dage får jeg øje på, at sønnen Ole dør kun 3 år gammel i 1732 kort efter dåben af Karen f. 1732. Ole er nummer 5 i listen over døde i Hjortdal sogn i 1732. Nummer 6 er 'Maren Nielsdatter, et pigebarn i Svenstrup, førnævnte drengs søster, 4 aar og 10 maaneder gammel'.
Oles søster Maren er altså også død. Det er ikke så godt. Maren Nielsdatter er jo min ane. Uden hende findes jeg ikke. Nu er gode råd dyre.
Af listen ses, at Niels Christensen og Anne Olesdatter døber en datter Karen i 1732 og igen en datter Karen året efter i 1733. Det betyder normalt, at den første Karen er død - men listen over døde i sognet nævner ingen Karen Nielsdatter i årene 1732-1733. Det er nok fordi, Karen stadig lever.
Jeg får derfor den tanke, at Karen nummer to i virkeligheden er min ane Maren Nielsdatter. Præsten har bare skrevet forkert i kirkebogen. Der er så mange sammenfald – søstrene Karen, Maren og Else, forældreparret Niels og Anne – at det ikke kan være tilfældigt. Men hvordan finder jeg et skudsikkert bevis?
Jeg ved, pigernes far Niels Christensen Hjortdal dør i 1748 og begynder at lede efter hans skifteprotokol, og den findes heldigvis.
Skiftet efter Niels Christensen Hjortdal er dateret den 1. august 1749 og her står skrevet, at arven efter Niels fordeles mellem enken og de tre efterladte børn - Karen Nielsdatter, Maren Nielsdatter og Else Nielsdatter.
Hermed er den sidste rest af tvivl fjernet. Døtrene er døbt i den nævnte rækkefølge: Karen 1732, Maren 1733 og Else 1736.
Jeg skriver dette, fordi jeg efterfølgende opdagede, at familien Niels Christensen Hjortdal og Anne Olesdatter med deres børn er nævnt i Peter Grishauges bog ’Slægter i Hjortdal sogn’. [side 40] Grishauge kender dog ikke den detalje, at pigen i 1733 er Maren og ikke Karen.
Jeg sender derfor vores oplysninger til ham, og nu har Grishauge ændret Karen til Maren i pdf-udgaven af bogen – med en fodnote 129, som henviser til denne tråd.
https://hanherred.files.wordpress.com/2021/03/hjortdalslaegter-2021-1.pdfGrishauge skriver følgende: '129) Maren er i kirkebogen angivet som Karen, men dette er en fejl fra præstens side se
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,168768.0.html'