Johan Heinrich Bebensee f. 13 Apr 1873 Germany

Startet af Helga Reinhardsdottir, 27 Jan 2021 - 21:44

Forrige emne - Næste emne

Helga Reinhardsdottir

Jeg söger information om Johan !Heinrich Babensee f. 13 Apr 1873 i Tyskland, d. i 1922.  Han kommer til Island omkring 1900, bosætter sig i Akureyri stad, var uddannet skrædder da han kommer til Island og arbejdede som skræddermester der. Hang fiter sig i Akureyri med en islandsk kone og fårr ni barn, bare et af dem har familje. Hans slægt i Island söger efter hans aner, de ved inget om hvem hans forædre er eller hvor i Tyskland de boede. Det findes en notis i en islandsk avis, der han ankommer med skip fra Hamborg  til Island efter at besögt slægtine, men inget om hvor de boede.  Han kan muligvis have været i Denmark under en tid  og sejlet med skip derifra til Island. Takk for all information.
Helga

Ole Westermann

En god ven lavede denne geografiske søgning på navnet Bebensee i Tyskland
http://geogen.stoepel.net/legacy.html?q=bebensee

Sandsynligheden i relation til Hamborg er vel nok størst et sted i Slesvig-Holsten.
Men det er jo lidt som at lede efter en nål i en høstak.

mvh Ole

Inger Buchard

verlustlisten.de - tabslisterne i 1. verdenkrig - er der nævnt ca. 67 Bebensee; de er enten faldet, blevet såret eller blevet taget til fange.
Dvs. at 'din' Johann Heinrich Bebensee selvfølgelig ikke er nævnt, men den meget store database er god til at få et indtryk af, hvor et bestemt navn forekommer; og fordi de fleste vil være født mellem 1871 og 1899, kan der være søskende til din JHB i databasen.

Jeg vedhefter de første ca. 50 navne; der er en del gengangere, nogen bliver såret først og dør senere, nogen bliver såret flere gange o.l.
Stednavnene i Ostholstein (Lensahn, Schwienkuhl, Grömitz o.l.): her har du mulighed for at se kirkebøger online hos archion.de - mod betaling
Øvrige steder er det vanskeligere at søge

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Helga Reinhardsdottir

Kære Ole og Inger,

Mange tak for jeres tips, dem skal jeg nu undersöge. Jeg har nu fundet frem at Bebensee er skrevet ind i Akureyri bys register i 1901 og noteret at han kommer fra Reykjavík. Han var tituleret  skrædder og senere skræddermester og i 1903 bygger hann et stort hus der han hade sin butik og skrædderværksted i  stuen og familjen boede pð 1 og 2 sal. Så han må have haft midler.  Om han har boet i Slesvig/Holstein kender I till om det findes ett skrædderlaug man kan konktakte eller arkiv.  Nogle af börnene har tyske navn, Alma Amanda, Emma Sophia, Karl Adolf og Olga Amanda, det kan være  hentydning til hans nærmeste familje i Tyskland.  Men endnu en gang tak for jeres hjælp,
Helga