Fører af Patrouillebaad i Øresund , under 2. Verdenskrig, Arkiv?

Startet af Jesper Møhlenberg Pedersen, 13 Jan 2021 - 16:10

Forrige emne - Næste emne

Jesper Møhlenberg Pedersen

Hej
Jeg eftersøger data omhandlende Øresundstraffikken/Flugt/Vagtværn under 2. verdenskrig. 

Min Tipoldefar, der under 2. Verdenskrig sejlede en Patrouillebaad i Øresund. Han Skulle Anholde Flygtninge, men istedet Sejlede han dem i sikkerhed i Sverige. Han måtte selv til sidst, tage ophold i Sverige


Fhv. Lods i Assens , Hans Pedersen

Født i Gamtofte 5/12 1870. Død 9/8 1951, København
Lods fra 1/1 1906 til 31/3 1931.

Mvh Jesper
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Ulla Karin Alsvold


Hej.

Du kanske kan hitta något här


https://www.levandehistoria.se/fakta-fordjupning/forintelsen/flykten-over-oresund

folkedrab.dk

Judiska museet i Köpenhamn har tidigare ånat arkivmaterial från Sverige, som är flyktingarnas berättelse.
Var i Skåne kom din tipoldefar med båt?

Landsarkivet i Lund har material, från de myndigheter som tog emot och förhörde flyktingarna.

Ulla Karin Alsvold


Jesper Møhlenberg Pedersen

Hej Ulla.
Tak for de gode links :) dem vil jeg lige prøve af og se om det giver noget.

ja, det var faktisk en god idé at forhører sig via Det Jødiske Museum København. Dem vil jeg skrive til.

Jeg ved desværre ikke hvor han sejlede over. Lige på det punkt har jeg nul data.
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Jesper Møhlenberg Pedersen

Det er også muligt at Hans Pedersen, sejlede de Jødiske Flygtninge over i sin Marine kutter K.15
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Jesper Møhlenberg Pedersen

Jeg ved at Hans Pedersen boede i København i 1940. Så det er oplagt at han er sejlet til Malmø, Barsebäck, eller Landskrona
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Ulla Karin Alsvold

I länstyrelsen arkiv Malmöhus län finns rapporter rörande olika civilförsvarsområden som berör flyktingarna från WWII. Arkivet finns på Landsarkivet i Lund.

Men, Pandemin sätter ju stopp för besök över Sundet och de tar bra betalt.


Ulla Karin

Jesper Møhlenberg Pedersen

Ja, det virker også som en mulighed når Corona er ovre. Den tjekker jeg lige op på :)
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen


Jesper Møhlenberg Pedersen

Nej, det viste jeg slet ikke. Hel ny viden, og giver jo god mening i dette tilfælde.

linket, virker desværre ikke  :'(
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Jesper Møhlenberg Pedersen

jo, har fået det til at virke nu og downloadet pdfén
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Jesper Møhlenberg Pedersen

Hej Ulla. Det er meget interresant læsning, og er med til at belyse den tid i Karlskrona, det skal du have tak for.  :)
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Jesper Møhlenberg Pedersen

Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Ulla Karin Alsvold

Grattis.

Visst är det han.
Antagligen med i Karlskrona.

Ulla karin

Jesper Møhlenberg Pedersen

#13
Ja, det tænker jeg også

og i dette dok. beskrives der også hvad der er af bevæbning ombord på båden.
Dejligt at der kom lidt gevinst i søgningen, takket være din pdf fil. Den var med til at åbne mine øjne.  :)
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Ulla Karin Alsvold


Undrar om du kan få veta något om deras tid i Karlskrona, kan vara sekretess eftersom det är militärt material.

Ulla Karin

Jesper Møhlenberg Pedersen

Ja, det kunne godt tænkes. Ja, jeg må lige tænke over om jeg skal opsøge dem her efter Corona.
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen