krigen 1864

Startet af charlotte w vestergaard, 07 Jan 2021 - 17:02

Forrige emne - Næste emne

charlotte w vestergaard

Min tip tip oldefar Søren Nørgaard Mogensen var dannebrogsmand. Jeg ved at han blev født i 1840 i Alsted og døde i 1920.
Historien går på, at han fik sit dannebrogskors, fordi han som trompeter havde lært det tyske signal for "retræte". Og da danskerne var ved at blive overrumplet af tyskerne, spillede han det tyske signal, og fik på den måde tyskerne til at trække sig tilbage.
jeg har fået det bekræftet i en lille nekrolog der blev skrevet da han døde.
Men kan jeg på nogen måde finde mere om det? Jeg kunne godt tænke mig at grave lidt mere i hvor han var osv.
En anden historie går på at han senere solgte sit kors i en brandert, men det har jeg ikke kunnet få bekræftet.

Inger Toudal

Her er hans ansøgning om erindringsmedalje: https://cs.sa.dk/picture/view-values/23782?selectedTab=1&locale=da

- men den har du måske allerede?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

charlotte w vestergaard

tak :-)
Ja, den havde jeg, men det er også det eneste jeg har om ham. Og så en lille kronolog fra avisen da han døde i 1920.

Morten Nielsen

#3
Han ansøger også om Hædersgaven 1864. Denne ansøgning, der bestilles via Daisy, kan muligvis indeholde interessante oplysninger. Der findes måske en fægtningsrapport, hvor hændelsen er beskrevet. Prøv evt. at kontakte Historiecenter Dybbøl. Hér er hans militære stamblad (kræver gratis konto på FamilySearch for adgang), hvoraf det fremgår, at han var hornblæser!

Venlig hilsen
Morten Nielsen

charlotte w vestergaard


charlotte w vestergaard

jeg er helt benovet over alle de ting I kan finde. Hvordan finder I frem til de der har med militæret at gøre?
Jeg ved godt at jeg har brug for ekstra hjælp pga min hjerneskade, men alligevel.... Jeg leder og leder og kommer ingen vegne uden jeres hjælp føler jeg  ;D
Hvordan er det med sessioner? For jeg tænker at min tip tip oldefar må have været på session da han når omkring 18 år, eller var det tidligere dengang?
Jeg har ikke kunnet finde ham mellem 1857 hvor han bliver sendt til Risum på Salling for at tjene. Jeg ved ikke hos hvem, for det er bare i en afgangsliste jeg har fundet ham. Og så finder jeg ham først i 1872 da han bliver viet til Kirsten Marie Farcinsen.
Men jeg fandt så ud af via hans nekrolog at han havde deltaget i krigen 1864.
Jeg kunne bare godt tænke mig at finde mere om ham, men har søgt i folketællinger og gamle aviser osv og finder ikke mere.
Mvh Charlotte

John Damm Sørensen

Her er Søren i lægdsrullen som angivet i stamrullen, Københavns Amt 54 O 198 (Roskilde)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481033#18710,1168047

Han returnerer til Vibog 1 P 10 (Grinderslev), som i 1865 er lægd 282 i 5. udskrivningskreds. Der er lidt rod i angivelserne af lægder i denne periode, fordi lægderne omstruktueres. Derfor er der i lægdsrullen angivet gammelt og nyt lægdsnummer i øvre højre hjørne.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481029#19776,1595211

Hilsen
John

charlotte w vestergaard