Død på Afrikas Østkyst, kan jeg finde mere om det ?

Startet af Vivian Samsøe Voss, 08 Jul 2011 - 18:35

Forrige emne - Næste emne

Vivian Samsøe Voss

Hej Allesammen

Min ane Anne Sophie Frederikke Samsøe bliver gift 2 gang med Johan Henrik Iversen, ved vielsesindførslen står der at hendes første mand Overstyrmand Johann Peter Petersen er død ved Afrikas Østkyst.

Kan jeg få flere oplysninger om hans død, - hvornår og hvordan det skete, kunne være interessant at få lidt mere at vide om det.

Vielsen er indført i Haderslev-Sommersted 1853 - 1898 (opslag 173) omkring dødsfaldet, står det helt ude til højre.

Hilsen Vivian

Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Lis Holm

Hej Vivian,

måske her: http://www.sbib.dk/tidsskrifter.htm

Jeg selv har en nekrolog over min oldefar, der døde på Island i 1915, noget senere, men det kunne jo være.

Kontakt dem og hør, hvad de vil råde dig til.

Var det et dansk skib ? - Hvad med aviserne fra den gang ?

vh
Lis Holm 2730  :)

Vivian Samsøe Voss

Hej Lis

Mange tak for linket, nu har jeg skrevet til dem, med de oplysninger jeg har, håber jeg måske kunne være lige heldig som dig.  ::)
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Lis Holm

hej Vivian,

held og lykke - lad os høre, hvordan det gik - ..

vh
Lis Holm 2730  :)

Vivian Samsøe Voss

Hej Lis

Jeg lover at fortælle hvordan det går, når jeg får respons fra dem.
God weekend.
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Knud Madsen

Hej

Vedrørende det link, som Lis henviser til, er man desværre ved at lukke og slukke på Søfartens Bibliotek, se her:

http://www.sbib.dk

Heldigvis kan man stadig søge i søulykkesstatistikker og skibslister.

V.h. Knud Madsen

Vivian Samsøe Voss

Hej Knud

Hvor ærgerligt, der skal jo penge til at drive værket. Jeg må prøve at søge online, - hvis jeg ikke finder ham, forbliver det måske uløst, - håber at høre fra hjemmesiden alligevel. Så tak for den sørgelige nyhed.
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Lis Holm

Hej Vivian,

sorry - det havde jeg ikke set - jeg havde den liggende som foretrukne...
Jeg havde absolut ikke ønske om at lede dig på "vildveje"!

Det er også en del år siden, jeg selv fik fat i min oldefars nekrolog!

Hvad med aviserne på det tidspunkt ? Alm. beretning/ notits i den lokale  / dødsannonce ?
Rederiet ?

vh
Lis Holm 2730 :)

Vivian Samsøe Voss

Hej Lis

Du har gjort hvad du synes der kunne hjælpe mig, alt forladt, jeg må se hvad jeg kan finde ud af. Det kunne jo være spændende at finde ud af, hvad årsagen til hans død var, var det sygdom eller et skibsforlis.
God weekend.
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Vibeke Thillemann

Hej Vivian

Har du kigget i kirkebøgerne efter hans død?
Jeg har før set en notits i en kirkebog om dødsfald i udlandet. Hvis ikke det er noteret i Sommersted, kan det måske være noteret i Esgrus, hvor han er døbt og konfirmeret.

Esgrus, Ohrfeldhaff hører vist under Schleswig-Holsten, så måske er det på mikrofilm et sted.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vivian Samsøe Voss

Hej Vibeke

Tak for dit svar:
Jeg har ikke fundet ham i Sommersted fra 1891 - 1900, jeg må se hvad jeg senere kan finde ud af, jeg har på fornemmelsen at det er et skibsforlis, ellers ville han (mener jeg), være ført hjem til sin hustru i Sommersted ??.
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Vibeke Thillemann

Hej Vivian

Nu kommer jeg lige med et skud fra hoften - kan det tænkes, at der kan findes noget i dødsanmeldelsesprotokollerne?

Når hun gifter sig igen, skal der vel være en eller anden form for dokumentation for, at hendes første mand er død.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vivian Samsøe Voss

Hej igen Vibeke

Måske har du ret i din antagelse, og dødsanmeldelsesprotokollerne, findes vel kun på Landsarkivet, jeg kender dem ikke, er det noget man måske kan søge på Daisy, hvad jeg ikke før har gjort, og hvis det er tilfældet skal jeg nok have hjælp til det.  ???
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Vibeke Thillemann

Jeg har ingen erfaring med dødsanmeldelsesprotokoller, men ifølge Slægtsforskerens ABC findes der noget der hedder medico-legale attester, som skulle udarbejdes i forbindelse med selvmord, ulykker og drab. De skulle indeholde en beskrivelse af omstændighederne i forbindelse med dødsfaldet.

Disse medico-legale attester skulle sendes til København (hvis det var fra et landsogn), og skulle nu befinde sig på Rigsarkivet under de enkelte fysikats lægedistrikter.

Men jeg ved ikke om det gælder for danskere, der er døde i udlandet.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vivian Samsøe Voss

Hej Vibeke

Tak for det Vibeke, det bliver sikkert en hård nød at knække, men intet er jo umuligt, siges der, håber alligevel på det bedste, i værste fald må jeg nøjes med hvad jeg har.  ;)
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Vibeke Thillemann

Hej Vivian

Ja, det kan blive en hård nød at knække, men lad os ikke give op endnu.

Jeg kan ikke umiddelbart se, at Anna Sofie og Johann Peter får nogle børn i Sommersted, så det kan jo være, at de er flyttet - og måske er hans død indført der.

Hun bor (igen?) i Sommersted, da hun gifter sig med Peter Nicolai, og her får de 2 børn, Hans f. 1901 og Christine Johanne Petrea f. 1902.

Jeg havde satset på, at de blev i Sommersted, så eventuelle børn af første ægteskab blev konfirmeret der, så vi kunne se, om de evt. var født i et andet sogn.

Jeg har ikke fundet flere børn i Sommersted, så måske er de flyttet?

Har du tjekket om Hans og Christine Johanne Petrea er konfirmerede i Sommersted?


Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vivian Samsøe Voss

Hej Vibeke

Ja, - det er lidt svært at finde ud af, jeg finder heller ikke børn født i første ægteskab i Sommersted, men som du skriver, kunne det jo være i et andet sogn.

Du skriver at hendes 2 mand hedder Peter Nicolai, hvo har du det fra, hendes 2 mand hedder Johan Henrik Iversen (fotograf), og jeg finder ikke de 2 børn som du har skrevet om, KB går til 1902, men slutter i 1890érne, mærkeligt ?  ???
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Vibeke Thillemann

Hej Vivian

Ups, det er mig, der har set forkert på mine notater. Jeg mener selvfølgelig Johan Peter. (Peter Nicolai er Johan Peters far).

De 2 børn har jeg fundet i Sommersted KB 1905-1935 - lidt misvisende, da de jo er født i 1901 og 1902.

Hans født 3 marts 1901 - opslag 14
Christine Johanne Petrea født 6 juli 1902 - opslag 23.

Christine er død 9 august 1902 - KB 1850-1911 opslag 251.

Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vibeke Thillemann

Nu har jeg renskrevet mine notater:

Hendes første mand er Johan Peter Petersen, hans forældre hedder Peter Nicolai Petersen og Anne Marie Hansen.

Hendes anden mand er Johan Henrik Iversen og det er med ham, hun får de 2 børn Hans og Christine.

Undskyld forvirringen  :'(
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vivian Samsøe Voss

Hej Vibeke

Så langt så godt, jeg har nu fundet de 2 børn i KB, men jeg finder ikke Hans Iversens konfirmation i Sommersted, altså har de forladt sognet, det er der vist ingen tvivl om.
Jeg må se om der dukker mere spændende op, omkring Johann Peters Petersens død. Det kan være der står noget ved hendes død, har ikke tjekket det, ved i øjeblikket ikke hvornår hun er død. jeg må lede videre.

Kunne mens jeg skrev dette, se at du havde skrevet igen, tak for det Vibeke.
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Knud Madsen

Hej

I den periode, som her er tale om, var Nordslesvig jo tysk. Det er altså ikke til megen nytte at lede i f.eks. Dansk Søulykkesstatistik. Måske findes der en tilsvarende tysk.

Det er vel overvejende sandsynligt, at Johann har sejlet med et skib under tysk flag, måske fra Haderslev, Åbenrå, Sønderborg eller Flensborg. Han slog sig tilsyneladende ned i Sommersted, som ikke ligger langt fra Haderslev. Men han han også have sejlet med et skib fra f.eks. Hamburg.

Når præsten skriver, at han døde på Afrikas østkyst, så døde han nok ikke ude på havet, men snarere ved et forlis, ved en arbejdsulykke under lastning / losning eller af sygdom på et hospital.

Var det tilfældet, fik hustruen nok forholdsvis hurtigt besked om dødsfaldet og skulle ikke vente et antal år, inden der kunne afsiges en dom om dødsformodning. Det er nok sandsynligt, at Johann er blevet begravet i land på stedet, hvor han døde. På det tidspunkt var der ikke mange skibe, som havde fryserum; men han kunne være brændt og asken hjemført. Han havde jo en høj rang, og så blev der gjort mere ud af folk. Men kirkebogen nævner intet om en begravelse.

Hvis man antager, at hustruen skulle sørge et års tid inden det nye ægteskab december 1899, og der er gået en måneds tid fra dødsfaldet til hun får besked derom, så vil mit bud være at Johann er død i 1897.

Dersom ægteparret boede i Sommersted, og var dansksindede, så er dødsfaldet måske blevet annonceret i avisen Dannevirke, som blev udgivet i Haderslev. Mit forslag er at gennemse avisen for dødsannoncer i 1897 og om nødvendigt 1896 og 1898. Det kræver selvfølgelig lidt tid og lejlighed - og ider er ingen garanti for et godt resultat.

V.h. Knud Madsen









Vivian Samsøe Voss

Hej Knud

Mange tak for dine gode svar, de lyder faktisk som en mulighed, jeg kunne prøve at tage på Statsbiblioteket her i Århus, og se avisen Dannevirke igennem helt fra 1891 til 1899. og så håbe på et positivt resultat.

Der er så mange muligheder angående hans død, tror jeg gør rigtigt i at starte med aviserne.
Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk

Vivian Samsøe Voss

Hej igen.

Jeg synes lige jeg vil videresende hvad jeg har fået fra Søfartens Bibliotek. Og da jeg ikke ved hvilket skib han sejlede med, kommer jeg nok ad denne vej ikke længere.  :-\
_______________________________________________________________
Kære Vivian Voss,

jeg har kigget i søulykkestatistikken, men har ikke kunnet finde din forfader nævnt nogen steder. Ved du hvilket skib han sejlede på? Hvis det er et dansk skib, kan vi måske finde ulykken, men ellers har jeg ingen gode ideer til hvor du skal gå hen.

Med venlig hilsen
Irene Olsen
Søfartens Bibliotek

Venlig hilsen
Vivian Samsøe Voss
www.vivianogjohnshjemmeside.dk