Søgning af borgerlige vielser

Startet af Henny Brejnbjerg, 07 Jul 2011 - 00:24

Forrige emne - Næste emne

Henny Brejnbjerg

Jeg har været inde på sa.dk´s  hjemmeside for at finde en vejledning til, hvor de borgerlige vielser findes. Det drejer sig om 1927 - 1932, og der står efter 1923 "at de borgerlige ægteskabsbøger er i den kommune hvor vielsen foregik"
Jeg troede - fejlagtigt - at man kunne se protokollerne på folkeregistret, men det kan man ikke. Jeg skulle sende en mail til folkeregistret med min anmodning, hvorefter de ville tage stilling til sagen.
Det er lidt mærkeligt, for jeg har fundet min mormors borgerlige vielser i KB 1915 og 1922. Så der er  uhindret adgang til dem i KB før 1923.
Jeg mener at have læst et andet sted, at ægteskabsbladene bliver indbundet og sent til arkiverne, men hvilket arkiv når det er fra Kolding?

Det er min oldemors 3. ægteskab, og efter at have studeret vejvisere, KB hvor hun er fadder til sine børnebørn og hendes død i KB 1948 som bekræfter at hun er borgerligt gift med Erik Nilsson, mener jeg vielsen er 1927 -1932. Hendes navn er Kristine Marie Falk f. 02.01.1875, Holt, Vamdrup. Erik Nilsson ved jeg intet om.

Mvh. Henny Brejnbjerg

Arne Feldborg

Du skal på landsarkivet i Viborg og se gifteprotokollerne (ægteskabsbog).

Prøv at gå ind på Daisy og søg på Arkivskaber: "Kolding Giftefoged"
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Henny Brejnbjerg

Hej Arne,   -   Du har helt ret! Jeg skal til Viborg. Jeg er i mellemtiden blevet ringet op af Kolding Kommune, som sagde det samme (fin service), og jeg har været inde på Daisy - for første gang - og konstateret at gifteprotokollerne ikke sendes til stadsarkiverne. Tak for hjælpen!
Mvh. Henny Brejnbjerg