Folketælling 1916

Startet af Jens Jørgen Christensen, 14 Nov 2020 - 13:22

Forrige emne - Næste emne

Jens Jørgen Christensen

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted, jeg skriver til. I folketællingen for 1916 er der som den eneste folketælling noteret folks indkomst, formue og skat til kommune og stat.
Hvorfor er det den eneste folketælling, hvor disse oplysninger også noteres?
Hvorfor er tyendes indkomst ikke noteret i denne folketælling?
Håber nogen kan hjælpe mig med det!
Jeg er i gang med at lave en analyse af indkomst, formue og skatter for Niløse sogn i Holbæk amt fordelt på erhverv. Jeg har indtastet hele folketælling for 1916 i en database for Niløse sogn.
Analysen vil jeg senere udvide med folketællingen for Ruds Vedby sogn (typisk i 1916 at have større industrivirksomheder og handelsvirksomheder) og Tersløse sogn (typisk i 1916 mange ansatte ved Kolonien Filadelfia).

Hilsen Jens-Jørgen - Dianalund


John Damm Sørensen

En god kilde til oplysninger om folketællinger er Danmarks Statistisks udgivelser i forbindelse med de forskellige folketællinger.
https://www.dst.dk/da/Statistik/Publikationer/VisPub?cid=19602
For FT1916 er der henvist til Indenrigsministeriets skrivelse af 10. december 1915, der blev offentliggjort i Ministerialtidende afdeling A fra 1915 side 122.

Så vidt jeg husker var folketællingerne tilknyttet skattemandtalslisterne, så det kunne være en mulig forklaring på, at FT1916 har oplysninger om indtægt og formue. Men det er nok beskrevet i Indenrigsministeriets skrivelse.  Desværre har jeg ikke kunnet finde en online version af Ministerialtidende fra 1915, men der står et eksemplar på Det kongelige Biblioteks læsesal.

Hilsen
John

Jens Jørgen Christensen

Hej John

Tak for dit svar.

Hilsen Jens-Jørgen

John Damm Sørensen

Kom forbi Det kongelige Bibliotek i dag, og kiggede i Ministerialtidende fra 1915, men der stod ikke noget om selve oplysningerne i folketællingen.

Hilsen
John