Lars Carlsen f. 26.12. 1845 i Nørre Løgum Sogn, Tønder Amt - søger hans mor

Startet af Vagn Hansen, 25 Nov 2020 - 10:28

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Hej.

Lars Carlsen blev født den  26.12. 1845 i Nørre Løgum Sogn, Tønder Amt

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217130#202185,38329613

og hans forældre er registreret som værende Niels Matsen Carlsen og hustru Kjersten Larsdatter

Jeg har tillige funden familien i FT-1860

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Nørre Løgum, Løgumgaard, Huus, 65 F1, FT-1860, D7716
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:   
Niels Madsen Carlsen    50    Gift    Huusfader. Daglønner       Vodder Sogn Haderslev Amt    
Kirsten Carlsen født Larsdatter    47    Gift    hans Kone       Nørrebæk Sogn Ringkjøbing Amt    
Cathrine Carlsen    17    Ugift    deres Børn       Her i Sognet    
Lars Carlsen    15    Ugift    deres Børn       Her i Sognet    
Peter Carlsen    11    Ugift    deres Børn       Her i Sognet    
Niels Christian Carlsen    7    Ugift    deres Børn       Her i Sognet    

Jeg har forgæves ledt efter hans mor Kjersten Larsdatter født omkring 1813 i Nørrebæk Sogn (må være Nørre Bork Sogn) og gad vide om I kan hjælpe mig igen!

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Inger Toudal

Viser lige familien 15 år tidligere:

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Nørre Løgum, Dorf Lygumgaard, Amt u. Birk Lygumkloster, Instenstelle, [11], FT-1845, c6355
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Niels Madsen Carlsen     35     Verheir.            Tagelöhner      Gonsagger, A. Hadersleben 
Kjesten Larstochter     31     Verheir.            seine Frau      Nørrebork, A. Ringkjöbing
Johannes Madsen Carlsen     4     Unverheir.            seine Kinder      Lygumgaard, A. Lygumkloster 
Catharine Carlsen     2     Unverheir.            seine Kinder      Lygumgaard, A. Lygumkloster 
Metta Maria Sörensen     16     Unverheir.            wird von der Armenkasse unterhalten      Nordlygum. A. Lygumkloster 

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Westermann

Konfirmation https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=388354#388354,74176147
1828 nr 4 Kirsten Larsdatter - Husmd Lars Lauridsen Møll.. - 14½

Vielse https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167177#167177,28071829 h.s.
1813
Den 27 Marti kopuleret Unge Karl
Lars Laursen og Enkekone
Karen Thomas Datter

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167177#167177,28071833 v.s. øverst
1814 Søndag Septuagesima* Barnedaab Lars Møller                     *6.februar
og Karen Thomas D. 1 Datter Navnlig Kirsten ...osv...

mvh Ole

Vagn Hansen


Svend Jacobsen

Hej Vagn.

Jeg ved godt, at det er Lars Carlsens mor, du er ude efter, men jeg vil dog godt lige for god ordens skyld gøre opmærksom på, at du kan finde ham på www.troelswinther.dk, hvor hans fars slægt er ført langt tilbage. Om hans mor står der ikke andet end, hvad du nu har fået at vide fra Inger og Ole.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg

Vagn Hansen

Hej Svend.

Tak for tippet og dejligt at høre fra efter så mange år.

Mvh, Vagn

Vagn Hansen

Hej Svend.

Jeg vil godt vende tilbage til Troels Winther.

Jeg husker ikke om du ved, at jeg er årgang 1944 og stammer fra Skærbæk (en forstad til Astrup og dermed til Astrupgaard) og jeg er ret godt kendt i området.

Hvor ca. lå Troels Winther's herresæde i sin tid?

Mvh, Vagn

PS  Hvis jeg husker ret, var du på besøg her hos os i Billund for en del år siden sammen med Kaj Schmidt!

Vagn Hansen

Hej igen Svend.

Jeg har fundet lokaliteten på Astrupvej.

Mvh, Vagn

Svend Jacobsen

Hej Vagn.

Ja, det er rigtigt, at jeg besøgte dig for mange år siden sammen med Kaj Schmidt, som jeg stadigvæk hyppigt mailer sammen med. Det var meget hyggeligt.

Den oprindelige Astrupgård blev allerede i 1500-tallet delt i to gårde. Så vidt jeg husker, ligger de to gårde på hver side af den vej, der går sydpå ud af Astrup mod Skærbæk, men nu har du jo fundet adressen. Den ene af gårdene er i vore dage et Bed & Breakfast sted, ejet af en Troels Winther-efterkommer Peder Obling.

Mvh. Svend

Vagn Hansen

Hej Svend.

Så fik jeg Lars Carlsen hæftet på Troels Winther grenen.

Så er der en ny efterslægt, bland de mange vi har i forvejen.

Tak for hjælpen.

Mvh, Vagn