Forfatter til "Niels Thomsens Efterkommere - En Bæhr slægt"?

Startet af Johannes Mortensen, 24 Nov 2020 - 19:44

Forrige emne - Næste emne

Johannes Mortensen

Jeg har i dag på Google fundet en 41 sider lang Word-fil.

Den hedder: Bæhrslægt.doc

Den har titlen: "Niels Thomsens Efterkommere - En Bæhr slægt"

Er der nogen der ved hvem der er forfatter til dette værk?

Mvh.
Johannes Morsenden

Anton Blaabjerg

#1
Kære Morsenden!
Er artiklen ikke fra Personalhist. Tidsskrift? Så der står forfatterens navn sikkert. - Ja, Aksel Nellemann. Det er fra årgangen 1983. Tror sørme bogen endnu er på lager: blaab@webspeed.dk
Bedste hilsner
Anton

Johannes Mortensen

Tak til Anton Blaabjerg.

Detr er ikke lykkedes mig at finde den nævnte artikel i Personalhistorisk Tidsskrift i 1983. Men der er en anden artikel i nævnte nummer af tidsskriftet - nemlig " Lidt personalhistorie fra Rygård og Vedø på Djursland". Heri er slægten også nævnt - dog ikke på samme måde som i den tekst som jeg først fandt på nettet.

Kan du fortælle mig hvor jeg kan finde artiklen med titlen: "Niels Thomsens Efterkommere - En Bæhr slægt" og med følgende adresse in Google:
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&sxsrf=ALeKk03ceoKplCvijWeQrW0OBzkUJL_t7Q%3A1606289688389&ei=GAm-X9uiF--ArwTBk4zoBQ&q=Niels+Thomsens+Efterkommere&oq=Niels+Thomsens+Efterkommere&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzoECCMQJzoICAAQsQMQgwE6BQgAELEDOgIIADoFCC4QsQM6AgguOggILhCxAxCTAjoFCC4QkwI6BggAEBYQHjoFCAAQzQJQhj5Y6ZsBYOmrAWgAcAB4AIAB4gGIAZwUkgEGMTkuNy4xmAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesABAQ&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjbjqGyl53tAhVvwIsKHcEJA10Q4dUDCAw&uact=5

Mvh.
Johannes

Gitte Johansen

Er det ikke bare en slægtstavle?

Sådan begynder den

Niels Thomsens Efterkommere - En Bæhr slægt

Første Generation

1.   Niels Thomsen,, født omk 1630, død 1679 i Rygaarde, stilling: Handelsmand, Selvejergårdmand.  Niels Thomsen havde 1662 købt en gård i Ørsted og i 1664 i Vivild sogn på Djursland, gårde som han dog vist kun beholdt i kort tid. I Sep 1668 købte han Rygårde ved Rygård strand i Nørager sogn under Hevringholm. Han betegnes da som borger og handelsmand i København. I 1673 betegner han sig som "zidtzhaftig" (boende) på Rygård. (Viborg Landsting skøde- og panteprotokol 1674).  Ifølge J. P.Trap: Kongeriget Danmark, 2. udg. 1875, side 604 skal Rudgaard el. Rygaard have tilhørt Hvidernes berømte slægt, som siges at have ejet hele Nørager sogn. Efter sagnet skal der endnu før Knud den stores tid have levet en hedensk høvding Rani, som var morbroder til Stig Hvide, på Rudgaard og være begravet på stedet. Hans enke,som hed Karen - fortælles der - lod sig efter hans død døbe tilligemed sine børn og byggede Nørager kirke, men lod sig dog jorde hos sin mand på gården. Hendes børn lod bygge et kapel over graven, hvor der i mange år blev holdt sjælemesser. Da Niels Thomsen købte gården var den ikke længere en hovedgård. Han havde i 1678 4 tjenestefolk, 4 heste, 12 stk. kvæg og 8 får..
   Niels Thomsens fire børn kaldtes Behr el. Bæhr og førte et våben, en gående bjørn, mens han selv skrev sig uden dette efternavn og i sit segl havde et anker. Han selv eller moderen må have haft tilnavnet Behr og/eller faderen må have heddet Thomas eller Thomsen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Johannes Mortensen

Jo, det er jo - en slægtstavle.

Men når jeg finder denne på nettet, så tænkter jeg, at en eller anden må have lavet denne. Og det kan jeg ikke se.

Hvis jeg bruger en del af indholdet som kilde til oplysninger i en gren i mit slægtstræ, vil gerne også notere hvorfra det er hentet og hvem der har skrevet det. Derfor savner jeg kildens forfatter.

Niels Thomsen er min seks gange tip-oldefar og senere i femte generation som nr. 24 på side 13 optræder min 2x tip-oldefar, Jørgen Mørch Bæhr med datteren, Edele Marie Kristine Behr. Hun er min tip-oldemor, som blev gift med en lærer i Givskud. Han hed Johannes Nielsen. Senere i Sjette generation optræder hendes lillesøster, Andrea Dorthea Marie Drikke Behr - se nr 35 på side 17. Hun blev gift med samme lærer, da hendes storesøster Adele døde i 1847.

Jeg syntes ikke det er godt nok bare at skrive i mit slægtstræ, at "det er noget, som jeg har fundet på nettet". Jeg syntes, at der er mange interessante oplysninger i slægtstavlen - derfor mener jeg det er mest korrekt at oplyse forfatterens navn. Anton Blaabjerg skrev, at forfatteren var Aksel Nellemann i Personalhistorisk Tidsskrift i 1983. Der står også noget om en gren af den samme slægt i nævnte tidsskrift - men det er ikke præcis den artikel, som jeg efterlyser.

Mvh.
Johannes